• Pescetarian

    Släcker du ner och stänger av under "Earth Hour"?

    Hur gör ni egentligen där ute i stugorna?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Släcker du ner och stänger av under "Earth Hour"?
  • Rataxes

    "Kampanjen Earth hour säger sig värna klimatet, men är i själva verket bara tom symbolpolitik. Elektricitet bidrar till att rädda liv i länder med lägre levnadsstandard. Vi ska inte släcka här, vi ska tända där"

    http://www.metro.se/metro-debatt/alexandra-ivanov-earth-hour-ar-idiotiskt-tand-lyset-i-stallet/EVHocz!9rsxjfRci8eg/

    http://tinyurl.com/qbdtdce


      om det värdelösa forumet sabbar länken...
    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Sibylla

    Jag släckte allt utom en lampa i vardagsrumsfönstret  

  • Unis

    Oj då, glömde totalt bort det. Har ändå inte så många lampor tända och använder dimmer på alla så jag känner inte så dåligt samvete idag.


    A Sky Full of Stars. I think I see you.....
  • Losan

    Nej det gjorde vi inte, inte helt och hållet, även fast jag gillar idén och är djur -och naturmänniska. Jag är istället alltid mån om att ha det släckt och stänga av datorn om det verkligen inte behövs annat. Använder inget annat än LED, och bor i ett väldigt energieffektivt hus. Men för de som aldrig ens reflekterar över sin energiförbrukning är Earth hour viktig. Vi hade i min stad på prov under sommarmånaderna för några år sedan att inte ha gatubelysningen tänd under natten, förutom på speciella platser, vilket var en fantastiskt bra idé men som det gnälldes vitt och brett om. 

  • Anton Chigurh

    Jag släckte en lampa, inte pga av "Earth Hour" utan för att den störde mitt tevetittande, så svaret är väl nej. Fast ja.

    Det var en LED-lampa på 2 watt.

    Så jag kan egentligen med stolthet påpeka att jag minsann värnar om miljön.

    Kram //Anton


    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • JTo

    Jepp, men mest för att jag var så trött så jag somnade i soffan strax efter kl. 19..

  • Themis
    Labolina skrev 2015-03-29 12:09:31 följande:
    En timma gör en stor skillnad om alla hushåll gör det.
    Nej, det gör det inte, skulle jag säga.

    Anta att du har 17 stycken 60W glödlampor tända i vanliga fall, det blir tillsammans1 kWh under den timmen.

    Har du bastu i villan så drar du iväg samma kWh på 12 minuter.

    Infravärme i uterummet? 1 kWh per 30 minuter.

    Är du en miljöbov som trots möjligheten att köpa strykfria plagg väljer att ha kläder som ska strykas så går den där kilowattimmen på 40 minuter strykning.

    Låter du kaffebryggaren puttra i en timme- japp, 1 kWh igen då.

    Dammsugar du dagligen (vilket många djurägare tydligen gör)? 1 kWh drar den på en timme.

    Säg sen inte att du och barnen använder hårfön istället för att låta håret lufttorka- 40 minuter med den bara så har du 1 kWh igen. Helt i onödan.

    Känns det fortfarande lönt att släcka belysningen en timme om året?

    Sälj hårtorken, sluta pimpla kaffe hela tiden och köp strykfria kläder istället så har du redan sparat 200 gånger mer energi och det är lågt räknat.
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • gahadas
    Labolina skrev 2015-03-29 12:09:31 följande:
    En timma gör en stor skillnad om alla hushåll gör det.
    Haha ne
  • Aniiee
    Themis skrev 2015-03-29 18:45:10 följande:
    Nej, det gör det inte, skulle jag säga.

    Anta att du har 17 stycken 60W glödlampor tända i vanliga fall, det blir tillsammans1 kWh under den timmen.

    Har du bastu i villan så drar du iväg samma kWh på 12 minuter.

    Infravärme i uterummet? 1 kWh per 30 minuter.

    Är du en miljöbov som trots möjligheten att köpa strykfria plagg väljer att ha kläder som ska strykas så går den där kilowattimmen på 40 minuter strykning.

    Låter du kaffebryggaren puttra i en timme- japp, 1 kWh igen då.

    Dammsugar du dagligen (vilket många djurägare tydligen gör)? 1 kWh drar den på en timme.

    Säg sen inte att du och barnen använder hårfön istället för att låta håret lufttorka- 40 minuter med den bara så har du 1 kWh igen. Helt i onödan.

    Känns det fortfarande lönt att släcka belysningen en timme om året?

    Sälj hårtorken, sluta pimpla kaffe hela tiden och köp strykfria kläder istället så har du redan sparat 200 gånger mer energi och det är lågt räknat.
    Och då är min stora fråga: Vem FAAAAAN har 17 st 60-wattare innomhus?

    Jag har inte ens 17 lampor totalt. Tror inte ens att det finns 17 lampor i hela villan... och definitivt inte 60-wattare....

    Så, nej, du har rätt. Det enda earth hour gör är att belasta elnätet när alla som släkte samtidigt tänder igen. Samtidigt.....
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Mantrasina

    Om jag hade varit hemma så hade jag haft en helt elfri myskväll med ingenting igång, tänkt fotogenlampor och ljuslyktor och läst en bra bok.


    Tyvärr jobbade jag natt, så det var inte aktuellt med nersläckning (sjukhusjobb).

Svar på tråden Släcker du ner och stänger av under "Earth Hour"?