• JTA

    Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

    "Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

    www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

    Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

    Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • lagge2
    FDFMGA skrev 2016-02-17 10:19:07 följande:
    Fanatisk för att jag tycker att du fantiserar för mycket.

    Citatet är ju en lyckad om än indirekt redogörelse för din uppfattningsförmågaSkrattande

    Är det vanligt att sverigedemokrater gör liknande lika bisarra tolkningar som du, det vill säga att den som förklarar att alla flyktingar inte är läkare blir kallad rasist.

    Men handen på hjärtat. Det förstår du väl egentligen att det inte är sant. Problemet med propaganda är att om den blir för överdriven blir den till lyteskomik som faller tillbaka på avsändaren.
    lagge2 skrev 2016-02-15 21:15:21 följande:
    En del här på forumet anser att i stort sett alla källor den senaste tiden har blivit rasistiska (förmodligen även SVT). Det är rasistiskt att påpeka att alla inte är läkare, det är rasism att diskutera sexövergrepp, knivattacker och mord.
    Jag känner att jag lägger ner debatten med dig eftersom du håller fast vid samma text om och om igen och inte vill diskutera sakfrågan.

    Känner att jag vann debatten mot dig eftersom du inte vågar diskutera problemområdet på ett ordentligt sätt.

    Hur som helst diskussionen kring flyktingproblematiken kommer fortsätta och som tur är så är ju massmedia, politiker och den allmäna opinionen på god väg att uppfatta att politiken måste förändras. Sedan att det finns några enstaka personer som envist håller sig kvar vid sin gamla åsikt och ältar samma sak, det är kanske något man får stå ut med och lära sig ignorera.

    Fortsätt du att försöka ändra på % talen i Aftonbladets undersökningar - mycket nöje !

    Lycka till i valet 2018....du har en röst i det valet....glöm inte det  = )
  • K Kalle

    Bara några  -regeringen räknar med 50% men det går ju inte att veta i nuläget - kommer att få sin asylansökan godkänd. Alltså ska c.a. 50% utvisas dvs 80 000. Inte alla på en gång givetvis, men fler än vad som utvisats tidigare. Hur ska man klara detta? Att många av de man släppte in i höstas saknar asylskäl visste man redan då, men alla som släppts in har rätt att få sin sak prövad och det höga antalet gör att det kommer att ta extremt lång tid.

  • lagge2
    K Kalle skrev 2016-02-17 11:22:36 följande:

    Bara några  -regeringen räknar med 50% men det går ju inte att veta i nuläget - kommer att få sin asylansökan godkänd. Alltså ska c.a. 50% utvisas dvs 80 000. Inte alla på en gång givetvis, men fler än vad som utvisats tidigare. Hur ska man klara detta? Att många av de man släppte in i höstas saknar asylskäl visste man redan då, men alla som släppts in har rätt att få sin sak prövad och det höga antalet gör att det kommer att ta extremt lång tid.


    Jag vågar inte ens tänka på vad som kommer hända i samhället fram tills dess att folk har blivit avvisade *suck*

    Jag som hade tänkt att min dotter skulle börja åka buss själv och bla kunna åka till badhuset med sina tjejkompisar - det blev inget med det.
  • K Kalle
    lagge2 skrev 2016-02-17 11:32:30 följande:
    Jag vågar inte ens tänka på vad som kommer hända i samhället fram tills dess att folk har blivit avvisade *suck*

    Jag som hade tänkt att min dotter skulle börja åka buss själv och bla kunna åka till badhuset med sina tjejkompisar - det blev inget med det.
    Mina föräldrar bor ett halvt kvarter från ett asylboende för ensamkommande unga män. Jag hoppas att det inte leder till tråkigheter.
  • lagge2
    K Kalle skrev 2016-02-17 11:38:02 följande:
    Mina föräldrar bor ett halvt kvarter från ett asylboende för ensamkommande unga män. Jag hoppas att det inte leder till tråkigheter.
    Jag lever några hundra meter från en flyktingförläggning....hoppas det inte fortsatt leder till tråkigheter.

    För att förhindra ytterligare tråkigheter måste jag nu följa dottern till och från skolan, vilket inte behövdes för ett halvår sedan. 
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-17 01:20:15 följande:
    Nope. Den reaktionen får man inte av att kritisera invandringspolitiken i sig utan av att kritisera invandringspolitiken utifrån ett SD-perspektiv, rasistiska föreställningar, använda rasistiska argument och/eller högerextrem retorik.

    Om något ser ut som bajs, luktar som bajs, smakar bajs och låter skit så är det med största sannolikhet bajs och ska kallas för bajs.
    Men du måste ju ha argument. Det blir ju inte så bara för att du skriver det.

    Det är bara din åsikt.
  • lagge2
    Flash Gordon skrev 2016-02-17 09:39:21 följande:
    Tobé?!

    DET är en kappvändare utan dess like.

    Är du medveten om att bara för något år sedan var han hårt engagerad i den dåvarande statsministerns "öppna-er-hjärtan-linje"?

    Men nu blåser andra vindar och då säger han andra saker.
    Jag får erkänna att jag inte har så mycket koll på vad Tobé sagt tidigare eftersom jag inte följt politiken så noga tidigare.

    Nu när landet håller på att kollapsa så följer jag debatten mycket mera och Tobés senaste uttalande var i alla fall bra. Man får vara nöjd om en politiker i alla fall förstår att de måste ändra sig. 

    Det finns ju en politiker som erkänner att "vi" har varit naiva...om det leder till förändring är ännu lite oklart eftersom han inte riktigt kan bestämma sig.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-17 01:45:43 följande:
    Nej då.

    Tänk på att det är möjligt att gå tillbaka i tråden för att se vad som skrivits.

    Jag är inte särskilt intresserad av diskussionen om vad irreguljära flyktingar ska kallas, jag är mer intresserad av den främlingsfientliga diskursen eller sociolekten. Den påminner för övrigt om skrikhögerns ständiga gnäll om den smala åsiktskorridoren där det förmodligen egentligen handlar om att de vill pråla med att de minsann begränsas av det inskränkta svenska debattklimatet. 

    Hursomhelst. Jag replikerade på ditt påstående om att begreppet rasist har urvattnats fullständigt och menade att det är centralt för den främlingsfientliga diskursen att påstå detta. 

    Jag kopierar in mitt inlägg där jag citerar dig när du påstår att rasistbegreppet förlorat sin betydelse.
    Nej, begreppet rasist har inte alls urvattnats. Tvärtom är det mer aktuellt och relevant än det har varit på många år.

    Det kanske har urvattnats för dig och om du läser hyfsat noga på exempelvis Familjeliv kommer du att finna att du långt från är ensam om den åsikten.

    Om du läser än mer noggrant och följer upp vad de som påstår att rasistbegreppet förlorat sin betydelse i övrigt anser så kan du om du så vill få exempel på varför rasistbegreppet är mer angeläget nu än förr.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Okej, en gång till;

    Alla argument du plockar fram handlar om vem som använder vilket språkbruk. Det är inget bevis för att begreppet inte urvattnats. Det är enbart guilty -by -association.

    Du pratar om ett språkbruk som vill dölja att flyktingar är människor. Då får du visa på vilket sätt detta begrepp gör det. Det räcker inte med arr säga att det finns högerextrema som använder det.

    Du gör precis samma sak som det du anklagar högerextrema för; du säger inte kan hänvisa till sammanhang där de blivit anklagade för rasister för att ha kritiserar invandringen. Nu påstår du mågot om språkbruket "rasism är urvattnat"; nämligen att det försöker dölja att flyktingresor människor, utan att kunna presentera ett enda bevis för den saken.

    Det går inte att visa i en tråd på ett forum hur begreppet rasism i allmänhet uppfattas. Det är ett ev stort forskningsprojekt för språkvetare eller så.

    Just nu he vi bara skilda åsikter. Och du tycker att min åsikt är felaktig. Det får du tycka. Men att hävda frasen är vanlig bland högerextrema är inget "bevis"för det.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-17 01:45:55 följande:
    När du hävdar att jag sagt att du omtolkar så kanske det i själva verket handlar om projicering?

    Jag har inte skrivit att du uttryckligen sagt att "du omtolkar". Att försöka tolka någon är inte samma sak som att säga rakt ut att man omtolkar.
    Kanske det :)
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-17 02:17:24 följande:
    Tja, Sara ger ju uttryck för sin förhoppning att SD och några av de borgerliga partierna ska börja samarbeta.

    Det är hon inte ensam om att tycka här på FL och de som tycker så brukar också anse att begreppet rasism har förlorat sin betydelse eftersom minsta kritik mot invandring eller integrationspolitik avfärdas som rasistisk.

    Intet nytt under solen, alltså.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Nej.... Det där är ju rent hittepå (inte en medveten lögn hoppas jag?) Så har jag inte skrivit.

    Jag hoppas alliansen sk spricka pga att de inte kan komma överens om huruvida de ska samarbeta med SD eller inte.
    Jag kan inte avgöra hur stor sannolikhet det är för det. Men det verkar inte helt omöjligt.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande