• Esoada
    Äldre 1 Oct 21:01
    9162 visningar
    25 svar
    25
    9162

    Adoptera bort mitt barn utomlands

    Kan man åka till ett annat land med sin nyfödda bebis och adoptera bort det där?

  • Svar på tråden Adoptera bort mitt barn utomlands
  • manfrs­thlm
    Äldre 1 Oct 21:03
    #1
    Esoada skrev 2014-10-01 21:01:31 följande:

    Kan man åka till ett annat land med sin nyfödda bebis och adoptera bort det där?


    jadå...funkar galant
  • Esoada
    Äldre 1 Oct 21:51
    #2

    Bra, så jag kan adoptera bort mitt barn till Egypten om jag vill det?

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 1 Oct 21:58
    #3

    Skulle du vilja göra det? I sådana fall varför?

  • manfrs­thlm
    Äldre 1 Oct 21:58
    #4
    Esoada skrev 2014-10-01 21:51:55 följande:

    Bra, så jag kan adoptera bort mitt barn till Egypten om jag vill det?


    hmm...nordafrika vet jag inte om vi har ett avtal med...men annars finns ett galant avtal med norden,baltikum
  • Äldre 1 Oct 22:10
    #5

    Nej, det tror jag inte att man kan. I alla fall inte inom Europa.

    Läste ett fall i tidningen häromdagen om en gravid romsk kvinna som befinner sig här i Sverige och hon vill inget hellre än att hennes ofödda barn ska adopteras av en svensk familj. Men enligt artikeln var det omöjligt. Eftersom kvinnan är rumänsk medborgare skulle barnet överföras till rumänska myndigheter i det fall kvinnan inte ville ha barnet. Det skulle där i första hand sökas ev släktingar innan en vanlig adoptionsprocess skulle kunna inledas.

    Låter ganska rimligt att det är så det går till...

  • Esoada
    Äldre 1 Oct 22:12
    #6
    Drottningen70 skrev 2014-10-01 21:58:02 följande:

    Skulle du vilja göra det? I sådana fall varför?


    För att gå emot normen att bara vita människor har vita barn

    Medan vita par kan adoptera barn av olika etnicitet har jag aldrig hört om någon rasifierad person med en vit bebis Gråter
  • Esoada
    Äldre 1 Oct 22:16
    #7
    LillaNovaK skrev 2014-10-01 22:10:07 följande:

    Nej, det tror jag inte att man kan. I alla fall inte inom Europa.

    Läste ett fall i tidningen häromdagen om en gravid romsk kvinna som befinner sig här i Sverige och hon vill inget hellre än att hennes ofödda barn ska adopteras av en svensk familj. Men enligt artikeln var det omöjligt. Eftersom kvinnan är rumänsk medborgare skulle barnet överföras till rumänska myndigheter i det fall kvinnan inte ville ha barnet. Det skulle där i första hand sökas ev släktingar innan en vanlig adoptionsprocess skulle kunna inledas.

    Låter ganska rimligt att det är så det går till...


    Men mamma till barnet har väl rätt att ge bort barnet till vem hon vill?
  • Äldre 1 Oct 22:23
    #8

    Nej, barn är ingen handelsvara.

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 1 Oct 22:29
    #9
    Esoada skrev 2014-10-01 22:12:24 följande:

    För att gå emot normen att bara vita människor har vita barn

    Medan vita par kan adoptera barn av olika etnicitet har jag aldrig hört om någon rasifierad person med en vit bebis


    För det första så bör du läsa på om ordet "rasifierad" då du använder det felaktigt. För det andra så förekommer det visst att svarta personer adopterar vita barn, men av naturliga skäl så är det mest barn från länder med mörkare hudfärg som finns tillgängliga för adoption då de oftast kommer från områden där barnet blivit ensamt pga flykt eller fattigdom och där föräldrar inte har nåt annat val än att lämna ifrån sig ett älskat barn som inte kan få hjälp i hemlandet. Det handlar pm att de vill ge sina barn möjlighet till ett tryggt liv. Om du vill adoptera don bebis till Egypten så antar jag att det är barnets bästa du främst tänker på ?
  • Esoada
    Äldre 1 Oct 22:34
    #10
    LillaNovaK skrev 2014-10-01 22:23:16 följande:

    Nej, barn är ingen handelsvara.


    Hade inte tänkt sälja det?
Svar på tråden Adoptera bort mitt barn utomlands