• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2016-05-05 07:54:01 följande:
    Dessa "man" har alltså lyckats identifiera ett hundratal sjuksköterskor och socionomer bland de invandrare som kommit hit.
    Det är ju märkligt hur det hänger ihop för främlingsfientliga. Först finns det inga sjuksköterskor eller annan medicinsk personal bland flyktingarna (alla medicinskt utbildade syrier har tydligen valt att stanna i Grekland och äta tzatsiski, men sedan "infiltreras" den svenska sjukvården av en massa medicinsk personal som man inte ens förstår vad de säger.

    Var tionde nylegitimerad sjuksköterska har utländsk utbildning

    https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2015/december/var-tionde-nylegitimerad-sjukskoterska-har-utlandsk-utbildning/
  • nihka
    nattuv skrev 2016-05-05 09:41:10 följande:
    Så enligt dig är det bättre att förflytta bristen till fattiga och/eller krigshärjade länder än till Norge.
    Ja, precis så har du uppfattat det.
  • Rataxes
    Världsmedborgare skrev 2016-05-05 09:37:21 följande:

    Ja nu blev du väl glad, där fick du ett smakprov på vart kommande skattehöjningar kommer att behövas.

    Ja så här går det, när välfärden har monterats ner av Alliansen, då drabbas Sverige av brist på det mest basala, och vi tvingas till akuta åtgärder för att klara att upprätthålla vården.

    Nästa steg kan bli att utlösa lagen som skyddar oss mot sanhällsfara, och då tvingas arbetarna till sina jobb, eller att hamna inför skranket med åtal om arbetsvägran/utllösande av samhällsfara.., eller vad det nu kommer att heta i åtalen..


    Du hade hellre sett att bemanningsföretag gjort vinst istället?
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • misil
    nihka skrev 2016-05-05 09:16:45 följande:
    Ja, du tänker på den synen samhället hade på alla dessa  "väletablerade" finnländare som bodde i förortsghetton och hade rykte om sig att halsa vodka och slåss med knivar. Då förr i tiden när allt var så mycket bättre. 
    Jag har själv varit med om en klassresa tack vare min fars hårda slit från underklass i mina barndomsår till övre medelklass i tonåren.
    Där min far gjorde karriär inom ett medelstort företag för att sedan starta eget och därför hade stort kontaktnät av andra företagare,finnar hade ett väldigt gott rykte hos företagare som arbetsamma med hög arbetsmoral om valet stod mellan en finne och en svensk så valde man helst en finne.
    Skillnaden mot idag är att bland flyktinginvandrare så har endast 34% ett arbete efter 15år i den statistiken ingår även flyktinginvandrare som sysselsätts med skattefinansierade åtgärder dvs ett förtäckt bidrag som putsar arbetslöshets siffrorna.
    Om man delar upp i olika grupper män,kvinnor,svenskar,invandrare för att en grupp ska hamna på plus minus noll så behövs det att 72%  inom gruppen har heltidsarbete om man förenklar.
    Svenska män klarar detta och går starkt plus även arbetskrafts invandrare,men svenska kvinnor gör det inte pga större andel deltidsarbete högre grad av sjukskrivningar och mer vab och flyktinginvandrare är sämst i klassen.
    Att svenska män gått så starkt plus har gjort att det minus svenska kvinnor gått inte har varit något problem eftersom det inte varit så stort,men att man nu kopplar på alltfler vagnar med minus till dragloket gör att det inte orkar dra och istället börjat backa,vilket leder till att välfärdsstaten måste skäras ner med osthyvel dvs lite här och lite där.
    Om man tror att höjda skatter leder till lyckoriket har man glömt bort hur Sverige utvecklades efter Palmes övertagande där man lät den offentliga sektorn växa ohämmat till den ofantliga sektorn genom skattehöjningar,vilket tvingade Sverige till devalveringar för att upprätthålla svensk exportindustris konkurrenskraft genom denna kortsiktiga och konstgjorda andning.Många har glömt att Göran Persson under 90tals krisen med sin sanering av ekonomin tvingades ta beslut om att ge över 100.000 inom den offentliga sektorn sparken,tyvärr verkar minnet vara kort hos vänstern som menar att vi återigen ska låta den skattefinansierade offentliga sektorn växa genom skattehöjningar,vad dessa glömmer är att det är dom privata företagen och dess anställda som betalar för den offentliga sektorn och dess anställdas löner dvs en sjuksköterska som betalar skatt på sin lön skattar för redan skattade pengar.
  • Smecker
    nihka skrev 2016-05-05 09:18:12 följande:

    Visst, men det skulle inte råda bot på någon brist utan bara förflytta bristen till Norge.


    Rent spontant.. och?
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-05-05 09:42:19 följande:
    Det är ju märkligt hur det hänger ihop för främlingsfientliga. Först finns det inga sjuksköterskor eller annan medicinsk personal bland flyktingarna (alla medicinskt utbildade syrier har tydligen valt att stanna i Grekland och äta tzatsiski, men sedan "infiltreras" den svenska sjukvården av en massa medicinsk personal som man inte ens förstår vad de säger.

    Var tionde nylegitimerad sjuksköterska har utländsk utbildning

    https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2015/december/var-tionde-nylegitimerad-sjukskoterska-har-utlandsk-utbildning/
    Dubbeltänkande tror jag Orwells kallade fenomenet.

    Mycket vanligt bland SD-aktivister och skrikhöger. Jag har fått uppfattningen att de inte ens är medvetna om detta, att kunna argumentera för två sinsemellan oförenliga ståndpunkter samtidigt är snarare regel än undantag för somliga.

    Att besöka ett sjukhus numer innebär för den som vill se att man blir varse att delar av sjukvården skulle ha kollapsat om det inte vore för invandrare.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2016-05-05 11:13:22 följande:
    Du hade hellre sett att bemanningsföretag gjort vinst istället?
    Jag hade heller sett att inte Alliansen flyttat våra skattepengar till det "svarta hål" dom nu ligger i.
    Lagt dom på generella löneökningar för vårdpersonal, och tillhandhållit billiga attraktiva utbildningar inom dessa områden.

    Tänk på att Alliansen hade 8 år på sig att göra nåt åt ett problem som alla visste om och som skulle öka, men Allianse valde att sänka skatten, med hänvisning att det privata skulle lösa alla våra problem.
    Och hur gick det, jo vi blev av med både skatteintekter och vård, och som bonus så får vi nu alla betala för det, genom försämrad vård och ökade vårdkostnader.

    Att det ska vara så förbannat svårt att inse, att det privata är inte intresserat av att lägga pengar på vård eller omsorg, om vi/staten inte betalar med våra gemensamma skattepengar.
    Vissa saker ska vi driva själva med egen personal och med egna pengar.
    Vill det privata göra samma sak, ja då ska vi inte lägga ett enda öre i bidrag till driften.
    Undantag finns, men det är som sagt undantag, och dom ska vi givetvis använda oss av.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nihka
    Smecker skrev 2016-05-05 12:11:27 följande:
    Rent spontant.. och?
    Fast vi kan inte bortse från att bristen då skulle förflyttas till Norge eftersom det gör att Norge höjer löner ytterligare för att täcka sitt behov av sköterskor som då strömmar tillbaka till Norge. En brist är en brist hur man än vänder och vrider på det och Norge vinner med sina oljepengar lätt ett lönekrig över Sverige.
  • Världsmedborgare
    misil skrev 2016-05-05 11:32:09 följande:
    Jag har själv varit med om en klassresa tack vare min fars hårda slit från underklass i mina barndomsår till övre medelklass i tonåren.
    Där min far gjorde karriär inom ett medelstort företag för att sedan starta eget och därför hade stort kontaktnät av andra företagare,finnar hade ett väldigt gott rykte hos företagare som arbetsamma med hög arbetsmoral om valet stod mellan en finne och en svensk så valde man helst en finne.
    Skillnaden mot idag är att bland flyktinginvandrare så har endast 34% ett arbete efter 15år i den statistiken ingår även flyktinginvandrare som sysselsätts med skattefinansierade åtgärder dvs ett förtäckt bidrag som putsar arbetslöshets siffrorna.
    Om man delar upp i olika grupper män,kvinnor,svenskar,invandrare för att en grupp ska hamna på plus minus noll så behövs det att 72%  inom gruppen har heltidsarbete om man förenklar.
    Svenska män klarar detta och går starkt plus även arbetskrafts invandrare,men svenska kvinnor gör det inte pga större andel deltidsarbete högre grad av sjukskrivningar och mer vab och flyktinginvandrare är sämst i klassen.
    Att svenska män gått så starkt plus har gjort att det minus svenska kvinnor gått inte har varit något problem eftersom det inte varit så stort,men att man nu kopplar på alltfler vagnar med minus till dragloket gör att det inte orkar dra och istället börjat backa,vilket leder till att välfärdsstaten måste skäras ner med osthyvel dvs lite här och lite där.
    Om man tror att höjda skatter leder till lyckoriket har man glömt bort hur Sverige utvecklades efter Palmes övertagande där man lät den offentliga sektorn växa ohämmat till den ofantliga sektorn genom skattehöjningar,vilket tvingade Sverige till devalveringar för att upprätthålla svensk exportindustris konkurrenskraft genom denna kortsiktiga och konstgjorda andning.Många har glömt att Göran Persson under 90tals krisen med sin sanering av ekonomin tvingades ta beslut om att ge över 100.000 inom den offentliga sektorn sparken,tyvärr verkar minnet vara kort hos vänstern som menar att vi återigen ska låta den skattefinansierade offentliga sektorn växa genom skattehöjningar,vad dessa glömmer är att det är dom privata företagen och dess anställda som betalar för den offentliga sektorn och dess anställdas löner dvs en sjuksköterska som betalar skatt på sin lön skattar för redan skattade pengar.
    Att vår offentliga/statliga sektor har/har haft problem kan jag hålla med om, men jag hoppas du är medveten om, att Sverige aldrig ens varit i närheten av samma storlek som USA har på sin offentliga/statliga sektor.
    Ändå har USA inte ens lyckats ordna en hygglig välfärd för alla sina medborgare, så gnäll inte för mycket på den svenska modellen, den har trots allt tjänat oss mycket väl, och står sig fortfarande långt bättre än vad du kan hitta i de flesta länder idag.

    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2016-05-05 01:07:35 följande:
    Det är klart att det finns en sjuksköterskebrist när det finns fler jobb för sjuksköterskor än det finns sjuksköterskor. Man kan ju inte räkna med alla som jobbar för läkemedelsföretag, säljer medicinsk utrustning, forskar, undervisar, administrerar osv osv osv som tillgängliga för sjukvården och direkt patientkontakt för de behövs ju också där de är. 
    Ja det spelar ingen roll om så alla i Sverige skulle vara utbildade sjuksköterskor, så länge dom änd inte vill ta något av de jobb som finns inom den sektorn.

    Jag antar de flesta av oss har nån form av utbildning som dom inte nyttjar i sitt dagliga arbete, så det går inte att hänvisa till att det finns utbildat folk, när dom ändå inte vill jobba med det som har en utbildning för.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?