• Äldre 21 Mar 14:27
    1458647 visningar
    23131 svar
    -17 +24
    23131
    1458647

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 10 Mar 19:29
    Nenne666 skrev 2016-03-10 17:27:19 följande:

    Jag har däremot konstaterat att det inte va en rasistisk nazistisk fascistisk demonstration.


    Säger du det..?

    (www.aftonbladet.se/nyheter/article22214536.ab)

    FAKTA

    ?Folkets demonstration? - de var där

    Fredrik Hagberg, 27, Åkersberga, ledare för högerextrema Nordisk ungdom.

    Har varit aktiv högerextremist i tio år. Har ett förflutet i Nationaldemokraterna där han kandiderade till kommunfullmäktige i Vallentuna 2006.

    2014 reste han till Ukraina för att delta i möten med företrädare för det nynazistiska partiet Svoboda.

    Enligt nyhetssajten The Daily Beast höll han ett tal inför nynazisterna i Kievs stadshus där han varnade ukrainarna för "etnisk blandning" och "normalisering av homosexualitet".

    För Aftonbladet berättar han att han även för ett par veckor sedan rest till Polen för att tala. Enligt Hagberg var de tre polska fotbollssupportrarna som utreds för misshandel efter förra helgen på plats i demonstrationen av solidaritetsskäl.

    ? Vi har nära samarbete med polska nationalister.

    Jonas Andersson, 37, Linköping, partisekreterare för numera nedlagda nazistiska Svenskarnas parti.

    Stoppades av polisen i Linköping 2005 i en bil tillsammans med tre andra nazister. Bilen var fylld med molotovcocktails, knivar, slagträn, knogjärn och rånarluvor. Dömdes för förberedelser till grov misshandel till sex månaders fängelse. Har även dömts för misshandel och våld mot tjänsteman.

    Anders Rydberg, 32, Trångsund, gruppchef i nazistiska Svenska motståndsrörelsen, SMR.

    En av dem som greps vid attackerna mot antirasistmanifestationen i Kärrtorp 2013.

    Daniel Friberg, 38, Göteborg, vd, nyfascistiska Arktos/Motpol

    Tidigare redaktör för högerextrema och främlingsfientliga tidskriften Framtid som gavs ut åren 1997 till 1998. Friberg är även en av initiativtagarna till den så kallade identitära idéströmningen i Norden och nazistiska diskussionsforumet Nordisk.nu (som nu har andra ägare), den neofascistiska tankesmedjan Motpol, det elektroniska uppslagsverket Metapedia samt det sedan 2009 nedlagda Nordiska förlaget.

    Sedan 2010 är Daniel Friberg vd för bokförlaget Arktos som ger ut fascistisk och nazistisk litteratur.

    Han är även verkställande direktör för det börsnoterade gruvbolaget Wiking Mineral AB, grundat av Patrik Brinkmann, med förflutet inom tyska extremhögern och antiislamiströrelsen.

    Tyska Der Spiegel uppger att familjen Brinkmann köpt en lyxvilla för motsvarande 30 miljoner kronor i Berlin, där flera möten ska ha anordnats för medlemmar i Brinkmanns stiftelse Kontinent Europa. Stiftelsen beskrivs som en samlingsplats för personer på den extrema högerkanten.

    Friberg dömdes 2009 till tre månaders fängelser för hemfridsbrott och egenmäktigt förfarande efter att tillsammans med sex medbrottslingar ha trängt sig in i en bostad i Munkedal, hållit fast en person och använt sig av personens dator.

    Johan Widén, 44, SD-politiker, Enköping.

    Drivande arrangör bakom och talare vid "Folkets demonstration". Ledamot i tekniska nämnden i Enköpings kommun och nämndeman vid Uppsala tingsrätt.

    Jan Sjunnesson, 57, tidigare chefredaktör och ansvarig utgivare för Sverigedemokraternas sajt Samtiden, numera skribent för Nya Tider och krönikör hatsajten Avpixlat.

    Talare vid "Folkets demonstration".

    Hans Erling Jensen, 65, Sjöbo, utesluten SD-politiker i Sjöbo kommun.

    Talare vid "Folkets demonstration". Tidigare kommunpolitiker för SD i Sjöbo, men uteslöts ur partiet i april i fjol, efter att ha gjort uttalanden som ansågs för aggressiva, bland annat att ?muslimer bör skickas hem till Muslimistan eller slås ihjäl?.

    Stefan Torssell, 69, Gamleby, skribent för nazistiska sajten Nya tider.

    Talare vid "Folkets demonstration". Tidigare Avpixlat-skribent. Skriver numera för sajten Nya tider, som gör positiva reportage om ledare inom nazistiska Svenska motståndsrörelsen, SMR, som sajten även deltagit i tillställningar tillsammans med.

    Fotbollshuliganer från Djurgården och AIK:s firmor

    Polska fotbollshuliganer
  • Äldre 10 Mar 19:29
    SmalaSara skrev 2016-03-10 19:05:47 följande:
    Vad menar du egentligen?

    För mig får RKU gärna demonstrera. Eftersom de inte är revolutionära längre så har de legitim rätt att ta del i den offentliga debatten.

    Kritiken mot detta var i medierna mkt mildare än den mot folkets demonstration. Håller du inte med om det?

    Huruvida det är rätt eller inte har jag inte skrivit något om.

    Så... Hur får du det till tolerans mot rasister?
    Jag syftade på din vana att inta den tredje ståndpunkten. I ditt förra inlägg genom att beskriva kritiken mot Folkets demonstration från bland andra SD som att den kritiken antog en sådan styrka att de som demonstrerade "utmålades som djävulen och hans anhang".

    Som socialdemokrat av den äldre modellen anser jag att det är rimligt att kritisera högerextremister och diverse andra huliganer som påstår sig representera folket, men jag tolkar din fras som att du anser att kritiken från bland andra SD mot "Folket" var kraftigt överdriven.
    SmalaSara skrev 2016-03-10 14:14:45 följande:
     folkets demonstration som utmålades som djävulen och hans anhang ungefär.

    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 10 Mar 20:12
    Smecker skrev 2016-03-10 16:16:24 följande:
    Enligt Martin Karlsson så var det konstigt överallt. Lite som om Mengele skulle tycka att ett medicinskt experiment är oetiskt, då vet man att det är något oerhört konstigt med det.
    En reductio ad Hitlerum med Mengele. Det ser man inte så ofta.
  • Äldre 10 Mar 20:17
    FDFMGA skrev 2016-03-10 19:29:55 följande:
    Jag syftade på din vana att inta den tredje ståndpunkten. I ditt förra inlägg genom att beskriva kritiken mot Folkets demonstration från bland andra SD som att den kritiken antog en sådan styrka att de som demonstrerade "utmålades som djävulen och hans anhang".

    Som socialdemokrat av den äldre modellen anser jag att det är rimligt att kritisera högerextremister och diverse andra huliganer som påstår sig representera folket, men jag tolkar din fras som att du anser att kritiken från bland andra SD mot "Folket" var kraftigt överdriven.
    SmalaSara skrev 2016-03-10 14:14:45 följande: folkets demonstration som utmålades som djävulen och hans anhang ungefär.

    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Jag har ingen koll på den där folkets demonstration så jag kan inte säga om det var överdrivet eller inte. Men att kritiken var väldigt hård tycker jag står klart. Eller? Det var en metafor för att kritiken var mkt hård i alla fall.
  • Äldre 10 Mar 20:52
    SmalaSara skrev 2016-03-10 20:17:49 följande:
    Jag har ingen koll på den där folkets demonstration så jag kan inte säga om det var överdrivet eller inte. Men att kritiken var väldigt hård tycker jag står klart. Eller? Det var en metafor för att kritiken var mkt hård i alla fall.
    Ja, jag förstod att du tyckte det.

    Exempelvis var ju Mattias Karlsson mycket tuff i sin kritik. Kanhända för att han ansåg det viktigt att markera tydligt gentemot - var det rasister och neofascister han kallade dem?

    Tycker du att SD är väl tuffa mot högerextremister - så tuffa att de utmålar dem som djävulen och hans anhang?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 10 Mar 21:41
    FDFMGA skrev 2016-03-10 20:52:33 följande:
    Ja, jag förstod att du tyckte det.

    Exempelvis var ju Mattias Karlsson mycket tuff i sin kritik. Kanhända för att han ansåg det viktigt att markera tydligt gentemot - var det rasister och neofascister han kallade dem?

    Tycker du att SD är väl tuffa mot högerextremister - så tuffa att de utmålar dem som djävulen och hans anhang?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Jag har fortfarande inte sagt något om att vara "väl" tuff.

    Kritiken från exempelvis Mona Sahlin och Aftonbladet var väldigt hård är min reflektion. Huruvida den står i paritet till vad som hände kan jag inte säga.

    Jag kan inte uttala mig om Karlsson heller för jag vet inte vad han sagt. I så fall får du länka till hans uttalande.
  • Äldre 10 Mar 22:27
    Smecker skrev 2016-03-10 15:53:07 följande:
    Du menar att det bara är "etablissemanget" som anser att en demonstration där frontfigurerna kommer från öppet främlingsfientliga och/eller neonazistiska organisationer är att betrakta som organiserat av främlingsfientliga och/eller neonazistiska organisationer? Det stämmer mig veterligen inte.

    Nej, snarare inkonsekventa. Man hänger gärna ut organisationer när det handlar om högerextremism, men släpper igenom en hel del av extremism om det kommer från andra håll.
    För en tidning som Expressen är det föga förvånande, då de allierat sig med vänsterextremism.

  • Äldre 10 Mar 22:28
    Nenne666 skrev 2016-03-10 11:47:20 följande:
    Nädu, så är inte fallet. Detta va en politiskt obunden demonstration där alla partitillhörigheter kunde enas i samma fråga. Ta reda på fakta innan du hystar ur dig osanningar.
    Hahahah! Inte ens SD ville kännas vid de främlingsfientliga talarna, men du ser deras inlägg som något där "alla partitillhörigheter kunde enas i samma fråga" -ja,det är ett perspektiv som heter SD-duga!
  • Äldre 10 Mar 22:42
    todo nada skrev 2016-03-10 19:29:44 följande:
    Säger du det..?

    (www.aftonbladet.se/nyheter/article22214536.ab)

    FAKTA

    ?Folkets demonstration? - de var där

    Fredrik Hagberg, 27, Åkersberga, ledare för högerextrema Nordisk ungdom.

    Har varit aktiv högerextremist i tio år. Har ett förflutet i Nationaldemokraterna där han kandiderade till kommunfullmäktige i Vallentuna 2006.

    2014 reste han till Ukraina för att delta i möten med företrädare för det nynazistiska partiet Svoboda.

    Enligt nyhetssajten The Daily Beast höll han ett tal inför nynazisterna i Kievs stadshus där han varnade ukrainarna för "etnisk blandning" och "normalisering av homosexualitet".

    För Aftonbladet berättar han att han även för ett par veckor sedan rest till Polen för att tala. Enligt Hagberg var de tre polska fotbollssupportrarna som utreds för misshandel efter förra helgen på plats i demonstrationen av solidaritetsskäl.

    ? Vi har nära samarbete med polska nationalister.

    Jonas Andersson, 37, Linköping, partisekreterare för numera nedlagda nazistiska Svenskarnas parti.

    Stoppades av polisen i Linköping 2005 i en bil tillsammans med tre andra nazister. Bilen var fylld med molotovcocktails, knivar, slagträn, knogjärn och rånarluvor. Dömdes för förberedelser till grov misshandel till sex månaders fängelse. Har även dömts för misshandel och våld mot tjänsteman.

    Anders Rydberg, 32, Trångsund, gruppchef i nazistiska Svenska motståndsrörelsen, SMR.

    En av dem som greps vid attackerna mot antirasistmanifestationen i Kärrtorp 2013.

    Daniel Friberg, 38, Göteborg, vd, nyfascistiska Arktos/Motpol

    Tidigare redaktör för högerextrema och främlingsfientliga tidskriften Framtid som gavs ut åren 1997 till 1998. Friberg är även en av initiativtagarna till den så kallade identitära idéströmningen i Norden och nazistiska diskussionsforumet Nordisk.nu (som nu har andra ägare), den neofascistiska tankesmedjan Motpol, det elektroniska uppslagsverket Metapedia samt det sedan 2009 nedlagda Nordiska förlaget.

    Sedan 2010 är Daniel Friberg vd för bokförlaget Arktos som ger ut fascistisk och nazistisk litteratur.

    Han är även verkställande direktör för det börsnoterade gruvbolaget Wiking Mineral AB, grundat av Patrik Brinkmann, med förflutet inom tyska extremhögern och antiislamiströrelsen.

    Tyska Der Spiegel uppger att familjen Brinkmann köpt en lyxvilla för motsvarande 30 miljoner kronor i Berlin, där flera möten ska ha anordnats för medlemmar i Brinkmanns stiftelse Kontinent Europa. Stiftelsen beskrivs som en samlingsplats för personer på den extrema högerkanten.

    Friberg dömdes 2009 till tre månaders fängelser för hemfridsbrott och egenmäktigt förfarande efter att tillsammans med sex medbrottslingar ha trängt sig in i en bostad i Munkedal, hållit fast en person och använt sig av personens dator.

    Johan Widén, 44, SD-politiker, Enköping.

    Drivande arrangör bakom och talare vid "Folkets demonstration". Ledamot i tekniska nämnden i Enköpings kommun och nämndeman vid Uppsala tingsrätt.

    Jan Sjunnesson, 57, tidigare chefredaktör och ansvarig utgivare för Sverigedemokraternas sajt Samtiden, numera skribent för Nya Tider och krönikör hatsajten Avpixlat.

    Talare vid "Folkets demonstration".

    Hans Erling Jensen, 65, Sjöbo, utesluten SD-politiker i Sjöbo kommun.

    Talare vid "Folkets demonstration". Tidigare kommunpolitiker för SD i Sjöbo, men uteslöts ur partiet i april i fjol, efter att ha gjort uttalanden som ansågs för aggressiva, bland annat att ?muslimer bör skickas hem till Muslimistan eller slås ihjäl?.

    Stefan Torssell, 69, Gamleby, skribent för nazistiska sajten Nya tider.

    Talare vid "Folkets demonstration". Tidigare Avpixlat-skribent. Skriver numera för sajten Nya tider, som gör positiva reportage om ledare inom nazistiska Svenska motståndsrörelsen, SMR, som sajten även deltagit i tillställningar tillsammans med.

    Fotbollshuliganer från Djurgården och AIK:s firmor

    Polska fotbollshuliganer
    En del tycker ju uppenbarligen att det här är helt acceptabelt sällskap...
  • Äldre 10 Mar 23:01
    SmalaSara skrev 2016-03-10 21:41:14 följande:
    Jag har fortfarande inte sagt något om att vara "väl" tuff.

    Kritiken från exempelvis Mona Sahlin och Aftonbladet var väldigt hård är min reflektion. Huruvida den står i paritet till vad som hände kan jag inte säga.

    Jag kan inte uttala mig om Karlsson heller för jag vet inte vad han sagt. I så fall får du länka till hans uttalande.
    Är ju också egentligen ett sidospår som Tom A växlade in på när han förklarade att hans förtroende för regeringen minskade när Mona Sahlin som inte ingår i regeringen förklarade vad hon tyckte om rasistdemonstrationen.

    Men viss kan du få en länk

    www.expressen.se/nyheter/kan-inte-sta-sida-vid-sida-med-neofascister/

    Annars är min främsta invändning mot högerpopulismen att den tycks ha en osviklig förmåga att locka till sig folk med ringa tankekapacitet att få dem att förlora det mesta av det lilla de hade..

    Och det handlar inte om klassförakt - men möjligen ett visst löje över människor som sätter en ära i att tänka så lite som möjligt.

    Apropå ämnet för tråden. Tja, jag har väl ett hyfsat förtroende för regeringen, ungefär i paritet med min tro på att aprilväder ska vara stabilt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?