Ung & Högt blodtryck - Mysterium
Jag är en 28-årig man som för flera veckor sedan var hos besök hos läkaren för att jag kände mig lite trött vilket jag varit ett tag. Tog standardblodprov och kollade blodtrycket. När blodtrycket togs så visade det sig till både min och läkarens förvåning att det stod på 140/95!Till saken hör att jag springer 3 km 5 dagar i veckan, är smal (väger 67 kg och är 184), dricker sällan, röker aldrig och inga andra droger är dessutom vegetarian.
Kollade blodtrycket igen två veckor senare, då 150/90.
Fick också resultat av blodproven som togs första gången och dom ska ha varit ok bortsett från något lågt kreatinvärde + låg muskelmassa.
Läkaren ville då skriva ut blodtrycksmedicin (vilket känns oerhört oprofessionellt) . Något som jag inte tänker proppa i mig resten av livet, iaf inte innan jag är grundligt undersökt. Så tack vare mig själv skrev hon remiss till 24 timmars-mätare.
Efter några veckors kö fick jag med mig 24-timmarsmätare hem och den mätte var 20:e minut under ett helt dygn.
Innan hon satte på den kollades blodtrycket ännu en gång. Nu var det ännu sämre: 160/110 !
Trodde inte det var sant, men naturligtvis var det det.
Hade verkligen hoppats så otroligt mycket på att det skulle vara helt normalt när jag var hemma och tog det lugnt, men tyvärr, det verkar ha gått lite upp och ner men totalt sätt mycket högt.
Under sömnen mycket lägre, men ändå över gränsen för vad som är normalt under sömn till största delar av natten.
Sköterskan som är ansvarig för 24-timmarsmättningen har bokat en telefontid med en ny allmänläkare, den andra hade som tur är slutat.
Hon skrev "utredning?" till den nya läkaren.
Jag vill inget hellre just nu än att jag blir grundligt utredd så att vi kan hitta felet och rätta till det.
Det kan inte vara normalt att inte ens vara 30 och ha så här högt blodtryck. Något sjukt måste det vara och jag tänker verkligen inte börja stoppa i mig mediciner som lär påverka hela kroppen negativt.
Så nu ber jag om tips till er här på Familjeliv, både ni som jobbar inom vården och ni som är insatta i hälsa överhuvudtaget.
Vad kan det vara för fel?
Vad ska jag säga så att läkaren verkligen vill fortsätta utreda?
Jag tänker inte godta att "det är högt blodtryck helt enkelt".
Det finns såklart en anledning och den anledningen SKA hittas.
Det är ju självklart att en medicin som går in och så radikalt förändrar något i kroppen såsom blodtrycksmediciner gör också bryter ner kroppen på andra sätt.
Och trötthet verkar t ex vanligt förekommande. Jag är trött som jag är redan och orkar inte med ännu mer. Jag vill inte bli som en gammal gubbe med impotens och frågan är om inte sådana läkemedel förstör mer än vad dom hjälper, i det långa loppet.
Jag är förövrigt så desperat att jag till och med är öppen för naturmediciner.