• vörgus

    Pappor med missbruk i bagaget (hur blir ni bemötta?)

    Jag vet att det kan vara en känslig fråga, och att det pratas tyst om det.
    Jag har ett långt alkohol-drog missbruk bakom mig, nykter och ren sen snart tre år tillbaka.

    Har arbete, gift sen snart ett år tillbaka, och skulle säkert uppfattas som vem som helst om man träffa mig första gången.

    I slutet av Maj kommer mitt barn, och trots allt mina tre år känns det som att skiten följer efter en.
    Senast igår var jag på vårdcentralen för att jag misstänkte urinvägsinfektion.
    Och varenda gång är det samma sak "ja vi ser att du har haft missbruksproblematik", det är som att alla mina sjukliga tillstånd ska bero på mitt missbruk som avslutades för tre år sedan.

    Allra värst är det när de får reda på att jag ska bli pappa, då är det som att de måste ifrågasätta min lämplighet.. Som om inte jag själv ställt mig frågan ett antal gånger (Om jag verkligen kommer att klara av det).
    Jag brukar oftast få en lång föreläsning om hur jobbigt det är att ha barn, och bla bla bla, och att det så klart skulle kunna få mig att ta ett återfall. Och ja det finns säkert en risk, men jag känner att den är minimal. Grejen är att jag orkar inte höra.

    Råkade nämna det för vår barnmorska, sen den gången har hon helt ändrat sitt bemötande emot mig.

    Så är det fler som har erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Pappor med missbruk i bagaget (hur blir ni bemötta?)
  • Linda8801
    vörgus skrev 2014-03-13 21:29:07 följande:

    Jag vet att det kan vara en känslig fråga, och att det pratas tyst om det.
    Jag har ett långt alkohol-drog missbruk bakom mig, nykter och ren sen snart tre år tillbaka.

    Har arbete, gift sen snart ett år tillbaka, och skulle säkert uppfattas som vem som helst om man träffa mig första gången.

    I slutet av Maj kommer mitt barn, och trots allt mina tre år känns det som att skiten följer efter en.
    Senast igår var jag på vårdcentralen för att jag misstänkte urinvägsinfektion.
    Och varenda gång är det samma sak "ja vi ser att du har haft missbruksproblematik", det är som att alla mina sjukliga tillstånd ska bero på mitt missbruk som avslutades för tre år sedan.

    Allra värst är det när de får reda på att jag ska bli pappa, då är det som att de måste ifrågasätta min lämplighet.. Som om inte jag själv ställt mig frågan ett antal gånger (Om jag verkligen kommer att klara av det).
    Jag brukar oftast få en lång föreläsning om hur jobbigt det är att ha barn, och bla bla bla, och att det så klart skulle kunna få mig att ta ett återfall. Och ja det finns säkert en risk, men jag känner att den är minimal. Grejen är att jag orkar inte höra.

    Råkade nämna det för vår barnmorska, sen den gången har hon helt ändrat sitt bemötande emot mig.

    Så är det fler som har erfarenhet av detta?


    Hej! Gud vad tråkigt att du blir bemött på det viset!

    Min storebror hade en lång tid av missbruk bakom sig, efter stt han varit ren i 4 år förlovade han sig med sin flickvän, och 2 månader senare väntade dom sin första dotter.

    Han fick otroligt olika reaktioner av folk. Alla i våran släkt var super glada och visste att han skulle klara det galant!

    Men utomstående personer såg det inte på samma sätt. "Hur ska den där pundaren kunna ta hand om ett barn?" "Fyfan att den där jäveln får sätta barn till världen".

    Folk var rent ut sagt helt dumma i huvet!!

    Nu har han och hans fru precis köpt ett hus och väntar jänta nr 2 :)

    Tro på dig själv och skit i vad folk tycker och tror!

    Du kommer klara det galant :)
Svar på tråden Pappor med missbruk i bagaget (hur blir ni bemötta?)