• Erika02

    Fruktansvärd första förlossning. Kämpar för att få snitt denna gång men får nej! Vad ska jag göra?!

    Min först förlossning för 5 år sedan var en mardröm. Det var en störtförlossning med smärtor som inte går att förstå. Ingen smärtlindring hanns med. Barnet fastnade på vägen ut och efter 13 försök med sugklocka blev det urakut snitt med sövning. Jag minns bara fragment av förlossningen, var så smärtpåverkade att jag inte kunde kommunicera alls. Kände mig som om jag låg på en slaktbänk. Helt naken med hela rummet fullt av folk. 

    Nu är jag gravid igen i vecka 32. Har hela graviditeten varit mkt tydlig med min BM om att jag vill ha snitt och min BM har låtit positiv till det men det måste beslutas av läkare. Nu har jag varit på samtal med en överläkare. Hon sa bara att det inte finns några MEKANISKA (fysiska) hinder för mig att föda normalt och att man därför inte kan bevilja snitt. Mina bäckenmått är goda. Och jag "är som gjord för att föda barn" säger hon?!

    Hon vill istället ge mig planerad igångsättning. Jag är LIVRÄDD för det. Jag har hört så mycket om att igångsättningen gör att det kan göra ÄNNU ondare. Och att livmoderna kan brista (jag har ju ett snitt bakom mig). Och jag är som sagt LIVRÄDD för den där smärtan. Men överläkaren säger att jag ska få epidural. Men har ju hört massor som sagt att den inte hjälpt!!

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag kan inte tänka mig det här upplägget. Jag kan inte sova om nätterna längre och när jag väl gör det så drömmer jag mardrömmar om förlossningar. Jag känner mig gråtfärdig hela tiden och kan inte njuta alls av graviditeten längre. Känner mig trängd, inträngd i ett hörn, som ett lamm påväg till slakt, utlämnad, lurad?! (Till saken hör att jag under de fem år som gått sedan sist klamrat mig fast vid ett brev jag fick av den här överläkaren efter förra förlossningen. I brevet stod det att om jag önskade planerat snitt nästa gång skulle vi ta en diskussion om det då. Detta brev har varit min livlina, enda anledningen till att jag vågat bli gravid igen. Och nu så säger människan att det INTE kan bli tal om snitt!)

    ÄR det verkligen så att man måste ha nåt FYSISKT hinder för att få snitt? Räcker det inte med att jag är ett vrak rent psykiskt? Räcker det inte med att jag är LIVRÄDD??

    Vad ska jag ta mig till?!?!

  • Svar på tråden Fruktansvärd första förlossning. Kämpar för att få snitt denna gång men får nej! Vad ska jag göra?!
  • anju79

    Födde nr 1 efter igpngsättning o fick epidural. Hade en mycket bra förlossning.

    Nr 2 e född m semiakut snitt pga säte. Gick oxå bra men konvalescensen efteråt var vidrig...

    Hade jag bestämt mig för fler barn hade jag velat föda vaginalt.

  • elmadumle

    Man ska kunna få ett snitt även om det inte är omöjligt att föda pga trångt bäcken ex, i ditt fall borde det vara skäl nog att få ett planerat snitt efter vad som hände första gången. Iof så finns det väl inget som säger att det måste bli likadant den här gången.
    Vad gäller epidural så ska den ge tillräcklig smärtlindring, det är tydligen vanligt att bm på eget bevåg sänker eller helt stänger av epiduralen i slutet av förlossningen, jag har haft den smärtlindringen vid mina fyra förlossningar och pga jag varit rädd för smärtan så har bm respekterat det och inte gått på med sänkning av epiduralen, och inte heller "satt extra fart" på värkarbetet.

  • Anonym (snittlöfte)
    bf2014 skrev 2014-03-17 14:39:54 följande:
    Trist att ni inte fick snitt trots kontrakt! vart i landet var detta??
    stockholm
  • Anonym (snittlöfte)
    bf2014 skrev 2014-03-17 19:14:02 följande:
    Vad var anledningen till att ni blev nekade snitt trots kontraktet?
    menar du personalen som var aktiv under förlossningen? de hade inga anledningar annat än "alla kan föda" och "nej du här ska ingen snittas lilla vän, här ska fööödas". en klar favorit var "det GÖR ont att föda, man behöver inte överdriva smärtan för det". det var först när de skulle ge sig på mig med hög sugklocka som min man hotade att slå ihjäl läkaren om denne ens tänkte tanken. då försvann hjärtljuden och sen gick det fort. läkaren jag samtalade med efteråt erkände att det var helt fel agerat av personalen men tyckte samtidigt inte att de gjort fel "som försökte hålla det naturligt för barnets skull" heller. jo men det gick ju jättebra det..

    man är sällan i position att slåss när man har så ont att man inte klarar mer. jag var inte "borta" utan kunde tala för mig men vad hjälper det när de avbryter allt man säger och bara vägrar lyssna eller respektera ens önskemål. vad jag lärde mig? att ALDRIG lita på förlossningspersonalen. ALDRIG. och därför är ju förlossningar för mig uteslutet. så att sitta och tro att snittlöften kommer hållas är otroligt naivt, speciellt om man inte behövde be om snittet när det väl kommer till kritan. jag hade kunnat ta någon på större allvar som faktiskt fått ett snittlöfte och fått det genomfört när denne velat. ledsen men att du hade ett snittlöfte du inte behövde använda säger NOLL om ifall du hade fått snittet om du önskat det istället.. jag menar, det är ju lätt att säga att det är en jättebra lösning om man inte behövt testa ifall de ens kommer hålla löftet. stort grattis dock till att din förlossning gick jättebra, det är ju ngt man verkligen önskar alla de som ger sig på vaginala förlossningar så starkt jobbat!
  • bf2014

    Usch vilken hemsk sits! Låter fruktansvärt. Hade ni skrivit punkter i kontraktet som ni kommit fram till gemensamt du och överläkare? Jag vet ju inte om jag skulle fått ett snitt om jag så önskat, men jag tror faktiskt det.

  • Anonym (snittlöfte)
    bf2014 skrev 2014-03-17 19:33:09 följande:
    Usch vilken hemsk sits! Låter fruktansvärt. Hade ni skrivit punkter i kontraktet som ni kommit fram till gemensamt du och överläkare? Jag vet ju inte om jag skulle fått ett snitt om jag så önskat, men jag tror faktiskt det.
    japp. och inte en enda höll dom. jag hoppas att jag bara råkade ut för pissig personal och att du hade fått snitt om du hade känt att du behövde det. jag har bara hört om flera som nekats snittet trots snittkontrakt så jag skulle nog inte flagga så hårt för att det är ngt som infrias för de som är rädda..
  • Anonym (eva)
    Anonym (snittlöfte) skrev 2014-03-17 19:43:33 följande:
    japp. och inte en enda höll dom. jag hoppas att jag bara råkade ut för pissig personal och att du hade fått snitt om du hade känt att du behövde det. jag har bara hört om flera som nekats snittet trots snittkontrakt så jag skulle nog inte flagga så hårt för att det är ngt som infrias för de som är rädda..
    Herregud, exakt samma här. Vilket sjukhus?

    Fem punkter som de kategoriskt höll sig ifrån. Slutade med att jag blev sydd utan bedövning och fick alla muskler i mellangården avslitna=inkontinens + begynnande framfall
Svar på tråden Fruktansvärd första förlossning. Kämpar för att få snitt denna gång men får nej! Vad ska jag göra?!