• lilliee

Kostnad att totalrenovera hus samt bygga ut?

Det är så att jag och min sambo har fått möjlighet att köpa min mormor och morfars hus och vi är lite kluvna över hur vi ska göra..

Det är nämligen så att huset inte är jättemodernt som ni säkert förstår utan man skulle behöva renovera allt!  Nya tapeter, nytt golv, både på första våningen och i källaren där det finns en gillestuga, dörrar ska köpas osv och även nytt kök.  sen är det även så att duschen står nere i källaren, så de man skulle behöva göra är att "bygga ut" toaletten så att en dusch får plats.

Huset är i dagsläget på ca 114 kvadrat och har två sovrum. Längst bort på huset finns en gammal inglasad altan, den skulle vi isåfall vilja riva och bygga ut så vi får ytterligare två sovrum. kanske rör sig om 20-30 kvm?

Huset är i rött tegel.

vad tror ni det skulle gå på ungefär? jag vet så klart att de beror helt och hållet på hur dyra saker man vill ha men vi kan tänka oss vanligt ikea kök, inte de allra fläshigaste, men ändå snyggt!  Vanliga vita tapeter alt vit färg.

Skulle vi klara oss runt 300 000 kr allt som allt?

• Svar på tråden Kostnad att totalrenovera hus samt bygga ut?
  • Jag är bara jag

Låter alldeles för lite. Jag brukar titta på Property ladder och där tar de flesta i för lite vad gäller budgeten. Alltid nåt som tillkommer,alltid nåt som blir dyrare än man trott. Sen beror det ju förstås på hur mycket ni kan/orkar göra själv och vad ni lejer ut. El och sanitet ska ju proffsen sköta t.e.x.

• viktorjohan

Jag tror det blir svårt att klara det du beskriver för 300 tkr. Om du kan göra det mesta själv kanske det går. Om du behåller planlösningen på köket sparar du också rätt mycket. Vatten och avlopp behöver då inte flyttas. Räkna med ny el i köket. Ta in offerter från två tre firmor så ser du. Be om relativt välspecificerade offerter. Då får du en uppfattning om vad de olika delarna kostar. Lycka till! Det är kul att renovera. 

• Whitetrash86

Vilket värde har huset? Jag skulle gissa på samma summa + lite till som renovering. För utbyggnaden och badrummet kommer ni inte få göra själva.

Kolla med olika byggare och få en offert, då har du iaf något att jämföra med.

• MtillMoJ

Absolut inte. Gamla hus finns det alltid "överraskningar" i. Vi skulle oxå totalrenovera min mormors hus. Hade samma tanke som er ungefär. Det vi nu har kvar av mormors hus är stommen! Fanns "överraskningar" lite överallt! Alla vattenledningar bara trillade sönder när vi skulle sätta in ny panna. Taket behövde läggas om. Alla fönstrena behövde bytas. Avloppsrören bytte vi när vi ändå gjorde om toan, så inte det skulle komma strax efter.. Jag kan nog hålla på att rada upp saker hur länge som helst! Men i slutänden så harvi betalat VÄLDIGT mycket pengar för detta huset!

• Cissi40

Vi håller just nu på att bygga om vårt befintliga varmgarage till två rum (25 m2 totalt). Det kommer att kosta 650 Tkr, och då har vi redan värme, väggar etc i det utrymmet. Så jag tror inte 300 Tkr kommer att räcka ens för att riva altanen och bygga ut där, ännu mindre för all övrig renovering.

• The Fugly

Nej, 300 000 kr är rätt lite i sammanhanget, speciellt när detta bara är det renoveringsbehov ni vet om. Det kommer dyka upp saker ni inte räknat med, tro mig.

• lilliee

åh jäklarns .. vi får köpa huset för ungefär 550 000 kr... då kommer de allt som allt kostar mer än en miljon.. de vart kanske lite väl mkt för det huset när man kan få betydligt modernare och större för samma pris.. trist : /

• lilliee

tack för alla svar förresten, jättekul när man får bra svar så snabbt :D

• beccagranen

Tror att 300 000kr är i minsta laget. Vi tog oss an ett hur från 74, för fyra år sedan. Vi är inne på fjärde året i huset och börjar nå slutet på renoveringen. Huset var i orginalskick, under eessa åren har vi, bytt ut 50% fönstrerna, byggt altandäck, nytt kök, installerat kamin, bytt tak, bytt panel på ena långsidan, nytt golv på hela ovanvåningen, sjuktfönsterparti, modarniserat alla rummen ned nya tapeter och dörrar.Allt har vi gjort själva för ca 260 000kr. De sista projketet har vart renovering av stora badrummet samt rivning av en vägg samt bytt elcentral, prislappen landar på ca 150 000kr till, då har vi tagit hjälp av hantverkare. Kan tillägga att vi har använt oss av kontakter och även köpt från utlandet för att få ner priserna för "budget summor" kan t.om lägre för bättre matreal. Ändå har det dragitiväg, men vi har sparat och tagit några projekt åt gången under åren :)

• Janniiike

För 300 000 kan man absolut klara det. Vi har totalrenoverat vårt hus o landa nånstans mellan 250-300 000 kr. Det var verkligen gammalt o hade stått tomt i 8 år, hela tomten va igenväxt och tex toastolen va i senapsgul färg, köksmaskiner i mörkgrönt.

Utvändigt - målat om hela utsidan, gjort uppfart o lagt grus, renoverat garaget och flutit golv där, byggt helt ny uteplats, bytat fönster/altandörrar på hela huset (12 fönster, 2 dörrar), planat tomten och sått gräs, ny infiltration, byggt trästaket m.m.

Invändigt - nytt golv i hela huset, utom ett rum (150 kvadratmeter stort), målat och tapetserat alla väggar/tak (till och med bytat färg i flera av rummen en gång till), helt ny toalett från grunden, öppnat upp 2 rum till ett kök, helt ny supersnygg köksinredning från ikea, öppnat upp o gjort valv, BYTAT VÄRMESYSTEM från olja till ved m.m.

Allt handlar om att hitta saker billigt o att undersöka, räkna på de o planera på hur mkt saker kommer kosta!
    Och såklart att göra jobbet själv. Min duktiga sambo har slitit hårt här hemma o gjort allt detta själv (förutom att färdigställa toan) med lite hjälp från vänner och släktingar.
    Kolla i min blogg om ni vill se hur mkt vi gjort, under kategorin - huset på höjden.
    Börjar ni läsa inläggen från början kan man följa hela projektet med renoveringen. :)
    Http://mittmysigahem.blogg.se

• Insanejane77

Vi har nyligen köpt en 20-tals villa på 130 kvm som var i behov av nikotinsanering och vi har totalrenoverat dvs rivit ut alla golv och bytt kök, spärrmålat, tapetserat och målat om överallt, bytt el och gjort ett nytt kök (ikea). Vi är uppe i någonstans 300 000 kr för renovering och då har vi gjort mycket själva och fått bra priser av de hantverkare vi använt oss av samt handlat på billigast alternativ. Jag skulle tippa att det iaf är 50 000 till för att få huset tiptop på insidan och ordna med kakelugnen så den går att elda i, samt fixa lilla toan på bottenvåningen.
    Vill man kan man ju köra rusta-rustning och bara rolla alla rummen i billig färg och lägga in laminatgolv, men vi satsar på lite mer hållbart resultat för det här är vårt "foreverhome". Skulle vi byggt ut skulle det kostat oss mycket mer. Men det klart, har du en väldigt händig karl och han har några vänner i samma stuk så kanske ni kan fixa mycket sånt själva. Men hur man än gör så räkna med att det kostar mer än man tror och tar längre tid än man tänkt sig. Men det är roligt också :)

Svar på tråden Kostnad att totalrenovera hus samt bygga ut?