• Anonym (Ts)

Kejsarsnitt för- och nackdelar

Försöker läsa in mig på kejsarsnitt vs vaginal förlossning men lyckas inte få någon klarhet. Akuta snitt jämfört med vaginal förlossning medför ju större risk för komplikationer men planerade snitt? Vore toppen med era erfarenheter av snitt!

Hur kom det sig att det blev snitt? Hur mådde ni och barnet efteråt? Var det en bra upplevelse? Skulle ni välja om snitt igen om ni fick möjlighet?

Alla erfarenheter och synpunkter är välkomna! Bara fint om vi inte dömer varandra för våra val i denna tråd.

• Svar på tråden Kejsarsnitt för- och nackdelar
  • Långbenopluto

Jag har genomgått både en vaginal förlossning och ett kejsarsnitt och jag kan säga att om jag får välja nästa gång så hade jag till 100% valt vaginal förlossning.

Både när det gäller själva upplevelsen men framförallt hur man läker efter.

• enplattspåjorden

Jag har genomgått två vaginala förlossningar. En ganska tuff som som slutade med sugklocka, och en lätt.

Jag har också genomgått ett akut kejsarsnitt.

Skulle jag få välja om jag skulle bli gravid igen så skulle jag absolut välja vaginal förlossning!

Mitt tredje barn har jag inte fött, och det känns hemskt!

Jag blev sövd vid snittet, och det är jag glad för. Jag missade när sonen lyftes upp ur magen, men bara tanken på att någon skurit upp min mage får mig att må illa!

Efter de vaginala förlossningarna hade jag inga restriktioner alls! Förutom
    De vanliga med bad och så. Nu efter kejsarsnittet, får jag inte lyfta mer än bebisen på två månader! Kläder är inte alls lätt eftersom så fort något trycker minsta lilla mot ärret gör det ont.
    Röra sig i början efter snittet var inte häller lätt eller skönt.

Ingenting alls var poserivt med snittet, förutom att vi fick behålla livet då.

Jag har inte drabbats av komplikationer vid någon av förlossningarna eller vid snittet.

• Anonym (Lor)

Jag har genomgått både VF och KS och både upplevelse och läkeprocess efteråt var myyycket bättre vid kejsarsnittet. Vid min vaginala förlossning var jag helt återställd efter ca 1 år. Efter kejsarsnittet var jag återställd efter ett halvår eller vad de nu räknar med att det tar för allt att läka helt, men kände mig helt återställd efter 2 veckor.
    Hade jag fått ännu ett barn hade det blivit KS igen eller att inte få barn alls.

• Anonym (eki)

Fött på båda sätt.

Akut ks. Uppe dagen efter och inga problem. Hade knappt ont. Fick uvi av katetern. Inga bekymmer med sex efteråt.

Vaginal förlossning. Tog ca 20 h. 30 min krystfas. Sprack inuti men ej onormalt mycket. Fick uvi efteråt. Hade samlag 4 veckor efteråt. Tyckte att det kändes som mindre motstånd men det kan ha berott på mannens ovilja mot kondomer... Ska testa igen snart!;)

Skulle trots att det gjorde ondare och gav mer besvär efter välja vaginal förlossning om jag fick äran att bära och föda ett barn till. Jag var tveksam till vaginal förlossning hela vägen fram till ungen var ute. Nu är jag så tacksam över att jag faktiskt vågade försöka!

• Anonym (Ts)
    Anonym (Lor) skrev 2015-11-04 17:31:12 följande:

Jag har genomgått både VF och KS och både upplevelse och läkeprocess efteråt var myyycket bättre vid kejsarsnittet. Vid min vaginala förlossning var jag helt återställd efter ca 1 år. Efter kejsarsnittet var jag återställd efter ett halvår eller vad de nu räknar med att det tar för allt att läka helt, men kände mig helt återställd efter 2 veckor.

Hade jag fått ännu ett barn hade det blivit KS igen eller att inte få barn alls.

Tack för svar :) var det ett planerat snitt? Gjorde du något särskilt före och efter som du tror kan ha påverkat att du blev återställd så snabbt?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (eki) skrev 2015-11-04 19:42:36 följande:

Fött på båda sätt.

Akut ks. Uppe dagen efter och inga problem. Hade knappt ont. Fick uvi av katetern. Inga bekymmer med sex efteråt.

Vaginal förlossning. Tog ca 20 h. 30 min krystfas. Sprack inuti men ej onormalt mycket. Fick uvi efteråt. Hade samlag 4 veckor efteråt. Tyckte att det kändes som mindre motstånd men det kan ha berott på mannens ovilja mot kondomer... Ska testa igen snart!;)

Skulle trots att det gjorde ondare och gav mer besvär efter välja vaginal förlossning om jag fick äran att bära och föda ett barn till. Jag var tveksam till vaginal förlossning hela vägen fram till ungen var ute. Nu är jag så tacksam över att jag faktiskt vågade försöka!

Tack för din story! Vad gillade du inte med snittet som gjorde att trots att det var mindre besvär skulle du inte välja det igen?
  • Anonym (Ts)

Stort tack för alla svar,! Fler med erfarenhet av snitt?

• Anonym (eki)
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-05 10:28:33 följande:

Tack för din story! Vad gillade du inte med snittet som gjorde att trots att det var mindre besvär skulle du inte välja det igen?

Helt utifrån mig själv och min upplevelse: det kändes mer komplett att föda vaginalt. Som det var tänkt, liksom. Jag brottades med känslor av misslyckande efter första förlossningen (ks). Jag behöver bearbeta den igen trots att den aldrig var dramatisk (ingen fara för någon bara dålig progression och en läkare som avbröt eftersom operation var ledig och det var onödigt att dra ut på det ).
  • straw2008

Har genomgått 3 snitt o kommit mkt lätt undan, rest mig upp o levt som vanligt snabbt efter mina snitt.
    För mig var vaginalt helt omöjligt så jag hade inget val, är idag med handen på hjärtat otroligt glad över att jag faktiskt valde snitt.

I kinamockaskogen.....
  • Mrs LW

Jag har fött både vaginalt och med planerat snitt.

VF: Blev igångsatt pga att jag gått över tiden och bebisen var så stor, förlossningen gick snabbt och jag klarade mig helt utan smärtlindring. Krystade för fort så jag sprack upp en del (fick 15 stygn efter), förlorade också mycket blod och svimmade inne på toan när bm bad mig kissa. Kände mig väl helt återställd efter kanske 5-6 veckor.

KS: Planerat kejsarsnitt 2 dagar före beräknat datum pga att bebisen låg i säte, planen var att trots allt föda vaginalt, men krävde snitt när vi såg på ul att han ändrat benens position. Katetern var lite obehaglig att sätta i och ha i sen, epiduralen kändes inte ens, narkosläkarna var helt underbara och pratade med mig hela tiden (var så rädd att jag grät innan) och alla tog bra hand om mig och gav mig filtar och så när jag blev kall. Grabben kom ut och skrek direkt, efter några minuter gick han och pappan iväg medan jag blev ihopsydd och körd till uppvaket.
    Mådde aldrig illa av morfinet, hade inte särskillt ont heller. Var uppe och gick dagen efter och åkte hem direkt efter 48 timmar. Inga komplikationer efteråt och kände mig helt återställd efter 2-3 veckor.

Trots att ks gick bättre vet jag inte vad jag skulle välja om jag fick ett till barn. Känslan att föda fram sitt barn och arbeta med kroppen är sååå fantastisk. Ks var såklart mer klinisk.

• Anonym (Vera)

Mitt första barn föddes m planerat snitt (pga förlossningsrädsla hos mig)

Det gick jättebra. Dock tog bedövningen för mkt så blev bedövad upp till hakan vilket var väldigt obehagligt. Nackdelar med snittet: ont efteråt. Behövde hjälp i drygt 1 vecka efteråt att tex sätta mig upp från liggande.. skratta/hosta första veckan gjorde jag inte så gärna.. fick inte bära saker tyngre än motsvarande min bebis vikt på ca 1 mån.. Men det var egentligen inget stort problem..

Fördelar: inga problem med tex toabesök efteråt. Inga förstoppning ar eller annat utan funkade perfekt. Sen hör jag tydligen till de ovanliga som inte får avslag efter mina förlossningar så det var också skönt. Var ute på första promenaden 4 dagar efter snittet.

Vaginalt:

Förlossningen gick superbra. Kände helt ärligt knappt nåt. Så helnöjd med själva förlossningen. Det som däremot var fruktansvärt ont för mig var att sy efteråt (behövde bara sys pyttelite).

Fördel: mkt piggare än efter ks! Hade inga problem att sätta mig upp, skratta osv.

Nackdelar: kunde inte kissa normalt på 2-3 veckor. Förstoppad så in i norden. Provade allt möjligt men det tog länge innan magen funkade perfekt..

Det tyckte jag var riktigt jobbigt. Att varken kunna göra nr 1 eller 2 normalt. Å förstoppningen/tröga magen fick mig att tappa matlusten när man känner att magen är full o uppblåst men inte får ut något.

Att bara kunna kissa 1 gång om dagen gjorde det inte heller lättare.. Inget avslag här heller. Första promenaden gjorde jag två dagar efteråt.

Är nu gravid m trean och jag vet inte hur jag vill föda.. helst hade jag velat ha vaginalt förlossningen med mående som ks efteråt. . för jag väljer hellre att ha ont i ärret/magen ca en vecka än att toabesöken inte funkar på flera veckor..

Bebisarna mådde toppen. Ingen skillnad där på den som föddes m ks jämfört med vaginalt.

Lycka till!

• Anonym (Lor)
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-05 10:23:53 följande:
    Tack för svar :) var det ett planerat snitt? Gjorde du något särskilt före och efter som du tror kan ha påverkat att du blev återställd så snabbt?
    Det var ett planerat snitt och jag gjorde inget särskilt för att återhämta mig bättre. Lyfte 2-åringen som jag brukar efter 2 veckor.
Svar på tråden Kejsarsnitt för- och nackdelar