• Jissux

outbildad undersköterska!

hejsan! 

Nu sitter jag här och är super glad. Jag har fått sommarjobb på en kirurgavdelning nu under sommaren!
    Ska bli så roligt.  meeeeeeeeen, jag är inte färdig utbildad undersköterska än..  är klar i november. jag ha hört att det är svårt och ganska ovanligt här jag bor att få ett sommarjobb som outbildad undersköterska på sjukhuset. Jag har läst alla viktiga kurser, så som medicin och alla vårdkurser och etik och psykiatri. Jag har haft alla mina praktiker och så.

men för att komma till frågan, är det någon som vet hur det ligger till med provtagning och sånt när man inte är riktigt klar med sin utbildning? Jag  fick testa på 1 gång att ta ett venprov på praktiken och har fått testa på en docka i skolan. Att ta ett kapillärprov har jag gjort många gånger dock. Jag är så nervös att dom be mig ta ett venprov det första dom gör.. jag ska dock få gå jämte en tjej på avdelningen nu vecka 7, kanske är meningen att jag ska få testa på mer där? Gud vad jag är nervös att jag inte klara av detta.. just de där med venprover.. och kateter har jag aldrig fått testa på heller.. men det kanske dom inte låter sommarvikarierna göra.. är det någon som vet något om dehär! 

• Svar på tråden outbildad undersköterska!
  • AAS10

Om de e det som e din svaghet be o få träna på de så myclet som möjligt vid bredvidgången

• Jissux

ja, det skulle jag ju kunna göra :) jag är bara lite för rädd att man ska få typ ' ondaögat ' du vet ju hur en del undersköterskor kan vara..  men dom vet ju om att jag är inte är klar med utbildningen än och jag dom frågade inget om provtagning när jag sökte jobbet och fick gå på interjuv. jag är bara så nervös, men det kanske är normalt att vara de.

• Mandyyy

Det är normalt att känna sig nervös och jag ser det som en bra egenskap.
    Jag jobbar som usk på hjärtavdelning.
    När jag började som sommarvikarie för nästan 4 år sedan, så fick jag gå brevid i början och mest assistera vid provtagningar och KAD sättningar osv.
    När jag kände mig lite varmare i kläderna, så fick jag med personal brevid testa själv att ta prover osv.
    Inget dem tvingar dig till eller begär att du skall kunna:)
    Men du kommer fixa det!:)
    Fråga en massa, du är inte ensam på avdelningen:)
    Lycka till! :)

• Fjärilslarv

Eftersom undersköterska inte är en skyddad titel så kan man alltså anställas som det från dag 1 utan någon som helst utbildning eller erfarenhet alls.
    angående ta prover så har du ju säkert en handledare/mentor som är ansvarig för dig den första tiden, så då löser det sig nog.

• Myscho
    Fjärilslarv skrev 2014-01-22 17:03:16 följande:
    Eftersom undersköterska inte är en skyddad titel så kan man alltså anställas som det från dag 1 utan någon som helst utbildning eller erfarenhet alls.
    angående ta prover så har du ju säkert en handledare/mentor som är ansvarig för dig den första tiden, så då löser det sig nog.

Synd att du ser det så! alla kanske inte ser det så! Men vårat främst mål är ju faktiskt att ha hand om själva omvårdnaden! 

Ts grattis till jobbet! kommer gå galant, med tiden kommer du lära dig och det finns inget värre än att ta ett ven prov på någon som är svårstucken! 

Svar på tråden outbildad undersköterska!