• Camilavo

Lämna katten på katthem, HJÄLP!

Hej! Min mamma har en katt som är 4 år, en hona, som hon måste göra av sig med. Pga ändrade familjeförhållanden och ingen kan ta katten. Ingen skulle nog vilja ha henne för hon är en aggressiv katt som gillar att vara själv och brukar även "attackera" dvs Bitas och rivas från ingenstans lite då och då. Hur kan man göra, kan man lämna katten på nåt katthem eller liknande i Göteborg? Tack på förhand.

• Svar på tråden Lämna katten på katthem, HJÄLP!
  • Philippa

Katthem tar bara hemlösa katter...

Jag hade nog avlivat henne i den där situationen.....om ingen vill ha henne pga agression....

• nemo1

Jag tar för givet att katten är undersökt inkl blodprover hos en veterinär. Katten kan mycket väl ha ont och därför är aggressiv.

• nemo1

Och som sagt, katthemmen är till för hemlösa katter och inte ägda där ägaren ledsnat!

• Camilavo

Okej tack, jag visste inte detta med katthem, därför frågade jag. Ja hon är undersökt, och går på rutinkoll hos veterinär osv, katten är bara så tyvärr, hon har inte ont eller är skadad eller liknande.

Och nej "Nemo" hon har inte ledsnat på katten! Som jag skrev så är det pga ändrade familjeförhållanden, kom inte med andra påståenden om jag har skrivit anledningen. Låt bli att svara i så fall.

• Camilavo
    nemo1 skrev 2014-03-21 10:20:39 följande:

Och som sagt, katthemmen är till för hemlösa katter och inte ägda där ägaren ledsnat!

Nej "Nemo1" hon har inte ledsnat på katten! Som jag skrev så är det pga ändrade familjeförhållanden, kom inte med dina teorier om jag har skrivit anledningen. Låt bli att svara i så fall.
  • Birgitta02

Aggressiva katter är ofta understimulerade katter. De behöver leka, tänka,  utmanas precis som hundar. Om icke fullt så avancerat.
    Katthemmen är fulla. Överfulla. Funkar det inte att omplacera - så måste katten avlivas.

• Birgitta02
    Camilavo skrev 2014-03-21 10:43:12 följande:
    Vet någon vad man skulle kunna göra, förutom avliva?
    Omplacera.
    Eller så testar du att ta över katten, stimulera katten med laserpekare och lek och bus varje dag.
  • AnnaSe

Ring runt till katthem. Det finns katthem som hjälper till att omplacera ägda katter men din mamma får ha katten kvar hos sig tills katthemmet hittar ny ägare.

• Camilavo
    Birgitta02 skrev 2014-03-21 10:42:17 följande:

Aggressiva katter är ofta understimulerade katter. De behöver leka, tänka,  utmanas precis som hundar. Om icke fullt så avancerat.
    Katthemmen är fulla. Överfulla. Funkar det inte att omplacera - så måste katten avlivas.

Vart kan gå för omplacering då? Finns det nåt ställe där hon skulle kunna lämna katten? Det är säkert därför, min mamma är gammal och har reumatism och min pappa gillar inte husdjur direkt.

Tack för svar.
Svar på tråden Lämna katten på katthem, HJÄLP!