• Anonym (Kråke)

    mamma och mamma?

    Hej, jag måste bara fråga vad ni tycker om detta.
    Vill inte ha moralpredikningar tack.

    Halkade in på en blogg av en tillfällighet, en blogg som drivs av en lesbisk kvinna. Hon är gift och det finns två barn i familjen. So far, so good.
    Det jag hakar upp mig på är att hon skriver att de båda är mammor til bägge barnen.

    Det ligger till så att de båda kvinnorna har fött varsitt barn, befruktningen skedde med donator.
    De står tydligen båda som vårdnadshavare, alltså mamma och mamma.

    Alla vet ju att två kvinnor inte kan ha gemensamma barn, varför d envisas med denna lögn?

    Hon ondgör sig över färdiga formulär för föräldrar där det finns en ruta för mamman och en för pappan och skriker envist att hon och frugan är diskriminerade. Det tjatas genus, det känns nästan som att hon vill radera barnens kön.

    Bloggerskan har en son och hennes fru har en dotter men de envisas som sagt med att säga att de båda är mammor till båda barnen.

    Vad tycker ni om det?
    Jag tycker det är fel mot barnen framför allt, och varför förneka faktum att två kvinnor inte kan ha gemensamma barn?

  • Svar på tråden mamma och mamma?
  • Anonym (Kråke)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-12-07 16:32:04 följande:
    Inte ett dugg konstigt att jag skriver så.

    Varför skulle 2 kvinnor inte kunna ha gemensamma barn? Är det för att de är samkönade eller för att den ena inte är barnets mamma, biologisk? Eller båda kanske?
    Förresten, om du vill diskutera din  mans eventuella faderskap föreslår jag att du skapar en egen tråd.
    Denna handlar om homosexuella som inte är ärliga mot ungarna.

    För övrigt förklarade du inte heller hur du menade, det där kan inte begripa.
  • Anonym (Kråke)
    Anonym (Vad kalla den andra?) skrev 2014-12-07 16:44:31 följande:
    Ja det är ett alternativ. Vet du om barnen från bloggen vet vem som är deras genetiska mamma av dem två?

    Tänker också på ifall de separerar från varandra, hur kommer barnen då förehålla sig till sina två mammor när det egentligen bara finns en gentisk mamma som de då kommer följa med?!?
    Den äldsta kan möjligen veta, han är rätt så liten men det är möjligt.
    Den lilla är bebis.

    Bra fråga, så långt hade jag inte tänkt!
    Men när den nu kommer så tror jag att jag läste (är inte helt säker) att frun gjorde en anhörigadoption.

    Såg i bloggen att de blivit ifrågasatta  med precis min fråga men hon reagerade mest med ilska.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Kråke) skrev 2014-12-07 16:40:16 följande:
    Ungefär så ja.
    Två kvinnor kan inte ha gemensamma barn, det är en fysiskt omöjlighet.
    Sedan kan man ju alltid låtsas att det är så men det ändrar ju inte faktum.
    Fast det är ju fysiskt omöjligt för mig och min man att ha gemensamma barn också eftersom att min man inte kan få biologiska barn. Han kan inte göra mig gravid, precis som en kvinna inte kan göra en annan kvinna gravid. Det enda som då skiljer sig är att de är samkönade.
  • Anonym (Kråke)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-12-07 16:48:53 följande:
    Fast det är ju fysiskt omöjligt för mig och min man att ha gemensamma barn också eftersom att min man inte kan få biologiska barn. Han kan inte göra mig gravid, precis som en kvinna inte kan göra en annan kvinna gravid. Det enda som då skiljer sig är att de är samkönade.
    Som sagt, nu tjatar jag, det är inte ämnet för tråden.


  • Drottningen70
    Anonym (Kråke) skrev 2014-12-07 16:38:29 följande:

    Äntligen ett konstruktivt svar!

    Barnet kan exempelvis kalla mammans fru för hennes namn.

    De här specifika barnen lär ju kunna läsa det på nätet också... de hängs ut mycket med bilder och allt.

    Ni som evenetuellt tror att jag kritiserar paret för att de är homo har helt fel, det är sättet att lura barnen jag ifrågasätter.


    Och med det resonemanget så antar jag att du även tycker att adooterade barn bör kalla sina nya föräldrar vid namn iställe då de inte är biologiska föräldrar.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Kråke) skrev 2014-12-07 16:44:42 följande:
    Förresten, om du vill diskutera din  mans eventuella faderskap föreslår jag att du skapar en egen tråd.
    Denna handlar om homosexuella som inte är ärliga mot ungarna.

    För övrigt förklarade du inte heller hur du menade, det där kan inte begripa.
    Vad jag menar med vad?

    Jag behöver inte diskutera min mans faderskap men med ditt resonemang så lurar även han sitt barn, när han kallar sig pappa?

    Min man är pappa till sin son, men inte biologiskt, eftersom att han inte kan få biologiska barn.

    Varför skulle de lura barnen? Förmodligen så berättar de för barnen hur de blev till osv.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Kråke) skrev 2014-12-07 16:51:02 följande:
    Som sagt, nu tjatar jag, det är inte ämnet för tråden.


    Fast att du inte förstår att det är precis samma sak, förutom att de du skriver om är samkönade, är pinsamt. Men det var alltså inte det som var problemet?

    Barn kan uppenbarligen ha 2 mammor utan att bli lurade. Sen om du har problem med det så är det bara att beklaga.
  • Anonym (Vad kalla den andra?)
    Anonym (Kråke) skrev 2014-12-07 16:48:25 följande:

    Den äldsta kan möjligen veta, han är rätt så liten men det är möjligt.

    Den lilla är bebis.

    Bra fråga, så långt hade jag inte tänkt!

    Men när den nu kommer så tror jag att jag läste (är inte helt säker) att frun gjorde en anhörigadoption.

    Såg i bloggen att de blivit ifrågasatta  med precis min fråga men hon reagerade mest med ilska.


    Okej. Den andra kvinnan kan ju göra en anhörig adoption MEN det kan alltid bara finnas EN mor skriven som mamma, och det är den som fött barnet! Ett moderskapsintyg skickar man som gravid till försäkringskassan och där kan endast den som bär barnet stå!

    Det viktigaste för mig här är alltså att barnen väl är medvetna om vem som är deras genetiska mor, den som fött barnet. Hade varit hemskt att låta barnet tro att de båda är mödrar till barnen och att förvirra till det ännu mer för dem.
  • Anonym (lol)

    Men jag tror det är ett påhittat problem att ungarna inte vet vilken snippa de kom ut från. De får la se bilder från när de låg i magen som alla andra får? Det tycker jag är det mest troliga. 

    Min mamma har barn med en annan kvinna och min syster vet definitivt vem som födde henne, men hon kallar ändå bägge två för mamma. För bägge två är mamma åt henne. Nu har de separerat och delar vårdnad om henne och hon bor hos bägge två. Det är ingen som helst skillnad från om de hade varit man och kvinna. 

  • Anonym (Vad kalla den andra?)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-12-07 16:48:53 följande:

    Fast det är ju fysiskt omöjligt för mig och min man att ha gemensamma barn också eftersom att min man inte kan få biologiska barn. Han kan inte göra mig gravid, precis som en kvinna inte kan göra en annan kvinna gravid. Det enda som då skiljer sig är att de är samkönade.


    Men även här kan det enbart finnas EN kvinna som bär barnet. Detta fastställs genom ett moderskapsintyg!
Svar på tråden mamma och mamma?