• Frk Magnusson

    Letar efter Doula i Göteborg!! Panik!!

    Har förstått att en kan få hjälp av en doula under utbildning för liten eller ingen kostnad.
    Letar desperat med ljus o lykta efter någon som kan och vill ta hand om, hjälpa, coacha och guida mig och sambon när vi ska föda vårt andra barn! Är sent ute med detta- vi skall föda om 12 veckor och verkligheten och skräcken kryper i kapp mig. Har därför inte planerat in detta behov i budget då jag sannolikt förträngt att bebisen skall ut, så stor ekonomi för detta finns tyvärr inte.
    Finns du kvinna som kan stötta oss genom det vi (eller i alla fall jag) minns som en fruktansvärd händelse jag inte genomleva på nytt?
    Inboxa om du vill komma i kontakt med mig!!
    Jag hoppas du finns!!

  • Svar på tråden Letar efter Doula i Göteborg!! Panik!!
  • Claudia gbg

    Det är trean. Blev väldigt intensiv förlossning med tvåan. Bl.a. Pga att de tog hinnorna. Min man var ett fantastiskt stöd ända till slutet då jag fick panik. Han blev lite handfallen. Så upplevde jag det. Han delar inte riktigt den bilden. Iaf så när jag började med förlossningsförberedelserna denna gång så greps jag av rädsla. Kunde inte prata om det utan att gråta.

    Tanken på doula har funnits tidigare men nu blev det sjävklart att skaffa en.

  • Frk Magnusson

    Grattis!!!!!!
    Tråkigt att det gjorde mer ont andra gången- det ska man slippa tycker jag!!!!
    Bra att upplevelsen blev bra- fick du revansch? 
    Hoppas nj mår gott allihop!!{#emotions_dlg.flower}

  • Claudia gbg

    Tack!

    Nja. Revansch vet jag inte. Skulle det, mot förmodan, bli fler barn så ska jag nog gå på aurorasamtal. Min man har dock redan sagt att han är klar. Jag är väl hormonell nu och vill gärna ha ett till. Så småningom :-P

  • Frk Magnusson

    Aurora gav mig absolut noll...men kanske berodde det på brist på personkemi..Gick efter första och innan andra.
    Hur kändes det då? Varför blev det ingen revansch? Vad var skillnaden nu mot senaste?

  • Claudia gbg

    Senaste gick bra fram till de tog hinnorna. Smärtan innan var som en stark molvärk. Sen trodde jag att jag skulle gå sönder.

    Nu gjorde det djävulskt ont från ca 5 cm. Jag som ville föda utan smärtlindring ville ha både lustgas och Eda. Blev ingen Eda men lustgasen var en trogen följeslagare. Jag var helt utslagen av värk och jag bönade och bad att de skulle söva mig och ta ut bebis.

    Har inte haft eftersnacket med doulan och bm än. Behöver nog prata och bearbeta lite så att jag blir klok på vad som hände...

  • Frk Magnusson

    Prata prata prata!!!
    Det är det som hjälper!! Arma kvinna- jag är hemskt ledsen för din skull!
    Fan att det ska vara så komplicerat att föda barn, att det ibland går fantastiskt och att det ibland går riktigt illa både vad gäller smärta och självklart den emotionella biten.
    Hur känns livet som trebarnsmamma annars?
    Kram till dig!

  • Soluppgång

    *** Frk Magnusson och Claudia gbg, jag undrar ifall jag skulle kunna få i PM information om vad era doulor kostade och hur man kontaktar dem? Speciellt du Frk Magnusson verkade ju väldigt nöjd med din doula. Och jag ser att du Claudia gbg uttalade dig positivt om din doula, även om du fick en hemsk förlossning.
       
    *** Och, finns det någon annan som födde i Göteborg med doula och tyckte den var bra? I så fall tar jag gärna info i PM om dem också.
        
    Jag är ensamstående (gjorde IVF i Danmark som ensamstående), så jag har ingen partner som kan följa med mig. Tre jag känner i familj och vänkrets som jag skulle kunna fråga vill inte följa med på förlossningen p.g.a. att de själva haft väldigt otäcka förlossningar och/eller är väldigt dåliga i situationer med blod/skador/folk som har ont. (Det tycker jag är fullt förståeligt tycker jag, om man tänker på trauma när man tänker på förlossning.) Jag bör väl bringa mod att fråga några till om att följa med, men det är en stor/svår sak att fråga tycker jag när ens olika förstahandsval för denna fråga går bort, hehe. Så en doula som är med på förlossningen vore nog en bra lösning, om det inte är alltför dyrt. Mitt BF-datum är 8 december, och jag har tänkt åka till Göteborg (där min familj bor) när bebisen passerat prematurstadiet, så om den inte föds för tidigt (prematur) så har jag tänkt vara i Göteborg under förlossningen (jag bor i Stockholmstrakten men har familjen i Göteborgstrakten). (Det gör att mina vänner i Stockholmstrakten är dåliga val att fråga, p.g.a. avståndet till Göteborg.)
        
    Jag vill helst inte ha en doula där jag inte fått goda referenser från någon där doulan varit med på förlossningen, för jag har läst om folk som betalat pengar och så har doulan inte stöttat utan bara suttit där, det känns ju som att det vore att slänga pengarna i sjön och att jag inte får den stöttning jag behöver (jag är skraj inför förlossningen, har köpt boken "Föda utan rädsla", och även den boken fokuserar mycket på den hjälp man ska få av stödpersonen, och då känns det besvärligt att jag inte har en naturlig stödperson).

Svar på tråden Letar efter Doula i Göteborg!! Panik!!