• Ananas

    Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

    Hej!
    Jag plussade i måndags och är nu gravid efter mitt fjärde IVF-syskon-försök. Har en son sedan tidigare, född 2012, som kom till på första IVF-försöket. Jag har ett tidigt missfall i bagaget och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

    Jag hoppas ni är fler som vill hänga med här?

    Kram

  • Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
  • Linda8110
    Ananas skrev 2015-11-15 18:12:55 följande:

    Vi gjorde det innan med första barnet och det rekommenderar jag verkligen! Så slipper ni tänka på det efteråt. Vi kommer göra likadant denna gången.


    Sen är det ju viktigt att skriva alternativt se över testamenten! Det är något som hänger över mig att vi inte skrivit om sedan vi fick första barnet... gah så illa! Ska verkligen försöka ta tag i och boka en tid i veckan. 


    Hur gör man? Går man till Skatteverket bara eller beställer man hem några blanketter? Ja det där med testamente borde man verkligen fixa också...
  • Ananas
    Linda8110 skrev 2015-11-15 18:18:49 följande:
    Hur gör man? Går man till Skatteverket bara eller beställer man hem några blanketter? Ja det där med testamente borde man verkligen fixa också...
    Jag tror vi var hos familjerätten och fyllde i blanketter. Det var vår BM som tipsade oss om att göra det innan födseln. 
  • Ananas

    Hej på er,
    Jag hänger inte riktigt med allt som händer här. Jag tittar in då och då och läser, men skriver sällan. Jag är nu i vecka 31 och har så smått börjat fundera på packning till BB.... Har ni gjort det? Hittade en lista som jag tänkte utgå ifrån och som kanske kan vara till hjälp även för er?

    Till Baby: (strl 50-56)


    3 byxor
    3 bodys
    3 pyjamaser
    1-2 mössor
    2 p strumpor
    1 varm overall (för hemfärden)
    1 filt
    1 snuttefilt/gosedjur
    1 napp (ev)
    Babyskydd
    Blöjor



    Till mamma:


    2 amnings BH
    3 lösa t-shirts/linnen
    2 p mjukisbyxor
    5 par trosor (med plats för bredare bindor)
    2 cardigans
    1 ombyte att åka hem i.
    Tofflor


    Tjocka bindor
    Amningsinlägg 3-4 par.
    Purelan (motverkar ömma & såriga bröstvårtor)


    Tandkräm och tandborste
    Hårsnoddar
    Ansiktstvätt och fuktkräm
    Schampoo, balsam och duschcreme
    Bodylotion
    Hårborste


    Journalpapper (Blodgruppering & provsvar)
    Kontanter


    Till pappa:


    Ombyte
    Laddare + förlängningssladd
    iPad (med filmer på)
    Musik + högtalare
    Hörlurar
    TENS
    Tofflor
    Dryck och snacks
    Tidsfördriv
    Kamera + laddare
    Vattenflaska

  • Linda8110
    Ananas skrev 2015-11-15 19:51:13 följande:
    Jag tror vi var hos familjerätten och fyllde i blanketter. Det var vår BM som tipsade oss om att göra det innan födseln. 
    Så fruktansvärt pinsamt att ens behöva göra något sådant i vårt land 2015!
  • Ananas
    Linda8110 skrev 2015-11-15 20:40:55 följande:
    Så fruktansvärt pinsamt att ens behöva göra något sådant i vårt land 2015!
    Ja, verkligen pinsamt att det ska behövas och att det ska vara så olika mellan att vara gift och sambo! Fast vi upplevde det faktiskt inte pinsamt på något sätt när vi väl var där...  vi fyllde bara i papper, i stort sett, och så var det klart. 
  • Linda8110
    Ananas skrev 2015-11-15 20:58:39 följande:
    Ja, verkligen pinsamt att det ska behövas och att det ska vara så olika mellan att vara gift och sambo! Fast vi upplevde det faktiskt inte pinsamt på något sätt när vi väl var där...  vi fyllde bara i papper, i stort sett, och så var det klart. 
    Frågan är bara vart själva familjerätten ligger och om man bara kan klampa in där eller om man måste boka tid. Får kolla upp!
  • Love is everything

    Lady1986: Har ni nån tvättmaskin eller så? Lägg en skötbädd där isf! Annars är en bra skötbädd med avtagbart tyg det bästa att använda helt klart. Vi hade vår på köksbänken (har en lång och i slutet av den finns inga skåp över - perfekt!). Den går att slänga fram på köksbordet, golvet, badrumsgolvet, soffan, sängen, var som... Blir det en olycka så tar man bara ett nytt överdrag och slänger det andra i tvätten. Vi köpte ett skötbord till lillens rum och det blev aldrig använt! Så det är sålt och vi har nu investerat i ännu en skötbädd att ha liggandes uppe på bänken i nya tvättstugan.

    Angående packning till förlossning/bb så tycker alla olika... Tänk det nödvändigaste! Ni kommer inte vilja/kunna använda något annat än de snygga nätbyxorna och monsterbindorna man får där. Ombyte är bra, även till bebisen! Klabbig bröstmjölk överallt... Blöjor, oljor, våtservetter och grejer finns där. Såriga bröstvårtor är nog svårt att hinna få. Tänk på att man sover där 1-2 nätter oftast, det säger svisch så är man hemma igen. Och film och musik hade vi aldrig hunnit eller orkat titta/lyssna på. Men en 200 kort blev det nog på nya kameran av vårt lilla mirakel i olika positioner!
    Nässpray och läppsyl åker jag aldrig hemifrån, det är ett måste! Mannens snus tog slut mitt under de värsta värkarna, så fick ordna med leverans av det framåt småtimmarna, kan vara något att tänka på om man behöver nåt sånt.

    Han försöker sluta nu (igen) och ihop med en höggravid kvinnas ojämna humör och en treårstrots pyr det ordentligt här hemma just nu...

  • Lady1986
    Love is everything skrev 2015-11-15 22:10:01 följande:

    Lady1986: Har ni nån tvättmaskin eller så? Lägg en skötbädd där isf! Annars är en bra skötbädd med avtagbart tyg det bästa att använda helt klart. Vi hade vår på köksbänken (har en lång och i slutet av den finns inga skåp över - perfekt!). Den går att slänga fram på köksbordet, golvet, badrumsgolvet, soffan, sängen, var som... Blir det en olycka så tar man bara ett nytt överdrag och slänger det andra i tvätten. Vi köpte ett skötbord till lillens rum och det blev aldrig använt! Så det är sålt och vi har nu investerat i ännu en skötbädd att ha liggandes uppe på bänken i nya tvättstugan.

    Angående packning till förlossning/bb så tycker alla olika... Tänk det nödvändigaste! Ni kommer inte vilja/kunna använda något annat än de snygga nätbyxorna och monsterbindorna man får där. Ombyte är bra, även till bebisen! Klabbig bröstmjölk överallt... Blöjor, oljor, våtservetter och grejer finns där. Såriga bröstvårtor är nog svårt att hinna få. Tänk på att man sover där 1-2 nätter oftast, det säger svisch så är man hemma igen. Och film och musik hade vi aldrig hunnit eller orkat titta/lyssna på. Men en 200 kort blev det nog på nya kameran av vårt lilla mirakel i olika positioner!

    Nässpray och läppsyl åker jag aldrig hemifrån, det är ett måste! Mannens snus tog slut mitt under de värsta värkarna, så fick ordna med leverans av det framåt småtimmarna, kan vara något att tänka på om man behöver nåt sånt.

    Han försöker sluta nu (igen) och ihop med en höggravid kvinnas ojämna humör och en treårstrots pyr det ordentligt här hemma just nu...


    Nope, ingen tvättmaskin. Men skötbädd med extra överdrag att kunna använda lite här och där låter bra :) Vi får väl helt enkelt åka och köpa ett litet skötbord om vi skulle sakna det sen isf.
  • maka011

    Visst är det märkligt hur man kan längta så förtvivlat efter någon som man aldrig har träffat? Ikväll längtar jag efter pyret så det gör ont. 12 veckor till bf.. Hur ska jag stå ut? Vill hålla om och lukta på vårt mirakel.

  • Lady1986
    maka011 skrev 2015-11-15 22:48:50 följande:

    Visst är det märkligt hur man kan längta så förtvivlat efter någon som man aldrig har träffat? Ikväll längtar jag efter pyret så det gör ont. 12 veckor till bf.. Hur ska jag stå ut? Vill hålla om och lukta på vårt mirakel.


    Skojar inte! Jag drömde inatt att liten kom ut och det gjorde ju inte längtan mindre precis :)
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015