• Äldre 8 Jun 09:11
    3379 visningar
    2 svar
    2
    3379

    Allergisk reaktion vid graviditet.

    En gång i förra veckan och sen igår kväll så har jag fått någon variant av allergisk reaktion.
    Det som händer är att jag plötsligt blir väldigt snorig/snuvig och sen börjar ögonen att klia och svullna upp runt dom. Detta händer när jag är hemma och bara sitter/ligger i soffan och kollar på tv utan att äta eller göra något speciellt. Jag vet inte alls vad det är som utlöser denna reaktion och har aldrig haft några allergiska reaktioner tidigare.Kan tänka mig att jag är känsligare nu för jag är gravid och att det är därför jag reagerar på detta.
    Vet du vad det är jag kanske är allergisk emot? Jag har katt men tycker väl att jag borde reagera när jag i så fall klappar honom om det hade varit han jag blivit allergisk emot.
    Funderar över pollen men då borde väl reaktionen komma när jag är utomhus snarare än när jag sitter i soffan och slappar?

  • Svar på tråden Allergisk reaktion vid graviditet.
  • Äldre 14 Jun 22:08
    #1

    Hej! Man kan vara känsligare vid graviditet men dina symtom beror troligtvis på något du reagerar på i omgivningen, damm, pälsdjursallergen osv. När symtomen uppkommer tvätta av ansiktet och prova droppa med antihistamin ögondroppar, finns att köpa på apotek. Allergireaktioner kan visa sig på olika sätt och ibland med symtom som man ibland inte kan tycka är rimliga. Så visst kan det vara katten du helt plötsligt börjar reagera på.
    Det viktiga är att dämpa reaktionen och att symtomen inte ökar över tid och blir värre. Sök i så fall läkare för bedömning.
    vänliga hälsningar Anitha

  • Äldre 19 Jun 19:36
    #2

    Tack för svar :). Får skaffa såna droppar så det finns hemma.

Svar på tråden Allergisk reaktion vid graviditet.