• magdalenah92

    Om vi förlovar oss så gör vi det för din skull

    Jag och min sambo väntar vårat första barn ihop och är jättelyckliga. Han och jag har diskuterat förlovning ett tag men idag sa han något som fick mig att bli väldigt off " jag fattar inte riktigt grejen med förlovning och giftemål , det är totalt ointressant, om vi förlovar oss är det ju för din skull"

    Jag vet inte om det är gravidhormonerna eller om det va mitt ego som fick sig en smäll men jag blev ledsen. Man ska väl förlova sig för att båda vill det?

    Sen frågade han mig, varför förlovar/ gifter man sig?
    Vad fasiken svarar man på det?

  • Svar på tråden Om vi förlovar oss så gör vi det för din skull
  • Anonym (.gift.)
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-19 10:57:23 följande:

    Men om det inte gör det för en annan person så innebär det ju inte att den personen inte älskar minst lika mycket och har precis samma önskan och plan om ett livslångt förhållande.

    Det är ju i alla fall inte statistiskt sett någon direkt garanti för att den som gift sig verkligen haft det där engagemanget med tanke på skilsmässofrekvensen. Många gifter sig för att "det är det man gör". 


    Just statistiken kring skilsmässor är spännande. Det är några grupper som försämrar resultaten ordentligt.

    Ex personer med barn med andra partners, personer som gifter sig innan dom fyllt 27år, lågutbildade, personer med stor åldersskillnad, unga föräldraroch personer som redan har en skilsmässa i bagaget. Dessa grupper skiljer sig OFTA och många gånger under sin livsstil.

    MEN personer som gifter sig när dom är över 30 år, som är välutbildade, personer som inte gift sig tidigare, som inte har barn med andra och personer som skaffat barn efter många års relation och personer som ligger lika i ålder, är grupper som mycket SÄLLAN skiljer sig. ( SCB)

    Så om man väntar några år och har ett ordnat liv så är det väldigt sällan man råkar i skilsmässa. Statistiken ser ut som den gör då somliga i vissa grupper skiljer sig upprepade gånger. Det tyder även på att somliga människor lägger starka värderingar i äktenskapen ioch med att dom väntar medan andra gifter sig mindre genomtänkt.
  • Flickan och kråkan
    Anonym (.gift.) skrev 2014-09-19 20:22:55 följande:

    Just statistiken kring skilsmässor är spännande. Det är några grupper som försämrar resultaten ordentligt.

    Ex personer med barn med andra partners, personer som gifter sig innan dom fyllt 27år, lågutbildade, personer med stor åldersskillnad, unga föräldraroch personer som redan har en skilsmässa i bagaget. Dessa grupper skiljer sig OFTA och många gånger under sin livsstil.

    MEN personer som gifter sig när dom är över 30 år, som är välutbildade, personer som inte gift sig tidigare, som inte har barn med andra och personer som skaffat barn efter många års relation och personer som ligger lika i ålder, är grupper som mycket SÄLLAN skiljer sig. ( SCB)

    Så om man väntar några år och har ett ordnat liv så är det väldigt sällan man råkar i skilsmässa. Statistiken ser ut som den gör då somliga i vissa grupper skiljer sig upprepade gånger. Det tyder även på att somliga människor lägger starka värderingar i äktenskapen ioch med att dom väntar medan andra gifter sig mindre genomtänkt.


    Fast jag skulle säga att det knappast är en särskilt vågad gissning att påstå att utfallet i antal fallierade relationer skulle bli densamma om man tittar på samboförhållanden. Det handlar alltså inte om äktenskapet. Vi tillhör gruppen som bildade en relation efter 30, aldrig varit gifta, enbart har gemensamma barn, välutbildade, jämnåriga etc. MEN inte gifta. Vår relation är statistiskt sett troligtvis mycket tabil och det har inget att göra med huruvida vi ingått äktenskap eller inte. Däremot kan vi se juridiska fördelar och därför troligtvis kommer att gifta oss när vi får ändan ur vagnen. Något med vår relation känslomässigt har det inte. Kanske är det just par med den utgångspunkten som håller statistisk. Gammal och klok....eller kanske pragmatisk .
  • Anonym (.gift.)
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-19 22:25:45 följande:

    Fast jag skulle säga att det knappast är en särskilt vågad gissning att påstå att utfallet i antal fallierade relationer skulle bli densamma om man tittar på samboförhållanden. Det handlar alltså inte om äktenskapet. Vi tillhör gruppen som bildade en relation efter 30, aldrig varit gifta, enbart har gemensamma barn, välutbildade, jämnåriga etc. MEN inte gifta. Vår relation är statistiskt sett troligtvis mycket tabil och det har inget att göra med huruvida vi ingått äktenskap eller inte. Däremot kan vi se juridiska fördelar och därför troligtvis kommer att gifta oss när vi får ändan ur vagnen. Något med vår relation känslomässigt har det inte. Kanske är det just par med den utgångspunkten som håller statistisk. Gammal och klok....eller kanske pragmatisk .


    Vi har också samma förutsättningar för ett långt förhållande. Att vi är lite extra romantiska när det gäller bland annat äktenskapet betyder inte att våra förutsättningar är sämre. Det betyder bara att vi värderar äktenskapet och tycker om romantik. Att vara praktisk utesluter inte att man kan njuta av romantik;)

    Hur som helst så är risken för skilsmässa väldigt låg om man har ett "ordnat liv" och det gäller nog alla former av relationer, det tror jag med. Men jag reagerade var att du skrev att skilsmässostatistiken såg dålig ut. För människor som är unga, outbildade, tonårsföräldrar osv osv så är det många ökade risker allmänt att hamna i kris och skilsmässa är bara en av alla de saker som kan gå snett oftare.

    Problemen med romantiska äktenskapsdrömmar uppstår ju först när man som TS lever i en relation där man har olika åsikter och drömmar.
  • Anonym (Fast)

    Fast jag är också av det kvinnliga könet och fattar inte grejen med förlovning och giftemål heller... Praktiskt kanske med att vara gifta vad vet jag ger lite trygghet ekonomiskt osv men annars vette fan.

    Kanske kommer jag ändra inställning den dagen jag verkligen träffar "the one" hittills så har jag väll inte gjort det eftersom att jag fortfarande under några av mina förhållanden ens tänkt tanken mer än när det kommit påtryckningar utifrån... Nä jag förstår att hans kommentar kan ha gjort dig ledsen men jag tror inte att det hör till ovanligheten att känna så inför förlovning och giftemål. Vi är fler än så.

  • Flickan och kråkan
    Anonym (.gift.) skrev 2014-09-19 22:48:38 följande:

    Vi har också samma förutsättningar för ett långt förhållande. Att vi är lite extra romantiska när det gäller bland annat äktenskapet betyder inte att våra förutsättningar är sämre. Det betyder bara att vi värderar äktenskapet och tycker om romantik. Att vara praktisk utesluter inte att man kan njuta av romantik;)

    Hur som helst så är risken för skilsmässa väldigt låg om man har ett "ordnat liv" och det gäller nog alla former av relationer, det tror jag med. Men jag reagerade var att du skrev att skilsmässostatistiken såg dålig ut. För människor som är unga, outbildade, tonårsföräldrar osv osv så är det många ökade risker allmänt att hamna i kris och skilsmässa är bara en av alla de saker som kan gå snett oftare.

    Problemen med romantiska äktenskapsdrömmar uppstår ju först när man som TS lever i en relation där man har olika åsikter och drömmar.


    Men äktenskap är inte likställt med romantik. Jag reagerade på inlägget ovan (inte ditt) där äktenskap likställdes med evig kärlek. Att det var något slags bevis på att den andre ville leva med en för alltid...annars inte. Man kan vara romantiskt lagd, älska gränslöst och vilja dela resten av livet med sin partner utan att för den skull tro på äktenskapet som institution....och alla äktenskap varar inte för evigt. Det var det jag ville få fram. Äktenskap har ingen avgörande betydelse för relationen.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-20 06:10:46 följande:

    Men äktenskap är inte likställt med romantik. Jag reagerade på inlägget ovan (inte ditt) där äktenskap likställdes med evig kärlek. Att det var något slags bevis på att den andre ville leva med en för alltid...annars inte. Man kan vara romantiskt lagd, älska gränslöst och vilja dela resten av livet med sin partner utan att för den skull tro på äktenskapet som institution....och alla äktenskap varar inte för evigt. Det var det jag ville få fram. Äktenskap har ingen avgörande betydelse för relationen.


    Jo det var ditt inlägg, lurigt med ano ymitet .
  • Anonym (M)
    magdalenah92 skrev 2014-09-18 21:17:06 följande:

    Jag och min sambo väntar vårat första barn ihop och är jättelyckliga. Han och jag har diskuterat förlovning ett tag men idag sa han något som fick mig att bli väldigt off " jag fattar inte riktigt grejen med förlovning och giftemål , det är totalt ointressant, om vi förlovar oss är det ju för din skull"

    Jag vet inte om det är gravidhormonerna eller om det va mitt ego som fick sig en smäll men jag blev ledsen. Man ska väl förlova sig för att båda vill det?

    Sen frågade han mig, varför förlovar/ gifter man sig?
    Vad fasiken svarar man på det?


    Vad man svarar på det? Man förklarar varför man själv tycker att det är viktigt med dessa ritualer. Alla känner ju inte likadant. Det viktigaste är väl att han älskar dig och gör han inte det så ska du väl i allafall inte gifta dig med honom? Förklara för honom hur du känner och att det är jätteviktigt för dig att ni är förlovade till att börja med och vad du lägger för innebörd i det. Övertala honom...typ
  • Anonym (oromantiker)

    Jag har bara ett bra svar på din undring. 
    Jag är inte särskilt romantisk av mig. Höll på att få ringen i halsen som min romantiska man gömt i champangeglaset när vi skulle förlova oss. Giftemålet, ja då ville jag slippa fest men ok, han ville ha fest och så blev det, och det var ju trevligt.
    Oromantiskt! Jag vet. Men i min värld blir juridiken så mycket enklare när man gift sig om det sedan skulle ske en olycka och någon dör eller så, eller vid husköp, lån för husköp osv. Allt detta regleras i äktenskapsbalken, en av våra mest grundläggande lagar. 
    Gift dig för juridikens skull. Allt blir mycket enklare då. Om du visar honom det här svaret så kommer han att fatta.

  • Moolie

    Jag hade aldrig velat skaffa barn med en man som inte ens kan tänka sig att göra en äkta kvinna av mig. Då är det ingen man jag träffat.

    Varför gifter man sig? För att visa sin eviga kärlek för varandra. Man kan ha ett hur litet bröllop som helst. Mina svärföräldrar gifte sig kyrkligt med min svärmors mor och far närvarande. Jag och min man gifte oss kyrkligt med runt 50+ gäster.

    Men min man ville gifta sig för att göra mitt liv till det jag ville ha. Och jag hade varit tydlig med hur jag vill att mitt liv ska vara. Han gifte sig med mig för att han älskar mig. Men, han hade velat ha ett litet bröllop. Jag ville ha ett stort, vi hamnade mitt emellan.

    Därför har jag alltid velat gifta mig INNAN jag får barn. Finns ingen anledning att vänta tills efteråt.

  • Loriyana

    Klart han inte vill förlova sig! Varför köpa kossan när man får mjölken gratis? Du bor tillsammans med honom, du har sex med honom, du väntar eran gemensamma barn...vilken anledning har han att gifta sig med dig och ge dig en speciell dag? Du har redan gett honom allt och kommer förmodligen fortsätta med det oavsett hur jävlig han är mot dig. Gifter ni er med varandra så kommer ni ha ANSVAR för varandra...och han vill ju uppenbarligen ha sin "frihet". Om ni gifter er så kommer det se sämre ut när han knullar runt med andra eller när han lämnar dig och ert gemensamma barn. Och så kan vi ju inte ha det. Bättre då att du ses som den ensamstående mamman som inte lyckades hålla fast sin karl...han ville ju inte ens gifta sig med dig.

Svar på tråden Om vi förlovar oss så gör vi det för din skull