• Äldre 21 Mar 14:27
    1481635 visningar
    23133 svar
    -17 +24
    23133
    1481635

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 25 Aug 21:23
    Smecker skrev 2015-08-25 20:56:33 följande:
    Tack för påpekandet. Och som sverigedemokrater räknar du endast medlemmar i partiet ser jag, och inte samtliga som röstar på/påstår sig vilja rösta på sverigedemokraterna.
    Precis.

    Borde man räkna alla som röstar på partiet ifråga som Sverigedemokrater, Sossar, Moderater o.s.v? Hur räknar man då de som röstat olika i olika val?

    Jag anser att medlemskap är en högre nivå av ställningstagande för partiet än vad enbart en röst är. Jag menar, man kan ju rösta på ett parti av många orsaker och många är nog inte helt överens med det parti de röstar på i alla frågor.
  • Äldre 25 Aug 22:05
    Smecker skrev 2015-08-25 20:57:31 följande:

    Borde jag ha det?


    Eftersom du uppenbarligen har svårt för det så kan du ju avstå.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Äldre 25 Aug 23:24
    Gert skrev 2015-08-25 18:26:59 följande:
    Så var det dags att höja bensinskatten igen. Först var det med 44 öre/litern och i dag kom beskedet att det kommer höjas ytterligare med 4 öre/litern.

    Bagdad Magda sa innan valet 2014 så här till Expressen; "Det är jättedyrt att tanka bensin som det är, vi ser inget behov av att höja bensinskatten".

    Enligt regeringen är höjningarna nödvändiga för att finansiera angelägna reformer. Jo, jo, vi vet ju alla vad dessa angelägna reformer är för något. Det behövs mera pengar för att finansiera flyktinginvandringen. 
    Ett välkommet besked, men naturligtvis alldeles för lite. Bensinen som är ett av våra värsta klimatförstörande ämnen, borde vara betydligt dyrare för att på sikt förbjudas helt.

    Vi har nu, redan i augusti förbrukat jordens resurser för detta år, Resten av året lever vi på lån som våra barn och barnbarn får betala - om dom kan.

    Har du barn?
  • Äldre 25 Aug 23:42
    themia skrev 2015-08-25 23:24:29 följande:
    Vi har nu, redan i augusti förbrukat jordens resurser för detta år, Resten av året lever vi på lån som våra barn och barnbarn får betala - om dom kan.
    För Sveriges del ser det dock bättre ut än för världen som helhet. Vi har inte förbrukat årets resurser som landet Sverige har och prognosen säger att vi inte kommer att ha gjort det vid årets slut heller.
  • Äldre 25 Aug 23:52
    Kung Markatta skrev 2015-08-25 23:42:22 följande:
    För Sveriges del ser det dock bättre ut än för världen som helhet. Vi har inte förbrukat årets resurser som landet Sverige har och prognosen säger att vi inte kommer att ha gjort det vid årets slut heller.
    Visst kan man slå sig för bröstet och tycka "Hurra vad vi är bra!"
    Men även Sverige är en del av världen, och även om vi vore världsbäst på miljö och klimatansvar, så kan vi inte slå oss ner och tycka att vi gjort jobbet klart.

    Det finns mycket kvar att göra, och varje land, varje stad varje kommun och varje by hur stor eller liten den än är har samma ansvar att göra sitt bästa för jordens framtid.

    (Gäller även Gert)
  • Äldre 26 Aug 09:08
    Tom Araya skrev 2015-08-25 16:37:22 följande:
    Sverigedemokraterna har runt 15-20 000 medlemmar, kring 1/5-1/3 av så många flyktingar vi tar emot per år. Du kan ju själv räkna på hur astronomiskt mycket högre procentandel av Sverigedemokraternas medlemmar som ska vara kriminella för att det ska ha samma möjlighet till påverkan av den totala kriminalitetsstatistiken i Sverige jämfört med motsvarande potential i mängden flyktingar.
    60 % av alla brott begås av personer med två svenskfödda föräldrar. 

    95 % av utrikes födda är inte misstänkta för vare sig tillgreppsbrott eller våldsbrott.

    www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_och_utlandet.pdf

    "Sveriges Radio Dalarna kunde för drygt ett år sedan berätta att inte mindre än var tionde förtroendevald sverigedemokrat i distriktet är dömd för brott de senaste åren. Det rör sig om allt från våld mot tjänsteman, grov stöld och misshandel till grovt sexuellt utnyttjande av underårig och olaga vapeninnehav.
    "

    Var tionde! Det är 10 %. Brottsligheten ÄR alltså högre bland sverigedemokrater än bland invandrare.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4738381

    Jag kan inte låta bli att notera att du saknar källor för dina påståenden.
  • Modern­o
    Äldre 26 Aug 10:27
    Solidaritet skrev 2015-08-26 09:08:21 följande:
    60 % av alla brott begås av personer med två svenskfödda föräldrar. 

    95 % av utrikes födda är inte misstänkta för vare sig tillgreppsbrott eller våldsbrott.

    www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_och_utlandet.pdf

    "Sveriges Radio Dalarna kunde för drygt ett år sedan berätta att inte mindre än var tionde förtroendevald sverigedemokrat i distriktet är dömd för brott de senaste åren. Det rör sig om allt från våld mot tjänsteman, grov stöld och misshandel till grovt sexuellt utnyttjande av underårig och olaga vapeninnehav.
    "

    Var tionde! Det är 10 %. Brottsligheten ÄR alltså högre bland sverigedemokrater än bland invandrare.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4738381

    Jag kan inte låta bli att notera att du saknar källor för dina påståenden.
    1. Sverigedemokrater kan väl också vara invandrare?

    2. I rapporten från BRÅ ("Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet" RAPPORT 2005:17), står det på sidan 22 och 24, att undersökningen bara omfattar personer folkbokförda i i landet den 31 december år 1996. I en fotnot på sidan 24 står "Undersökningen omfattar således inte de brott som är registrerade på personer som inte var folkbokförda i landet vid nämnda tidpunkt, det vill säga personer som väntade på besked om uppehållstillstånd, personer som tillfälligt vistades i Sverige under femårsperioden som turister eller studenter och personer som medvetet kommit till Sverige i brottsliga syften." Det känns spontant som att värdet av undersökningen därmed blir ganska begränsat?

    Men med dessa anmärkningar måste utgångspunkten i alla diskussioner vara att invandrare är hederliga människor som inte kommer till Sverige för att begå brott, med ett fåtal undantag.

    Däremot kan man oroas över hur fattigdom och svåra förhållanden i Sverige påverkar brottsligheten. Den frågan är viktigare för mitt förtroende för regeringen (och oppositionen) än invandringen som sådan. Att låta människor, som nu, växa upp på vandrarhem och andra tillfälliga, och ofta undermåliga, platser tror jag knappast kommer leda till ett gott framtida samhälle.

    Utan en plan för framtiden, tror jag faktiskt att Bertil Torekulls (MP) inlägg i debatten är det rimligaste. www.expressen.se/debatt/dags-att-tillfalligt-stoppa-invandringen/ (Även om man på grund av internationella åtaganden bör använda andra verktyg än ett "stopp").
  • Äldre 26 Aug 11:11
    Moderno skrev 2015-08-26 10:27:39 följande:
    1. Sverigedemokrater kan väl också vara invandrare?

    2. I rapporten från BRÅ ("Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet" RAPPORT 2005:17), står det på sidan 22 och 24, att undersökningen bara omfattar personer folkbokförda i i landet den 31 december år 1996. I en fotnot på sidan 24 står "Undersökningen omfattar således inte de brott som är registrerade på personer som inte var folkbokförda i landet vid nämnda tidpunkt, det vill säga personer som väntade på besked om uppehållstillstånd, personer som tillfälligt vistades i Sverige under femårsperioden som turister eller studenter och personer som medvetet kommit till Sverige i brottsliga syften." Det känns spontant som att värdet av undersökningen därmed blir ganska begränsat?

    Men med dessa anmärkningar måste utgångspunkten i alla diskussioner vara att invandrare är hederliga människor som inte kommer till Sverige för att begå brott, med ett fåtal undantag.

    Däremot kan man oroas över hur fattigdom och svåra förhållanden i Sverige påverkar brottsligheten. Den frågan är viktigare för mitt förtroende för regeringen (och oppositionen) än invandringen som sådan. Att låta människor, som nu, växa upp på vandrarhem och andra tillfälliga, och ofta undermåliga, platser tror jag knappast kommer leda till ett gott framtida samhälle.

    Utan en plan för framtiden, tror jag faktiskt att Bertil Torekulls (MP) inlägg i debatten är det rimligaste. www.expressen.se/debatt/dags-att-tillfalligt-stoppa-invandringen/ (Även om man på grund av internationella åtaganden bör använda andra verktyg än ett "stopp").
    1. Ja, men eftersom sverigedemokraterna för en invandrarfientlig politik är det inte troligt att det är i någon högre grad. 

    2. Rapporten tar också upp att låg social status och låg utbildningsnivå har starkare samband till brottslighet än vad ursprung har.  Jag håller med dig om att dagens integrationspolitik är usel, men det har den också varit under de förra två mandatperioderna. Det är inget nytt för den sittande regeringen. Dock verkar det som om våra politiker kan nå en blocköverskridande överenskommelse om integrationspolitik, vilket är positivt. 

    När det gäller artikeln du länkar till kan jag konstatera att mannen i fråga nog upplever en hel del obalans mellan sina åsikter och partiets ställningstaganden. 
    Jag skulle kalla hans utspel för skamligt och uppmana honom att söka sig till likar. 

    Pajasen blandar friskt i sitt problematiserande av grupper. Flyktingar, invandrare och lite förtäckt tiggare, då han skriver om tältläger och kåkstäder. Det är inte särskilt svårt att lista ut vilken ideologi som passar honom bäst. 

    Problemet med de här åsikterna är att de kommer väldigt nära Tyskland på 30-talet. Att utradera svaga och obekväma grupper var greppet då, och det är det nu. Först tiggare, sedan flyktingar, sedan invandrare och homosexuella, feminister och oliktänkande. 

    ligator.wordpress.com/2014/05/14/nazisternas-kamp-mot-det-organiserade-tiggeriet-1933/
    Om länken känns otillförlitlig vill jag att du noterar att där finns källor mot slutet. Det är alltid ett plus i kanten. 
  • Äldre 26 Aug 12:35
    themia skrev 2015-08-25 23:24:29 följande:
    Ett välkommet besked, men naturligtvis alldeles för lite. Bensinen som är ett av våra värsta klimatförstörande ämnen, borde vara betydligt dyrare för att på sikt förbjudas helt.

    Vi har nu, redan i augusti förbrukat jordens resurser för detta år, Resten av året lever vi på lån som våra barn och barnbarn får betala - om dom kan.

    Har du barn?
    Hur var det med riksdagens principbeslut att varje trafikslag ska stå för sina kostnader? Det ingår väl inte i en bilists uppdrag att finansiera försvaret? (som den senaste höjningen skulle gå till).

    http://teknikensvarld.se/vi-bilister-straffas-alltid-av-staten-192505/
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Äldre 27 Aug 23:02
    themia skrev 2015-08-25 23:24:29 följande:
    Ett välkommet besked, men naturligtvis alldeles för lite. Bensinen som är ett av våra värsta klimatförstörande ämnen, borde vara betydligt dyrare för att på sikt förbjudas helt.

    Vi har nu, redan i augusti förbrukat jordens resurser för detta år, Resten av året lever vi på lån som våra barn och barnbarn får betala - om dom kan.

    Har du barn?
    ...och ändå har vi fortfarande fossileldad energiproduktion, fast vi haft tekniken i 30, 40, 50 år att ersätta den och mer därtill...
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?