• Ananas

    Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

    Hej!
    Jag plussade i måndags och är nu gravid efter mitt fjärde IVF-syskon-försök. Har en son sedan tidigare, född 2012, som kom till på första IVF-försöket. Jag har ett tidigt missfall i bagaget och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

    Jag hoppas ni är fler som vill hänga med här?

    Kram

  • Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
  • maka011
    Lady1986 skrev 2015-11-15 22:54:34 följande:

    Skojar inte! Jag drömde inatt att liten kom ut och det gjorde ju inte längtan mindre precis :)


    Är kanske hormonell ikväll, men längtan håller på att göra mig galen.
  • Linda8110
    maka011 skrev 2015-11-15 22:48:50 följande:

    Visst är det märkligt hur man kan längta så förtvivlat efter någon som man aldrig har träffat? Ikväll längtar jag efter pyret så det gör ont. 12 veckor till bf.. Hur ska jag stå ut? Vill hålla om och lukta på vårt mirakel.


    Jaaaa det är otroligt hur mycket man kan längta! Och det går inte ihop med mannens stress över att tiden går för snabbt haha! Jag är så sjukt hormonell. Nu på morgonen började jag böla när jag tittade på sporten och en av spelarna blev så glad när han gjorde mål hahaha
  • maka011
    Linda8110 skrev 2015-11-16 07:14:06 följande:

    Jaaaa det är otroligt hur mycket man kan längta! Och det går inte ihop med mannens stress över att tiden går för snabbt haha! Jag är så sjukt hormonell. Nu på morgonen började jag böla när jag tittade på sporten och en av spelarna blev så glad när han gjorde mål hahaha


    Hahaha.. :) Just den biten är jag skonad ifrån. Har väl all annan djävulskap man kan uppleva i samband med en graviditet, men humöret har hållit sig stabilt. Än så länge. ;)
  • Ananas
    Love is everything skrev 2015-11-15 22:10:01 följande:

    Lady1986: Har ni nån tvättmaskin eller så? Lägg en skötbädd där isf! Annars är en bra skötbädd med avtagbart tyg det bästa att använda helt klart. Vi hade vår på köksbänken (har en lång och i slutet av den finns inga skåp över - perfekt!). Den går att slänga fram på köksbordet, golvet, badrumsgolvet, soffan, sängen, var som... Blir det en olycka så tar man bara ett nytt överdrag och slänger det andra i tvätten. Vi köpte ett skötbord till lillens rum och det blev aldrig använt! Så det är sålt och vi har nu investerat i ännu en skötbädd att ha liggandes uppe på bänken i nya tvättstugan.

    Angående packning till förlossning/bb så tycker alla olika... Tänk det nödvändigaste! Ni kommer inte vilja/kunna använda något annat än de snygga nätbyxorna och monsterbindorna man får där. Ombyte är bra, även till bebisen! Klabbig bröstmjölk överallt... Blöjor, oljor, våtservetter och grejer finns där. Såriga bröstvårtor är nog svårt att hinna få. Tänk på att man sover där 1-2 nätter oftast, det säger svisch så är man hemma igen. Och film och musik hade vi aldrig hunnit eller orkat titta/lyssna på. Men en 200 kort blev det nog på nya kameran av vårt lilla mirakel i olika positioner!
    Nässpray och läppsyl åker jag aldrig hemifrån, det är ett måste! Mannens snus tog slut mitt under de värsta värkarna, så fick ordna med leverans av det framåt småtimmarna, kan vara något att tänka på om man behöver nåt sånt.

    Han försöker sluta nu (igen) och ihop med en höggravid kvinnas ojämna humör och en treårstrots pyr det ordentligt här hemma just nu...


    Självklart tycker alla olika, så är det ju med allting.


    Vi hade t.o.m TV med oss förra gången och det var något vi verkligen hade användning av. Nu blev jag ju snittad och då stannar man ju längre, men det är ju något man inte vet innan om man kommer bli. Såriga bröstvårtor hann jag också få... och som du säger tog vi MASSOR av kort! På vårt BB får man inte blöjor, utan det ska man ta med. Så det är nog värt att kolla upp innan.  

  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-11-15 16:43:42 följande:

    Idag har vi kollat vagn! Så nu står det mellan Emmaljunga Super Viking, Emmaljunga Viking samt Britax smile. Såååå svårt! Alla har de olika fördelar och nackdelar. Sen ska man besluta sig för lufthjul eller inte... Alla dessa val haha! Jag blir snurrig!


    Roligt!!! Eller, kanske inte, för jag håller med om att det är svårt och alldeles för mycket olika val ;) Men ett stort steg!! Jag har ju ingen praktisk erfarenhet, så ta mina ord för vad de är... Jag tippar på att punkteringsfria hjul är bra om man inte ska köra i så ojämn terräng, då blir det lite för hårt skumpande. Lufthjul dämpar lite mer. Vi tog med lufthjul :)
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-11-16 21:12:52 följande:
    Roligt!!! Eller, kanske inte, för jag håller med om att det är svårt och alldeles för mycket olika val ;) Men ett stort steg!! Jag har ju ingen praktisk erfarenhet, så ta mina ord för vad de är... Jag tippar på att punkteringsfria hjul är bra om man inte ska köra i så ojämn terräng, då blir det lite för hårt skumpande. Lufthjul dämpar lite mer. Vi tog med lufthjul :)
    Tror också jag är mest inne på lufthjul, men vafan gör man om man får punka mitt på stan liksom? Haha
  • Cyanea
    Ananas skrev 2015-11-15 20:08:42 följande:

    Hej på er,
    Jag hänger inte riktigt med allt som händer här. Jag tittar in då och då och läser, men skriver sällan. Jag är nu i vecka 31 och har så smått börjat fundera på packning till BB.... Har ni gjort det? Hittade en lista som jag tänkte utgå ifrån och som kanske kan vara till hjälp även för er?

    Till Baby: (strl 50-56)


    3 byxor
    3 bodys
    3 pyjamaser
    1-2 mössor
    2 p strumpor
    1 varm overall (för hemfärden)
    1 filt
    1 snuttefilt/gosedjur
    1 napp (ev)
    Babyskydd
    Blöjor


    Till mamma:


    2 amnings BH
    3 lösa t-shirts/linnen
    2 p mjukisbyxor
    5 par trosor (med plats för bredare bindor)
    2 cardigans
    1 ombyte att åka hem i.
    Tofflor


    Tjocka bindor
    Amningsinlägg 3-4 par.
    Purelan (motverkar ömma & såriga bröstvårtor)


    Tandkräm och tandborste
    Hårsnoddar
    Ansiktstvätt och fuktkräm
    Schampoo, balsam och duschcreme
    Bodylotion
    Hårborste


    Journalpapper (Blodgruppering & provsvar)
    Kontanter


    Till pappa:


    Ombyte
    Laddare + förlängningssladd
    iPad (med filmer på)
    Musik + högtalare
    Hörlurar
    TENS
    Tofflor
    Dryck och snacks
    Tidsfördriv
    Kamera + laddare
    Vattenflaska


    IIIIIIH - vad spännande!!! Vad verkligt det känns när du börjar planera packning! Tack för listan, kommer nog utgå från den och ev. stryka några grejer eller lägga till. 
    maka011 skrev 2015-11-15 22:48:50 följande:

    Visst är det märkligt hur man kan längta så förtvivlat efter någon som man aldrig har träffat? Ikväll längtar jag efter pyret så det gör ont. 12 veckor till bf.. Hur ska jag stå ut? Vill hålla om och lukta på vårt mirakel.


    Skriver verkligen under på det... Det är som att längtan blir värre och värre ju närmre man kommer. Vågar knappt tänka på om man skulle gå över tiden ;) Men nu är större delen av graviditeten bakom oss. Snart så <3 <3 <3 
    Linda8110 skrev 2015-11-16 07:14:06 följande:
    Jaaaa det är otroligt hur mycket man kan längta! Och det går inte ihop med mannens stress över att tiden går för snabbt haha! Jag är så sjukt hormonell. Nu på morgonen började jag böla när jag tittade på sporten och en av spelarna blev så glad när han gjorde mål hahaha
    Jag har också fått superhormoner XD Igår stod stadsmissionen på vårt Ica och samlade in mat och förnödenheter till deras julkassar. Jag och maken handlade en del och gav bort, och efteråt pratade vi en stund med en av tjejerna om de som behöver deras hjälp. På vägen ut från butiken strömmade tårarna och jag grät helt utan hejd! Och jag gråter för allt: för att jag oroar mig för att förlora Liten eller någon annan i min närhet, för att jag älskar maken, för att jag blir glad, för att jag blir arg.... Helt hopplöst ;) 
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-11-16 21:15:30 följande:
    Tror också jag är mest inne på lufthjul, men vafan gör man om man får punka mitt på stan liksom? Haha
    Äh, den går att köra med punka också ;) Det blir bara lite tyngre.
  • nesistas
    Love is everything skrev 2015-11-15 22:10:01 följande:

    Lady1986: Har ni nån tvättmaskin eller så? Lägg en skötbädd där isf! Annars är en bra skötbädd med avtagbart tyg det bästa att använda helt klart. Vi hade vår på köksbänken (har en lång och i slutet av den finns inga skåp över - perfekt!). Den går att slänga fram på köksbordet, golvet, badrumsgolvet, soffan, sängen, var som... Blir det en olycka så tar man bara ett nytt överdrag och slänger det andra i tvätten. Vi köpte ett skötbord till lillens rum och det blev aldrig använt! Så det är sålt och vi har nu investerat i ännu en skötbädd att ha liggandes uppe på bänken i nya tvättstugan.

    Angående packning till förlossning/bb så tycker alla olika... Tänk det nödvändigaste! Ni kommer inte vilja/kunna använda något annat än de snygga nätbyxorna och monsterbindorna man får där. Ombyte är bra, även till bebisen! Klabbig bröstmjölk överallt... Blöjor, oljor, våtservetter och grejer finns där. Såriga bröstvårtor är nog svårt att hinna få. Tänk på att man sover där 1-2 nätter oftast, det säger svisch så är man hemma igen. Och film och musik hade vi aldrig hunnit eller orkat titta/lyssna på. Men en 200 kort blev det nog på nya kameran av vårt lilla mirakel i olika positioner!
    Nässpray och läppsyl åker jag aldrig hemifrån, det är ett måste! Mannens snus tog slut mitt under de värsta värkarna, så fick ordna med leverans av det framåt småtimmarna, kan vara något att tänka på om man behöver nåt sånt.

    Han försöker sluta nu (igen) och ihop med en höggravid kvinnas ojämna humör och en treårstrots pyr det ordentligt här hemma just nu...


    Hej fina vänner!

    Kan bara instämma med Love is everything! Både om BB-väskan och skötbord/skötbädd hemma. Med storebror kostade vi på att installera dyr dimmer i badrummet på övervåningen i huset men kom sedan bara att byta blöjor i badrummet på nedervåningen (utan dyr dimmer). Vi använde också bara skötbordet den första månaden och hade sedan den lösa skötbädden direkt på golvet. Vi blev tipsade av BVC att så fort bebis börjar bli rörlig och vilja vända sig/snurra runt är det mycket säkrare att byta på skötbädden direkt på golvet. Inte den bästa ställningen för mamma eller pappa men säkraste för bebis, ingen fallhöjd. 

    Vi har en hel del sparat från storebror (syskonlängtan har vi ju levt med under alla år och jag har inte kunnat förmå mig att sälja av alla babysaker..) Vi behöver dock köpa en babysitter, ny amningskudde och funderar starkt på att köpa en babybay eller babycrib som man kan ställa precis in till vår stora säng. Storebror sov i ett babynest mellan oss första månaderna, vilket kändes jättebra. Nu är vi ju redan två vuxna och en nattvandrande emellanåt mörkrädd sjuåring som trängs i sängen (och ofta en tjock katt som ligger i mitten) så känns säkrare denna gång att bebis ligger bredvid mig men ändå i en egen säng. Vad tror ni om babybay? Någon av er andra som har barn som provat? Vi har spjälsäng kvar, så den kan vi byta till när bebis efter 3-4 månader vuxit ur den första minisängen.

    Idag har jag gått in i v 28 (27+0) och tredje trimestern! Det var flera veckor sedan och en annan bostad, men här är en ny bild! Den blev lite suddig men den växande barbamamman syns tillräckligt Gravid Bebis är lite mindre än kurvan enligt notch-UL för 2 veckor sen, men jisses vad hon vill ha mycket utrymme. Magen växer, baken växer och jag har expanderat ca 6-7 cm i höftbredd. Totalt har jag gått upp ca 7-8 kg hittills, men som sagt jag sväller åt alla håll och kanter.... Tungan ute

    Kram på er!


  • Linda8110

    En kompis och jag (en lika knäpp en som också är gravid) började skämta om hur förvånad jag skulle bli om det kom ut en hund istället för en bebis. Eftersom jag förmodligen har en tös i magen så tänkte jag att kanske detta skulle passa som min lilla tik hahaha

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015