• Dront

    Bb-vistelse och nattammande storasyskon

    Hej!

    Har BF om två månader och oroar mig lite för hur min då 23-månaders som fortfarande nattammar ska klara nätterna under förlossning och eventuell bb-vistelse. Barnet går på dagis och det funkar superbra med barnvakt dag- och kvällstid, dock har hen väldigt orolig sömn (har aldrig sovit en hel natt) och nattsnuttar fortfarande på mig. Hen har eksem och vi har fått atarax men den är omöjlig att få i hen.

    Vi hade nån tanke om att avvänja nattsnutt men hen har blivit för ledsen så vi har prioriterat att få maximal sömn hela familjen. Pappan kan söva om vissa uppvak med välling nu mär ml. Mjölk har sinat på grund av graviditet, men barnet blir ofta hysteriskt om hen inte får snutta lite efteråt.

    Jag vill gärna ha input från andra som nattammat barn i den här åldern (ni som tycker det är konstigt etc, såna kommentarer undanbedes) och sen varit tvungna att åka bort, hur har det gått? Tror ni att det vore värt att "öva" lite med att barnet sover ensam med pappan nån natt, eller kan vi lika gärna ta en eventuell tuff natt vid förlossningen? Har ni peppande input tas det gärna emot!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-23 07:59
    För att vara tydlig: jag skriver på AP-forumet och är ute efter råd från andra som ammat barn i samma ålder. Sluta nattamma-råd har jag fått i mängder, det är ju gängse norm. Jag kommer att tandemamma om vårt barn vill det.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 10:16
    Jag känner att jag behöver förtydliga för att få stopp på allt trams kring amning i den här tråden (som uppenbarligen drar till sig diverse troll som inte ens vet vad AP är för något):

    Det är inget problem för oss med nattamning generellt. Pappan nattar när jag är borta på fest eller jobb, men det har av olika anledningar inte blivit av att någon av oss har rest bort över en hel natt.

    Pappan ska självklart följa med på förlossningen, därav nojigheten - att ta bort både båda föräldrarna och nattsnutten för första gången på en gång. Vårt barn är alltså väldigt tryggt med pappan men är nattsnutts-beroende. Söver i bland om sig med tutten, i bland med välling. Vi har nu fått en massa bra svar från nattammande föräldrar till tvååringar och det verkar helt onödigt att öva med ett så stort barn - det verkar ha gått galant för andra och kommer göra det för oss också.

    En ska kunna lyfta en nojighet eller oro kring något, i sökande efter lite pepp och andras erfarenheter, utan att ens val att amma blir ifrågasatt. Vår amning funkar otroligt bra och har skänkt famijen så mycket bra nattsömn och mig rofyllda stunder nu under min graviditet. Det finns självklart nackdelar med att ha ett tutt-beroende barn, men sen hen började flaskvägra vid tre månader har vi valt att följa hens behov, vi har varken orkat eller velat ta någon tuff fajt kring något som inte har varit ett problem.

    Ingen av oss har alltså sovit borta från barnet och vi funderade helt enkelt på om det blir för mycket på en gång. Men en natts "övning" skulle såklart inte göra någon skillnad ändå.

    Vi är peppade och laddade och våra barnvakter också!

  • Svar på tråden Bb-vistelse och nattammande storasyskon
  • Dront
    ako75 skrev 2014-06-23 09:17:35 följande:

    Jag har ammat båda våra barn ganska länge;,till drygt två och ett halvt resp drygt två år. Jag slutade dock amma båda två i samband med dryg halvtid in i ny graviditet (har BF med trean nu om två veckor) eftersom jag jag dels tyckte det började bli dags oavsett, o dels ville att amningen av den större skulle vara avslutad innan den mindre kom, för det om något kände jag skulle vara att få storasyskonet att känna konkurrens. Jag förstod dock att du tänker annorlunda. Jag har i alla fall under senare delen av amningsperioderna (efter ett år eller så) varit borta enstaka nätter o det har funkat bra. Lite gnälligt men funkat att pappa-som är lika mkt förälder som jag...- har tröstat. Våra barn har inte heller börjat sova hela nätter förrän de slutade ammas i ovan nämnd ålder, då kom de hela nätterna efter ett par veckor. Därför tänker jag att det nog kan vara så att om man vill ha bättre sömn man inte ska tänka "jag väntar med att sluta amma tills barnet sover hela nätter" utan snarare hoppas på det omvända scenariot "hem kommer sova bättre när hen inte ammas längre", även om de första nätterna kan vara tuffa.

    Lycka till med allt!


    Tack för lycka till! Min mjölk har sinat helt, men vi har valt att ge välling på natten om hen är hungrig. Helt enkelt för att då får vi sova maximalt mycket hela familjen, det tar en minut så sover skrutten igen. Alla väljer sina strider. :) Jag tror och hoppas att det blir lättare att sluta när barnet är över två år och kan kommunicera bättre (hen säger bara enstaka ord).
  • ako75

    Kan oxå tillägga att våra barn (2.5 resp snart 6 år) samsover med oss fortfarande, sexåringen sover dock i eget rum ibland när han har lust. Dock vill jag inte ha nyfödd bäbis tillsammans med stora barn i sängen- jag tycker inte det känns säkerhetsmässigt ok, så när lillasyster var nyfödd sov storebror och pappa i ett rum o jag o hon i ett o likaså kommer det bli nu. Man behöver ju byta sida vid nattamning o helt plötsligt ligger då nyfödingen bredvid storasyskonet som man inte kan förvänta sig ska kunna hålla koll o ta hänsyn till det. Bara som en aspekt att väga in i detta med samsovning med nyfödd o större barn. När lillasyster var dryga halvåret började vi sova alla igen o numer har vi även en extra säng inskjuten till dubbelsängen. Jag skulle gissa att vår stora kille kommer att välja att sova i sitt rum mer o mer framöver men annars får vi vara 3 barn o 2 vuxna bär blivande syskonet blivit halvåret eller så, men inte innan. Det känns helt enkelt för farligt tycker jag.

  • ako75

    Såg att du inte nattammar utan ger välling. Då lär det ju gå än smidigare, det kan ju pappan göra om du har fullt upp med den lilla. Jag missförstod nog starten jag trodde du var orolig över hur det skulle gå utan just amningen på natten när du var borta .

  • Dront
    ako75 skrev 2014-06-23 09:53:01 följande:

    Såg att du inte nattammar utan ger välling. Då lär det ju gå än smidigare, det kan ju pappan göra om du har fullt upp med den lilla. Jag missförstod nog starten jag trodde du var orolig över hur det skulle gå utan just amningen på natten när du var borta .


    Nja, jag nojar lite helt enkelt för att jag aldrig sovit borta från henom, skulle åka på en jobbresa till Ryssland vilket hade varit ett utmärkt tillfälle att "öva" och se hur det gick, men blev då jättesjuk och kunde inte ta mig ur sängen. När hen har oroliga sömnperioder är amnings-snuttningen väldigt effektiv och hen har aldrig sovit en natt utan att snutta vid något tillfälle, men dricker mest välling på natten så det handlar inte om någon oro för att hen inte ska få i sig mat, det är ju en tvååring. Mer att det ska bli väldigt ledset. Men är inte ett dugg orolig för hur det blir när vi kommer hem från BB, det kommer att gå bra, även om äldre också skulle vilja amma lite!
  • Dront
    Flickan och kråkan skrev 2014-06-23 10:19:28 följande:

    Nu hänger jag inte med här. Nattammar du eller får barnet en flaska välling på natten?


    Både och. Jag har ingen mjölk, så amningen är tröst och mys (även på kvällen eller helgdagar) och nattning när jag är hemma, vällingen är mättande om barnet blir väldigt hungrigt på natten. Vi har fasat ner nattamningen med välling, men inte fasat bort den helt, hen älskar amningen över allt annat på jorden trots att det inte kommer något.
  • ako75

    Tror det kommer gå bra. De flesta barn köper ju liksom att mamma o tutten inte är där bara de är trygga med den som är där i stället. Och krasst sett så har du inget att välja på. Du måste ju till förlossningen o skulle hon vara ledsen så är hon o du kommer ju tillbaka !

  • Flickan och kråkan
    Dront skrev 2014-06-23 10:28:32 följande:
    Både och. Jag har ingen mjölk, så amningen är tröst och mys (även på kvällen eller helgdagar) och nattning när jag är hemma, vällingen är mättande om barnet blir väldigt hungrigt på natten. Vi har fasat ner nattamningen med välling, men inte fasat bort den helt, hen älskar amningen över allt annat på jorden trots att det inte kommer något.
    Ah, då jag med
  • Flickan och kråkan

    Vårt äldsta barn hade aldrig varit utan någon av oss föräldrar när hans första lillebror föddes. Jag hade aldrig varit ifrån honom någon natt. Han var då 16 månader. Jag nattammade inte på nätterna längre då, men han hade ju uppvak. 

    Det gick hur fint som helst. Vi åkte in under natten. Min faster kom och han var vaken när vi åkte. Ganska omgående somnade han i famnen på min faster efter att vi hade åkt. Hans morfar anslöt under förmiddagen och nr det varit dags för dagsvila så hade de alla tre lagt sig i vår dubbelsäng. läst och lekt lite och så hade han tillslut bara somnat mellan dem odramatiskt.

    Jag stannade på BB en natt. Äldsta var lite småsur på mig när jag kom hem. Inte på sin bror, men på mig. Gick över efter ett par dagar. Tills dess var det BARA pappa som gällde.

    Min yngsta är 1 år och ammas fortfarande mycket både dag och en del på natten. Vi har inga planer på att sluta än på ett tag. Däremot så skulle jag nog säga att det - inför ny bebis - är vettigt att styra upp 2-årings nattsnuttande om hen ammar. Hen är ju så pass stor att det är ok att faktiskt säga nej och att begränsa amningen till vissa tillfällen etc.

    Jag har inte tandenammat, men har en vän som hade det oerhört jobbigt just nattetid då den äldre ville snutta på nätterna, gärna samtidigt som bebisen och inte ville amma i vilken position som helst och samtidigt en nyfödd som  behövde enkel klassisk position etc. Hon hade nätter med mycket gråt och tandagnissel. På dagarna gick det bra att tandemamma.

    Jag är som sagt absolut inte emot tandemamning eller nattamning av äldre barn, men det kan vara bra att ha tänkt på sådant innan. Menar inte heller att det ska bli som för min vän för er, men hon trodde inte heller att det skulle bli något problem. Det är inte alltid lätt att göra förändringar när man har en liten nyföding som kanske inte tar världens bästa tag, som ammar väldigt ofta och som man behöver ligga mot.....och samtidigt ha en 2-åring som inte tycker att det är en bra idé....alls. Tufft att känna att man inte räcker till och ta konflikter på nätterna med skrikande 2-åring som drar i en samtidigt som man har en hungrig och ledsen nyföding

    Lycka till .

    Har förresten samsovit med tre barn länge utan problem. Våra äldsta har precis flyttat ut till eget rum. De är 5 respektive 6,5 år. 

  • linnn89

    Det bästa du kan göra är sluta amma o avvänja ditt barn. Min son sov ALDRIG en hel natt pga ammandet men när jag slutade ( som är inte lätt jag vet) efter ett tag sover han hela natten tack o lov.

Svar på tråden Bb-vistelse och nattammande storasyskon