• Regnbågsdröm

    IVF mars/april

    Hej alla!
    Vi har nu fått vår planering för vårt tredje IVF-försök. Vi kör långt protokoll och ska nu börja med synarela-spray den 20 mars. Enligt planeringen ÄP vecka 16. Några som är i samma tid och som vill följas åt? Hoppa gärna in i tråden!

  • Svar på tråden IVF mars/april
  • Sjöblomman
    linoa131 skrev 2016-04-15 13:00:27 följande:
    Jag är påddag 9 efter befruktningen och känner typ inget som är speciellt nytt från vanlig lutealfas. Jag har ömna bröst men det brukar jag alltid ha. Jag är trött men det brukar jag alltidvvara. Kanske lite tröttare än vanligt men är stressigt på jobbet också. Det enda som var ovanligt är de där ägglossningliknande smärtor i äggstockarna. Morgonen efter insättningen på dag 6 kunde jag knappt gå. Precis som när jag har ägglossning. Känner någonigen detta?
    Japp! Samma för mig. Hade även den där värken efter insättningen när jag blev gravid i höstas, så jag hoppas att det är positivt.
  • Sarah32

    Försvann den av sig självt? Kände du något av det?

    Hade aldrigt hört talats om detta innan, så kände mig smått förvånad. Tack för att du berättar att du också varit med om det och att det gick bra sedan:)


    celavie1 skrev 2016-04-14 21:34:58 följande:

    Det råkade jag också ut för då vi skulle starta vårt första försök. Den försvann dock vid följande mens. Det kommer ordna sig 


  • mini72

    Hej alla tappra, starka och coola kvinnor!
    Nu har vi fått planen för nästa ivf-runda och vi startar med detsamma, dvs vi behöver alltså inte vänta in kroppen med en månad emellan försöken. I och med att vi inte kom så långt som till ET på andra försöket, så räknar kliniken det som avbrutet, och vi får göra det om igen.
    Den här gången blir det långt protokoll, har haft två korta protokoll tidigare. Jag ska jag först ta Melatonin-tabletter varje dag och startar nu så fort e-receptet kommit in på Apoteket. Detta ska hjälpa kvalitéten på äggen. Vidare blir det nedreglering, som sker med en spruta (Proten Depot) som jag sätter en gång på första cyklusdag. Den enda sprutan räcker i 14 dagar och sen testas LH med blodprov, och om värdet sjunkit, får jag starta med sprutorna (Gonal F 350 och Menopur 150). Ett ungefärligt datum för äggplock är föreslaget runt mitten på juni.
    För övrigt har jag startat en kostplan med massa sund och varierad mat. Fokuset där är att jag ska äta mindre socker och vetemjöl, samt mer av grönsaker som stödjer en hälsosam hormonnivå, broccoli, blomkål o.s.v.
    Ser väldigt mycket fram till vad nu allt detta innebär!
    Klem från Norge :)

  • Sarah32

    Jag har också långt protokoll, fick det för att jag har en lägre äggreserv och det långa protokollet kan hjälpa till att tvinga fram fler äggblåsor, och det vill jag ju ha:)!Lycka till!


    Fame skrev 2016-04-14 22:07:19 följande:

    Samma för mig så vi är i samma fas, typ :) Jag har tagit suprecur mot endometrios innan, detta är min första IVF. Jag skriver rätt utförligt på min blogg, ivfknyttet.blogspot.se om du vill läsa mer. 

    Jag ska ta gonal-f och sen ovitrelle som ägglossningsspruta. Har hämtat ut alltihop nu, jäklar vilka priser! 2600 bara för en spruta, tur man får högkostnadsskydd.. Som jag förstår det ska jag fortsätta med suprecur tills nån gång när-det-nu-blir under processen med sprutor. 

    Jag hade hoppats på kort protokoll men eftersom jag inte hade haft blödning på ett år nu så tyckte de att jag borde byta slemhinnor (låter ju himla fräscht..) först. Sa de varför ni skulle ha långt? :)


  • alisonivy

    Hej tjejer!

    Jag heter Nadia och pluggar till journalist, och ska göra ett kort radioreportage om IVF. Jag bor i Göteborg och gick själv igenom hormonbehandlingar för ett par år sedan, så det är ett ämne jag verkligen brinner för.
    Nu söker jag någon som kan tänka sig att berätta om sin resa, sin behandling osv. Du ska kunna träffas i Göteborg nu på måndag 18 april (kort varsel från skolan) och ta en fika eller gå en promenad, eller så kommer jag gärna till din arbetsplats. 
    Det är ett skolarbete, så det kommer inte att läggas ut någonstans, utan det är bara mina klasskompisar och lärare som kommer höra det.

    Vore väldigt tacksam om någon ville dela med sig! 
    Maila gärna [email protected] om du är intresserad eller vill veta mer.

    Mvh
    Nadia

  • Sarah32

    Grattis, vad roligt! Fler plus blir vi glada av, det ger hopp:)


    CAM86 skrev 2016-04-15 06:07:51 följande:

    Min Test dag idag! Det visade positivt... :D känns så himla overkligt alltihopa.. Nu är det bara att försöka njuta och se till att h*n vill stanna kvar i min mage i 9 månader! <3


  • linoa131
    mini72 skrev 2016-04-15 16:12:31 följande:

    Hej alla tappra, starka och coola kvinnor!

    Nu har vi fått planen för nästa ivf-runda och vi startar med detsamma, dvs vi behöver alltså inte vänta in kroppen med en månad emellan försöken. I och med att vi inte kom så långt som till ET på andra försöket, så räknar kliniken det som avbrutet, och vi får göra det om igen.

    Den här gången blir det långt protokoll, har haft två korta protokoll tidigare. Jag ska jag först ta Melatonin-tabletter varje dag och startar nu så fort e-receptet kommit in på Apoteket. Detta ska hjälpa kvalitéten på äggen. Vidare blir det nedreglering, som sker med en spruta (Proten Depot) som jag sätter en gång på första cyklusdag. Den enda sprutan räcker i 14 dagar och sen testas LH med blodprov, och om värdet sjunkit, får jag starta med sprutorna (Gonal F 350 och Menopur 150). Ett ungefärligt datum för äggplock är föreslaget runt mitten på juni.

    För övrigt har jag startat en kostplan med massa sund och varierad mat. Fokuset där är att jag ska äta mindre socker och vetemjöl, samt mer av grönsaker som stödjer en hälsosam hormonnivå, broccoli, blomkål o.s.v.

    Ser väldigt mycket fram till vad nu allt detta innebär!

    Klem från Norge :)


    Vad bra nu är du på banan igen med en sund plan! Lycka till
  • Regnbågsdröm
    alisonivy skrev 2016-04-15 16:18:05 följande:

    Hej tjejer!

    Jag heter Nadia och pluggar till journalist, och ska göra ett kort radioreportage om IVF. Jag bor i Göteborg och gick själv igenom hormonbehandlingar för ett par år sedan, så det är ett ämne jag verkligen brinner för.
    Nu söker jag någon som kan tänka sig att berätta om sin resa, sin behandling osv. Du ska kunna träffas i Göteborg nu på måndag 18 april (kort varsel från skolan) och ta en fika eller gå en promenad, eller så kommer jag gärna till din arbetsplats. 
    Det är ett skolarbete, så det kommer inte att läggas ut någonstans, utan det är bara mina klasskompisar och lärare som kommer höra det.

    Vore väldigt tacksam om någon ville dela med sig! 
    Maila gärna [email protected] om du är intresserad eller vill veta mer.

    Mvh
    Nadia


    Alltså, du får ursäkta nu. Men med ett sådant känsligt ämne skulle jag råda dig att i framtiden vara ute i lite mer god tid. Dessutom är det kanske inte jättesmart att hoppa in i en tråd där många precis misslyckats eller är mitt uppe i behandlingen. En bättre väg är att gå in i gravidtrådarna till exempel. Har svårt att tro att du får någon här att ställa upp.

    Hälsningar från en annan journalist
  • Emmet1976

    Kollar på Postkodmiljonären och börjar böla när gamlingarna vinner. Hahaha. Dessa hormoner har gjort mig bipolär, förhoppningsvis tillfälligt. ;)

    Önskar er en avkopplande och trevlig kväll och tänker på er alla som har haft otur denna "ivf-lotteriomgång". :(

  • alisonivy
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-15 20:02:18 följande:
    Alltså, du får ursäkta nu. Men med ett sådant känsligt ämne skulle jag råda dig att i framtiden vara ute i lite mer god tid. Dessutom är det kanske inte jättesmart att hoppa in i en tråd där många precis misslyckats eller är mitt uppe i behandlingen. En bättre väg är att gå in i gravidtrådarna till exempel. Har svårt att tro att du får någon här att ställa upp.

    Hälsningar från en annan journalist
    Hej annan journalist,

    Som jag förklarade i inlägget så beror det korta varslet dessvärre på skolan, och inte på mig. Hade självklart önskat att jag hade mer tid på mig :) 
    Angående att hoppa in i en tråd där många misslyckats ? det är helt och hållet frivilligt och är man inte intresserad är det bara att scrolla förbi. Menar givetvis inget illa. Med det sagt kanske någon till och med skulle finna det hjälpsamt att få prata med någon utomstående och "få ut" sin historia. Har som sagt gått igenom samma sak själv.

    Det är självklart ok att vara anonym om man inte känner sig bekväm med att ställa upp med namn. 
Svar på tråden IVF mars/april