• supere­lin
    Äldre 9 Dec 20:29
    6502 visningar
    14 svar
    14
    6502

    Skolan och pungsparkar - ni föräldrar!

    Hur vanligt är det i skolan idag att pojkar blir utsatta för sparkar/knän mot pungen av tjejer? Jag har aldrig gjort det själv men minns det vid ett tillfälle från skoltiden.

    Har din son blivit sparkad på pungen i skolan, har din dotter sparkat någon? Har du sparkat eller blivit sparkad?
    Hur vanligt förekommande är detta?

    Det är ju trots allt ganska farligt och gör(vad jag har hört) väldigt ont. Borde föräldrarna lära sina barn att inte sparka mot pojkarnas underliv, eller har skolan ett ansvar, vad tycker ni?

  • Svar på tråden Skolan och pungsparkar - ni föräldrar!
  • Äldre 9 Dec 20:42
    #1
    +1

    Det är väl självklart att barn inte ska sparka på varandra! Varför anser du att man ska just prata om pojkars pungar?

  • Äldre 9 Dec 20:47
    #2

    Jag kommer lära mina barn att det inte är okej att varken sparkas eller slåss eller använda våld över huvud taget. Såvida det inte är för att försvara sig själv.

  • Äldre 9 Dec 20:50
    #3

    Och då menar jag tex om man blir överfallen, eller någon annan slår/sparkar på en själv.

  • supere­lin
    Äldre 9 Dec 20:50
    #4
    Dixie skrev 2014-12-09 20:42:32 följande:

    Det är väl självklart att barn inte ska sparka på varandra! Varför anser du att man ska just prata om pojkars pungar?


    För att det är extra farligt och förmodligen vanligt förekommande. Och att tjejer inte ser det farliga/onda i det.
  • Äldre 9 Dec 20:55
    #5

    På vår skola var problemet alla killar som ständigt nöp flickorna i brösten. Gjorde svinont och var förnedrande. Hårda nyp i brösten kan dessutom också vara farligt.

  • Äldre 9 Dec 20:57
    #6

    Är inte allt våld farligt?


    superelin skrev 2014-12-09 20:50:22 följande:

    För att det är extra farligt och förmodligen vanligt förekommande. Och att tjejer inte ser det farliga/onda i det.


  • supere­lin
    Äldre 9 Dec 21:01
    #7
    Dixie skrev 2014-12-09 20:57:47 följande:

    Är inte allt våld farligt?


    Jo precis. Ingen kille skulle få för sig att sparka en annan kille/tjej i huvudet exempelvis. Men att sparka eller att knäa någon i skrevet är något som jag minns att det nästan skämtades bort.

    "Ja, nu råkade han vara lite oartig/jobbig, då knäade jag honom i skrevet och så blev han tyst sen".. Lite så ungefär..
    Fast det är väldigt allvarligt, men vanligt förekommande tror jag. Det är nog ganska jobbigt att få en hård i skrevet? Om man jämför med armen exempelvis.

  • Äldre 9 Dec 22:41
    #8

    Nu var det förstås ett tag sen jag gick i skolan, men ärligt talat - var nog ALDRIG med om att en tjej sparkade/knäade nån i pungen. Sparka nån i huvudet minns jag däremot som kanske inte vardagsmat men definitivt nåt ganska många fick sig att (försöka) göra.

  • Äldre 9 Dec 22:42
    #9

    (Öht var det EXTREMT sällan tjejer använde våld. Det var killarna som gjorde det, mot både varandra och tjejerna. Men det kan förstås ha ändrats!)

  • Litet My
    Äldre 9 Dec 23:24
    #10
    superelin skrev 2014-12-09 20:29:02 följande:

    Hur vanligt är det i skolan idag att pojkar blir utsatta för sparkar/knän mot pungen av tjejer? Jag har aldrig gjort det själv men minns det vid ett tillfälle från skoltiden.

    Har din son blivit sparkad på pungen i skolan, har din dotter sparkat någon? Har du sparkat eller blivit sparkad?
    Hur vanligt förekommande är detta?

    Det är ju trots allt ganska farligt och gör(vad jag har hört) väldigt ont. Borde föräldrarna lära sina barn att inte sparka mot pojkarnas underliv, eller har skolan ett ansvar, vad tycker ni?


    Jag gjorde det några gånger minns jag, dock i självförsvar mot bröstnyp, fasthållning mm (jag var bara hälften så stor som de andra så det var mitt enda sätt att komma loss). Inte hört talas om att nåt dyl hänt på sonens skola.
  • Äldre 10 Dec 06:38
    #11

    Vi lär vår son att det aldrig är okej att sparka någon överhuvudtaget. Inte nånstans på kroppen.

  • Äldre 7 Jan 13:17
    #12
    Dixie skrev 2014-12-09 20:57:47 följande:

    Är inte allt våld farligt?


    Det är ju inte lika farligt med en spark ppå smalbenet som på pungen, vilket kan orsaka sterilitet.

    GIvetvis är allt våld förkastligt och det är sjukt att det saknas vuxna i skolan så att barn kan fortsätt vara våldsamma.
  • Äldre 12 Jan 18:44
    #13

    Blev tagen på rumpan så jag tog ju dom på pungen klämde och vred till. Kommer ihåg att jag sparkade på dom med

  • Äldre 14 Jan 07:03
    #14

    Det är så kul att göra killar sterila. När man sparkar på deras testiklar och hoppas på att de spricker. Deras miner är så söta när deras kula/kulor spricker :)

Svar på tråden Skolan och pungsparkar - ni föräldrar!