• Ollemebollen

Är det HIV jag blivit smittad av?

För ett antal år sedan blev jag förkyld, hade feber och diarré, kanske mådde illa/spydde också. När jag mår så dåligt brukar jag alltid dricka blåbärssoppa.

Den här gången jag gjorde det så fick jag, kanske en timma eller så efter intagandet, minns icke riktigt, utslag över hela ryggen nästan. Det var röda eller vita och runda. Det spred sig sen till bröstkorgen och även ben, kanske även ansiktet. Det gick bort efter ungefär en dag och har aldrig dykt upp igen. Eftersom jag var säker på att det var blåbärssoppan jag blivit allergisk mot har jag inte druckit det sedan dess, fram tills idag.

Var jättesugen på blåbärssoppa och lite nyfiken på om jag fortfarande var allergisk mot det så jag tog några glas. Det hände absolut ingenting, mår jättebra. Gogglade därför vad det annars kan ha varit som orsakat utslagen. Råkade hamna på symptom man får första veckorna efter man fått HIV och såg att flera symtom stämmer in där, influensaliknande symptom var vanligt som min förkylning, feber och illamående. Tyvärr står det ju även följande som gjorde mig rädd då det inte hänt tidigare eller sedan dess: "ljusröda oregelbundna utslag på ryggen, bröstkorgen och ibland i ansiktet och på armar och ben."

Jag minns faktiskt inte om jag hade oskyddat sex några veckor innan det här, det är mycket möjligt. Bör jag oroa mig för att det här kan röra sig om HIV? Jag förstår faktiskt inte riktigt vad "oregelbundna utslag" betyder. Kan någon förklara det? Det var som sagt jättemånga lite överallt på kroppen, speciellt ryggen. Det kliade som bara helvete och dom var som sagt försvunna efter ungefär en dag. Stämmer det in med dom utslag man får efter man smittats med HIV eller brukar dom vara kvar längre än en dag? Hur länge i sånna fall?

Är verkligen jätterädd och nojig så seriösa svar uppskattas.

• Svar på tråden Är det HIV jag blivit smittad av?
  • Ollemebollen

Blev fel högst upp i inlägget, ska stå så här i inledningen:

"För ett antal år sedan blev jag förkyld, hade feber och diarré, kanske mådde illa/spydde också. När jag mår så dåligt brukar jag alltid dricka blåbärssoppa."

• Ollemebollen

Undrar också om man verkligen kan bli allergisk mot något man ätit hela livet, sedan bli av med den allergin bara några år senare?

• Anonym (:))

Gå till gyn och säg att du vill göra ett test

• Anonym (E)

Det är ingen här som kan säga om du har HIV eller inte. Boka tid för testning snarast så slipper du vara orolig.

• Anonym (E)

Det är ingen här som kan säga om du har HIV eller inte. Boka tid för testning snarast så slipper du vara orolig.

• Anonym (Y)

Oregelbundna utslag innebär att de är ojämna i formen dvs inte helt runda kanter.

• Anonym (noja)

Jag är hyfsat säker på att utslagen vid primärinfektion inte kliar! Jag brottades med hiv-noja jättelänge det enda som hjälper att testa sig!

• Ollemebollen

Jag undrar ju även lite annat, som vad som menas med oregelbundna utslag och om dom vid HIV smittning går bort efter en dag eller om det tar längre tid. Är det så att dom är kvar en vecka är det ju inte HIV jag smittats med eftersom mina försvann inom ett dygn.

• Anonym (testa dig)
    Ollemebollen skrev 2014-05-12 00:31:44 följande:
    Jag undrar ju även lite annat, som vad som menas med oregelbundna utslag och om dom vid HIV smittning går bort efter en dag eller om det tar längre tid. Är det så att dom är kvar en vecka är det ju inte HIV jag smittats med eftersom mina försvann inom ett dygn.
    Om du någon gång haft oskyddat sex kan du ju ha smittats med hiv oavsett om du fått utslag eller inte. Du kan alltså inte säga säkert att du inte är smittad även om jag säger att utslagen man får vid hiv sitter i 4 dagar.
    Gå och testa dig, och ha sedan inte oskyddat sex om inte partnern också testat sig.
    Vanligare är ju dock klamydia och gonorre mm.
  • Anonym (Testa dig 2)
    Ollemebollen skrev 2014-05-12 00:31:44 följande:
    Om du inte testar dig så kommer du ändå alltid gå och tänka på detta. 
    Även om någon här skulle säga att du inte har HIV så kanske du ändå skulle börja fundera på om du inte har det.
    Det bästa är alltid att gå och kolla upp det. 
    Även om du har HIV, vilket du troligen inte har, men om du har det så överlever ju de flesta idag.
  • Aniiee

Gå och testa dig. 

DOCK så skrev du "för ett antal år sedan". Hur många är det? 2? 5? Hade du haft obehandlad HIV i ett antal år så hade du märkt av det vid det här laget..... Eftersom HIV slår mot immunförsvaret.... De flesta som misstänker HIV gör det för att de aldrig är friska utan går och drar på förkylningar och sånt JÄMT. Alltså inte jämt som varannan månad utan just JÄMT.

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
Svar på tråden Är det HIV jag blivit smittad av?