• Regnbågsdröm

    IVF mars/april

    Hej alla!
    Vi har nu fått vår planering för vårt tredje IVF-försök. Vi kör långt protokoll och ska nu börja med synarela-spray den 20 mars. Enligt planeringen ÄP vecka 16. Några som är i samma tid och som vill följas åt? Hoppa gärna in i tråden!

  • Svar på tråden IVF mars/april
  • Nicka
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-17 08:28:49 följande:
    Ja, oerhört stressande. Vid tidigare försöken var det skitjobbigt. Fick åka till grannkommuner och jaga skiten flera gånger. Men tror att det beror på att jag inte bor i storstad. Vi går ju i Malmö och där har de alltid läkemedlen. Men har 3 timmar dit. Bor i Kronobergs län.
    Då är du o jag båda smålänningar :)
    Bor oxå på ett litet ställe, så blir de bråttom med mediciner är de ett problem men de har löst sej för mej än så länge.
    Hoppas du fick tag i de du skulle.
  • Emmis84
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-17 16:23:53 följande:

    Hej och välkommen till tråden!

    Jag brukar alltid skriva när folk är oroliga för biverkningar, att det är det minsta problemet i den här resan. Och det är faktiskt helt sant. Det psykiska är så mycket värre än det psykiska. Så strunta i biverkningarna. Det är den lätta delen.

    Och precis som du själv redan listat ut så är det sjukt olika hur man känner Men vad gäller hormonsprutorna så brukar många känna när det börjar hända saker eller när äggblåsorna växt tillräckligt. Utifrån egna erfarenheter så kände jag ingenting de första 10 sprutdagarna vid första försöket. Men då hade det heller inte hänt ett skit i princip när jag kom på ultraljud. Så fort de hittade rätt dos för mig och äggblåsorna började utvecklas så började det också spänna i min mage. Så för mig är det en positiv känsla när det känns, så att säga. Vid andra försöker sen kände jag i magen bara efter ett par sprutor. Så nu vid tredje förväntar jag mig liksom att det ska kännas i magen. Jag ser liksom det som ett positivt tecken till att det fungerar. Alla är vi olika lätta/svåra att stimulera också, så sådana saker kan också spela in. Jag som är svårstimulerad och tar maxdos får ju liksom i mig mer hormoner än andra också.

    Vilken spruta ska du ta?

    Gällande äggplock så har jag aldrig tyckt att det har gjort ont. Sen är det ju inte en trevlig upplevelse eller så, men ingen fara! Men också väldigt olika!


    Tack för välkomnandet

    Jag ska ta tre sprutor. Gunal-F ska jag ta i 5 dagar och på fjärde dagen ska jag även ta Orgalutran i två dagar. Sist är Ovitrelle.

    Är det några namn du känner till?
  • Regnbågsdröm
    Nicka skrev 2016-03-17 17:02:08 följande:
    Då är du o jag båda smålänningar :)
    Bor oxå på ett litet ställe, så blir de bråttom med mediciner är de ett problem men de har löst sej för mej än så länge.
    Hoppas du fick tag i de du skulle.
    Ja, blir det bråttom är det ju jäkligt jobbigt. Jag har alltid varit ute i tid, men ändå krånglat jämt. Det bästa är ju att Malmö alltid har hemma, så när man behöver ta sprutor fler dagar hämtar jag alltid där efter UL. Går ni också i Malmö då eller?
  • Regnbågsdröm
    Emmis84 skrev 2016-03-17 18:23:08 följande:
    Tack för välkomnandet

    Jag ska ta tre sprutor. Gunal-F ska jag ta i 5 dagar och på fjärde dagen ska jag även ta Orgalutran i två dagar. Sist är Ovitrelle.

    Är det några namn du känner till?
    Japp, jag har tagit alla du tar utom orgalutran. Gonal-f hade vi vid vårt första försök, men då den blev dåligt resultat så vi började med menopur andra försöket och kommer köra det nu även tredje. Ovitrelle är ju ägglossningsspruta och den du tar efter att de sett på ultraljud att äggblåsorna är tillräckligt stora för att planera för äggplock Så det är alltid möjligt att man tar sprutorna fler dagar än vad du skrivit där. Är nog inte särskilt vanligt att allt är färdigväxt vid första ultraljudet. De allra flesta går på två ultraljud Kram till dig och lycka till! Och tveka inte på att ställa fler frågor om du har. Finns nog alltid någon som kan försöka besvara
  • Nicka
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-17 18:48:52 följande:
    Ja, blir det bråttom är det ju jäkligt jobbigt. Jag har alltid varit ute i tid, men ändå krånglat jämt. Det bästa är ju att Malmö alltid har hemma, så när man behöver ta sprutor fler dagar hämtar jag alltid där efter UL. Går ni också i Malmö då eller?
    Nej vi går på Carlanderska i Gbg, minns inte riktigt varför de blev där och inte i Malmö..
    Men vi trivs mycke bra med dom och de är viktigt :)
  • linoa131
    Emmis84 skrev 2016-03-17 18:23:08 följande:

    Tack för välkomnandet

    Jag ska ta tre sprutor. Gunal-F ska jag ta i 5 dagar och på fjärde dagen ska jag även ta Orgalutran i två dagar. Sist är Ovitrelle.

    Är det några namn du känner till?


    Det låter som mina medeciner! Jag väntar med spänning på min mens för att kunna börja kring 26/3 , men jag ska också ha blodförtunnande .men jag tror att jag ska ta gonalF hela vägen till blåsorna är klara!
  • Sjöblomman
    Emmis84 skrev 2016-03-17 18:23:08 följande:
    Tack för välkomnandet

    Jag ska ta tre sprutor. Gunal-F ska jag ta i 5 dagar och på fjärde dagen ska jag även ta Orgalutran i två dagar. Sist är Ovitrelle.

    Är det några namn du känner till?
    Jag har använt alla de medicinerna vid två tillfällen och fått toppenbra resultat. Senaste gången och den här kör vi dock långa protokollet.

    När det gäller biverkningar har det absolut varit jättejobbigt för mig, mycket värre än psykiskt. Så det är väldigt olika mellan person till person!
    När det gäller plocket har det gått bra för mig, men jag har istället mått väldigt dåligt efter. Så samma sak där, olika från person till person.

    Jag önskar att du slipper må dåligt och mitt tips är att du försöker stänga av oron och ta det som det kommer. Även om det är lättare sagt än gjort!

    Kram
  • Mallanfarm

    Hej!

    Hur gör man för att komma med i tråden, jag har aldrig svarat i en tråd tidigare förutom igår och jag tror inte det gick så bra....

    Vi har försökt få barn på egen hand i 3.5 år. Det är vår första IVF och min mens kom i morse. Jag är 26 år och bor i Östergötland.

  • Sjöblomman
    Mallanfarm skrev 2016-03-18 09:12:01 följande:

    Hej!

    Hur gör man för att komma med i tråden, jag har aldrig svarat i en tråd tidigare förutom igår och jag tror inte det gick så bra....

    Vi har försökt få barn på egen hand i 3.5 år. Det är vår första IVF och min mens kom i morse. Jag är 26 år och bor i Östergötland.


    Nu är du med! Välkommen!
  • FruA78
    Mallanfarm skrev 2016-03-18 09:12:01 följande:

    Hej!

    Hur gör man för att komma med i tråden, jag har aldrig svarat i en tråd tidigare förutom igår och jag tror inte det gick så bra....

    Vi har försökt få barn på egen hand i 3.5 år. Det är vår första IVF och min mens kom i morse. Jag är 26 år och bor i Östergötland.


    Välkommen! :)
Svar på tråden IVF mars/april