• Ananas

    Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

    Hej!
    Jag plussade i måndags och är nu gravid efter mitt fjärde IVF-syskon-försök. Har en son sedan tidigare, född 2012, som kom till på första IVF-försöket. Jag har ett tidigt missfall i bagaget och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

    Jag hoppas ni är fler som vill hänga med här?

    Kram

  • Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
  • Ananas

    Lycka till Love is Everything!

    Jag håller absolut tummarna för dig!

    Håll tummarna för mig också allihop. Börjar bli pirrigt!!
    För jag har mitt RUL i em... och jag tror lite mer på flicka... om jag ska gissa på något

  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-09-01 21:02:43 följande:

    Ja ni är bäst :)

    Varit på föreläsning kring kejsarsnitt på BB Sophia ikväll. Otroligt bra, proffsigt och spännande. Kommer ge önskemål till min BM om att få snittas där. När jag satt där bland alla gravida kvinnor så kom jag på mig själv med att tänka att varför sitter jag här? Jag kan ju ändå inte få barn. Galet hur hjärnan fungerar!


    Det där är så himla sjukt. Jag tänker också så för jämnan i alla möjliga situationer. "Varför kollar jag på barnvagnar när jag ändå aldrig kommer behöva någon?", "Varför pratar jag med folk om graviditeten när jag inte kan bli gravid", "Varför undviker jag att äta det här, det är ju bara gravida som inte ska äta det"...! Uppenbarligen har vi verkligen vant in oss på att det är så sanningen ser ut, trots att det inte är så ;) Hjärnan är inte alltid så snabb på att ändra sig! 
    Lady1986 skrev 2015-09-02 06:12:36 följande:

    Om ett par timmar har jag tid hos sjukgymnast för min foglossning. De senaste dagarna har det strålat ner i vänster skinka så jag har liksom fått gå igång benet om jag suttit ner länge. Men imorse hade jag svårt att vända mig i sängen och kan inte böja på mig alls och haltar :( Fan fan fan, nu blev jag deppig. Vilken tur att jag har tiden just idag.


    Men stackars :( Hoppas verkligen att du kan få hjälp från sjukgymnasten så du kan minska problemen. Kanske behöver det inte bli så mycket värre, kanske är det till och med en fördel att ta det på största allvar redan nu jämfört med att inte veta ett smack när man är höggravid och jättetung? 
    Helendi skrev 2015-09-02 07:30:47 följande:
    Lady1986 - stackare! Jag förundras över hur olika våra kroppar hanterar hormonerna vi har när vi är gravida...att vissa seglar genom graviditeten och andra åker på all skit Skrikandes. Har full förståelse för att humöret sviker vid dessa tillfällena. Jag håller mina tummar att du får hjälp och lindring idag.

    Cyanea - du ska se att bebis tar det den behöver och att det inte går någon nöd på hen. Men jag förstår att du funderar. Jag har motsatta "problemet" - jag har gått upp ganska mycket. Jag hoppas jag inte drar i väg i vikt lika mycket den här gången men det verkar inte lovande...+7 kg och 20+5 idag. Äter vettigt och rör på mig. Min mor blev också stor vid sina graviditeter så det kanske är lite genetiskt. Ska till bm idag så jag får väl se om jag får en åthutning eller inte...
    Tack, det är skönt att höra. Än så länge har Liten sett stor ut på UL, så förhoppningsvis är det inga problem. Jag är väl egentligen mest rädd för att kroppen ska utsöndra sådant som inte är så nyttigt när den bränner fett, har tagit en del mediciner tidigare som kan ha lagrats i fettvävnaden. Men jag är nog bara paranoid i vanlig ordning ;) Inte kul att känna att vikten springer iväg kan jag tänka mig :( Men det behöver ju inte vara varken fett eller något du kan påverka. Jag brukar lägga på mig mycket i ren vätska när jag tar vissa hormonpåverkande ämnen, och många får mycket vätska i kroppen vid graviditet. I så fall tror jag att det försvinner ganska snabbt efter förlossningen (min ena syster hade precis så - hon såg ut som en michelingubbe innan förlossningen men var riktigt fräsch bara några dar senare :) ) 
    Lady1986 skrev 2015-09-02 08:08:25 följande:

    Helendi: Tack! Jag tog en varm dusch och la mig med vetekudde ett tag och har gått igång benet, så nu känns det bättre igen. Det går verkligen upp och ner. Är lite rädd att det ska smälla till en dag och så får jag hoppa på kryckor. Får se vad sjukgymnasten säger, jag får snart komma in. Har iaf sjukanmält mig veckan ut så jag får vila.

    Cyanea: Jag är också bekymrad över min vikt, men bm var inte alls orolig. Bebisen tar, som Helendi också skrivit, det den behöver först. Min bm sa också att det kan vara lite svårt att avgöra vikten efter ivf-behandling eftersom man ofta går upp i vikt inför äp. Men jag förstår din känsla, jag är också lite förundrad över att jag växer, men inte min vikt.


    Det låter jättebra. Och jag instämmer med BM - jag förstår att jag måste ha gått upp innan FET. Brukar väga 62-65kg (beroende på var i cykeln), vägde mig inte förrän efter inskrivningen och vägde då plötsligt 71,8 trots att jag kräkts och knappt ätit på flera veckor. Jag måste liksom ha gått upp, men jag har ingen aning om startvikten. Man kan ju liksom undra varifrån kilona tas för att förflyttas till magen ;) 
  • Cyanea
    Love is everything skrev 2015-09-02 12:12:04 följande:

    Har också problem med ryggen nu, ischiaspunkterna...

    Håll tummarna för u-ljudet i em! Jag tror det är en pojk...


    Ananas skrev 2015-09-02 13:23:43 följande:

    Lycka till Love is Everything!

    Jag håller absolut tummarna för dig!

    Håll tummarna för mig också allihop. Börjar bli pirrigt!!
    För jag har mitt RUL i em... och jag tror lite mer på flicka... om jag ska gissa på något


    LYCKA TILL!!!! Vad spännande det ska bli att höra sen hur det gått och vad ni väntar för något :D 

  • Cyanea

    Här är en som fått stora skälvan för imorrn... Imorgon kl. 10 ska vi äntligen på RUL och jag är så sjukt orolig. Jag har fått för mig att vi kommer få reda på något hemskt. Det gör ingenting om det saknas en arm eller ett ben eller liknande, det löser vi (sen har en BM redan sett två armar och två ben, så det är väl inte så troligt...), men organ... Tänk om inte hjärnan är fungerande? Eller njurar? Eller lever? Tänk om vi måste ta bort vårt älskade lilla barn trots att det lever just nu? Eller om hjärtat håller på att sluta fungera så det bara är att vänta på missfallet? 

    Har varit aktiv i en tråd jag startade precis när jag plussade där jag frågade om andra som blött kring den tidpunkten och haft kontinuerlig kontakt med en tjej där. För henne har allt sett bra ut - ända tills nu i v. 17. Nu ska de göra abort, trots levande foster... Usch :'( 

  • Love is everything

    Förstår att ni är oroliga, jag glömmer aldrig känslan av att jag visste och var fullt övertygad om att vi skulle få åka hem tomhänta från bb. Men nu sitter min snart 3-åriga son jämte mig i bilen och tittar bortskämt på youtube-klipp... Vad jag heller inte kan fatta är att vi precis varit och kollat på LILLEBROR som ska komma till oss i januari, en trind och rund liten gosse på knappt 300 g. Det jobbiga är att läkaren hittade två cystor i hjärnan, men de ska tydligen vara vanliga och försvinna av sig själva innan v.25... Håller tummarna för det!

    Denna graviditeten är helt annorlunda. Fastän vi kämpat ett bra tag med denna med och man är försiktig på alla sätt och vis så har man liksom inte ro eller tid att sitta och oroa sig dagarna i ända som man gjorde med första.

    Mitt råd är att njuta av tiden som gravid, läs positiva saker, faktasaker om graviditet och förlossning. Titta på filmer, läs böcker om små nyfödda rosiga bäbisar. Då smälter man inombords och påminns om det fina man faktiskt bär på! Tiden kommer aldrig tillbaka, om u-ljudet visar på något tråkigt, ta i det först då! Ni kan ändå inte göra något åt det hemma i soffan. NJUT och ta en dag i taget!

  • Love is everything

    Förstår att ni är oroliga, jag glömmer aldrig känslan av att jag visste och var fullt övertygad om att vi skulle få åka hem tomhänta från bb. Men nu sitter min snart 3-åriga son jämte mig i bilen och tittar bortskämt på youtube-klipp... Vad jag heller inte kan fatta är att vi precis varit och kollat på LILLEBROR som ska komma till oss i januari, en trind och rund liten gosse på knappt 300 g. Det jobbiga är att läkaren hittade två cystor i hjärnan, men de ska tydligen vara vanliga och försvinna av sig själva innan v.25... Håller tummarna för det!

    Denna graviditeten är helt annorlunda. Fastän vi kämpat ett bra tag med denna med och man är försiktig på alla sätt och vis så har man liksom inte ro eller tid att sitta och oroa sig dagarna i ända som man gjorde med första.

    Mitt råd är att njuta av tiden som gravid, läs positiva saker, faktasaker om graviditet och förlossning. Titta på filmer, läs böcker om små nyfödda rosiga bäbisar. Då smälter man inombords och påminns om det fina man faktiskt bär på! Tiden kommer aldrig tillbaka, om u-ljudet visar på något tråkigt, ta i det först då! Ni kan ändå inte göra något åt det hemma i soffan. NJUT och ta en dag i taget!

  • Ananas

    Hej på er!
    Grattis Love is everything!

    Vi väntar också en LILLEBROR! Det gick INTE att ta miste på så att säga... haha.

    Allt såg bra ut, förutom att hon inte var helt säker på hjärtat... eventuellt kan lillebror ha ett hål i skiljeväggen. Vi ska tillbaka på kontroll med läkare på måndag. Hon trodde inte att det var någon fara, men visst tog det bort lite av glädjen & lättnaden som vi hade hoppats få känna idag. Nu hoppas vi få pusta ut lite på måndag istället. 

    Kram!

  • Love is everything

    Grattis du med!! Du ska se att det känns bättre efter kontrollen nästa vecka! Vi har ju vårt RUL om en vecka och då ska jag kolla om bm ser samma kön och även vad hon tycker om cystorna. Har googlat lite och ibland förknippas cystor tyvärr med trisomi 18, inget positivt direkt...

    Stort lycka till imon Cyanea!!!!

  • Linda8110

    Grattis till er som haft lyckade RUL samt fått veta att ni väntar små gossar :) Jag är ganska säker på att även jag gör det även om det är ett par veckor kvar till vårt RUL. Men mest av allt hoppas jag bara att allt ser fint ut. Ni ska se att både cystorna och eventuella hål i hjärtat har rättat till sig till nästa gång :) Kram

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015