• Rockystone

    Elak äldre barn

    Hej,

    Jag har tidigare läst på forumet men aldrig skrivit något inlägg. Nu kände jag att jag verkligen behöver råd.

    Jag har en son på 4,5 år. Vi flyttade till vår bostadsområde (radhusområde) för ca 1,5 år sedan. Vi trivs bra och vår son hart skaffat sig många kompisar.

    Dock finns en det en kille som är ett år äldre och är väldigt elak vid vår son. Det började genast vid samma tid som vi flyttade in. Han går även på samma dagis. Till en början så började det vid att han inte fick vara med och leka när den äldre barnet var med. Sedan blev det värre så vår son kunde knappt vara ute, för den större barnet hotade med att han skulle cykla på vår son och "döda" honom.

    Vi undvek till en början att prata med hans föräldrar, inte för vi var rädda utan mer att vi inte trodde det skulle gå fram då de var lite speciella , och inte brydde sig vad deras barn gjorde. Men en dag gick det så långt att han stod framför vår ytterdörr och sa. "om du inte kommer ut så kommer jag och tar dig" till vår son.

    När vi hörde det så gick vi direkt och pratade med hans mamma. Hon tog till vår förvåning tag i detta och det hela blev genast mycket bättre. Även om han inte riktigt erkände det.

    Det blev bra ett tag men sedan har det lite för lite ökat igen. Om än inte på samma sätt så retas han med vår son, får honom att göra saker mot hans vilja. Te.x om du inte kallar din mamma för tjockis , så slår jag dig mm Jag kan känna att sådant beteende är ganska avancerat för en 5,5 årig, men han verkar både fysiskt och psykiskt före andra barn. Vi har även  noterat att han är elak mot katter genom att kasta sten på dem mm.

     Idag så blev det droppen igen när han tacklade ned vår son.  och sparkade snö på honom. vi såg när han sparkade snön men inte när han tacklade ned vår son, men vi ser ingen anledning till att vår son skulle ljuga. Min fru gick över talade med dem och det gick sådär. Det blev  ord mot ord. Mamman verkade sur och tyckte det kan bli lite hårt ute.

    Nu skriver jag lite elakt om detta unge, men när han är snäll ibland så är han hur underbar som helst. Vi misstänker att hans föräldrar inte ser hans dåliga beteende och vi är förvånade över hans avancerade sätt att "mobba" fast han bara är 5,5 år.

    För att lägga till lite intressant är att hans föräldrar har börjat låta honom gå i karate.

    Jag ser ju vikten i att stärka min son, men vet inte vilka ord jag skall använda och hur jag skall hantera detta.

    Har ni några tips på hur jag kan stärka min son och se till att hantera situationen, för jag vet faktiskt inte hur jag skall göra? För det blir ord mot ord och föräldrarna tror att han är jättesnäll. Det kanske blir lugnare, men jag misstänker att det kommer att öka igen.

    Så åter igen tacksam för tips.

  • Svar på tråden Elak äldre barn
  • Helena 1990

    Måste sonen vara med honom då? Har du pratat själv med pojken som är taskig? Gör det annars! Annars pratar du med hans mamma igen. Är problemen på förskolan också? Om problemen finns där också kan du ta upp problemen med personalen. Säg också till dem att du har pratat med pojkens föräldrar men att det blir bara bättre ett litet tag, sen fortsätter han igen. Kram och lycka till


    Cassandra-10 Filippa-12 Noel-13
Svar på tråden Elak äldre barn