• Regnbågsdröm

    IVF mars/april

    Hej alla!
    Vi har nu fått vår planering för vårt tredje IVF-försök. Vi kör långt protokoll och ska nu börja med synarela-spray den 20 mars. Enligt planeringen ÄP vecka 16. Några som är i samma tid och som vill följas åt? Hoppa gärna in i tråden!

  • Svar på tråden IVF mars/april
  • Regnbågsdröm
    alisonivy skrev 2016-04-15 20:32:16 följande:
    Hej annan journalist,

    Som jag förklarade i inlägget så beror det korta varslet dessvärre på skolan, och inte på mig. Hade självklart önskat att jag hade mer tid på mig :) 
    Angående att hoppa in i en tråd där många misslyckats ? det är helt och hållet frivilligt och är man inte intresserad är det bara att scrolla förbi. Menar givetvis inget illa. Med det sagt kanske någon till och med skulle finna det hjälpsamt att få prata med någon utomstående och "få ut" sin historia. Har som sagt gått igenom samma sak själv.

    Det är självklart ok att vara anonym om man inte känner sig bekväm med att ställa upp med namn. 
    Okej. Jag tror ändå att det är bättre att du söker dig till en tråd där folk inte är mitt uppe i behandlingen. Som du ser är det här en tråd som heter "mars/april", med andra ord är vi liksom mitt uppe i allt. Så jag tror en "IVF gravid"-tråd kan göra det lättare för dig att hitta någon. Bara ett tips För övrigt är det ett bra val av ämne, oerhört viktigt att belysa. Lycka till med din utbildning. Kanske ses vi i branschen i framtiden utan att veta om det
  • BK1986
    mini72 skrev 2016-04-15 16:12:31 följande:

    Hej alla tappra, starka och coola kvinnor!

    Nu har vi fått planen för nästa ivf-runda och vi startar med detsamma, dvs vi behöver alltså inte vänta in kroppen med en månad emellan försöken. I och med att vi inte kom så långt som till ET på andra försöket, så räknar kliniken det som avbrutet, och vi får göra det om igen.

    Den här gången blir det långt protokoll, har haft två korta protokoll tidigare. Jag ska jag först ta Melatonin-tabletter varje dag och startar nu så fort e-receptet kommit in på Apoteket. Detta ska hjälpa kvalitéten på äggen. Vidare blir det nedreglering, som sker med en spruta (Proten Depot) som jag sätter en gång på första cyklusdag. Den enda sprutan räcker i 14 dagar och sen testas LH med blodprov, och om värdet sjunkit, får jag starta med sprutorna (Gonal F 350 och Menopur 150). Ett ungefärligt datum för äggplock är föreslaget runt mitten på juni.

    För övrigt har jag startat en kostplan med massa sund och varierad mat. Fokuset där är att jag ska äta mindre socker och vetemjöl, samt mer av grönsaker som stödjer en hälsosam hormonnivå, broccoli, blomkål o.s.v.

    Ser väldigt mycket fram till vad nu allt detta innebär!

    Klem från Norge :)


    Härligt! Då hamnar vi nog i fas. Skönt att höra att det är någon fler som kör direkt utan att det går en månad mellan. :) Prick samma för oss med två korta och nu långt också. :)

    Ska försöka mig på det där med kostplan också. Just nu tycker jag fortfarande synd om mig själv så det får bli till veckan.

    Hur känner du inför att börja på långa protokollet?
  • linoa131

    Hur gör ni med träningen under behandlingen? Som sagt är jag på dag 9 efter befruktningen. Testade att löpa väldigt lugnt på gymmet men kände att det drog typ där livmodern sitter. Jag fortsatte i 4 km men sen slutade jag. Inte att det gjorde ont men det var en obehaglig känsla.

  • ivfbullen

    Vet inte vad jag ska tro. Igår kväll på ruvardag 9 tjuvtestade jag och fick svagt plus. Blev ju givetvis överlycklig även om jag vet att mycket kan ju hända fram tills vi är vid mållinjen... Någon timme senare fick jag mensvärk igen (haft det i ca 3 dagar nu) men det avtog. Jag och maken blev busiga och hade samlag, när jag döden går på toa så blöder jag som om det vore mens. Idag blöder jag likadant och hade några levrade klumpar (ursäkta detaljerna). Tror det är kört... Har testdag på tisdag. Vill bara gräva ner mig, orkar inte detta.

  • ivfbullen

    Och det som känns ännu konstigare är att jag fick negativt tidigare i veckan när jag fick en rosa fläck på pappret...

  • Regnbågsdröm
    ivfbullen skrev 2016-04-16 06:54:29 följande:

    Vet inte vad jag ska tro. Igår kväll på ruvardag 9 tjuvtestade jag och fick svagt plus. Blev ju givetvis överlycklig även om jag vet att mycket kan ju hända fram tills vi är vid mållinjen... Någon timme senare fick jag mensvärk igen (haft det i ca 3 dagar nu) men det avtog. Jag och maken blev busiga och hade samlag, när jag döden går på toa så blöder jag som om det vore mens. Idag blöder jag likadant och hade några levrade klumpar (ursäkta detaljerna). Tror det är kört... Har testdag på tisdag. Vill bara gräva ner mig, orkar inte detta.


    Hoppas på det bästa, förstås. Håller tummarna!

    Sen tycker jag att det är dumt att ni är "busiga". Jag får sexförbud två veckor efter uttag från min klinik. Sen är det kanske olika från olika kliniker, uppenbarligen. Men egentligen tycker jag att det säger sig själv att man inte ska ha sex första tiden.
  • celavie1
    Sarah32 skrev 2016-04-15 16:11:05 följande:

    Försvann den av sig självt? Kände du något av det?

    Hade aldrigt hört talats om detta innan, så kände mig smått förvånad. Tack för att du berättar att du också varit med om det och att det gick bra sedan:)


    Ja den försvann av sig själv och jag kände inte obehag. Det kan tydligen vara så. Jag hoppas det löser sig för dig. Kram
  • celavie1
    mini72 skrev 2016-04-15 16:12:31 följande:

    Hej alla tappra, starka och coola kvinnor!

    Nu har vi fått planen för nästa ivf-runda och vi startar med detsamma, dvs vi behöver alltså inte vänta in kroppen med en månad emellan försöken. I och med att vi inte kom så långt som till ET på andra försöket, så räknar kliniken det som avbrutet, och vi får göra det om igen.

    Den här gången blir det långt protokoll, har haft två korta protokoll tidigare. Jag ska jag först ta Melatonin-tabletter varje dag och startar nu så fort e-receptet kommit in på Apoteket. Detta ska hjälpa kvalitéten på äggen. Vidare blir det nedreglering, som sker med en spruta (Proten Depot) som jag sätter en gång på första cyklusdag. Den enda sprutan räcker i 14 dagar och sen testas LH med blodprov, och om värdet sjunkit, får jag starta med sprutorna (Gonal F 350 och Menopur 150). Ett ungefärligt datum för äggplock är föreslaget runt mitten på juni.

    För övrigt har jag startat en kostplan med massa sund och varierad mat. Fokuset där är att jag ska äta mindre socker och vetemjöl, samt mer av grönsaker som stödjer en hälsosam hormonnivå, broccoli, blomkål o.s.v.

    Ser väldigt mycket fram till vad nu allt detta innebär!

    Klem från Norge :)


    Bra där! Kram
  • ivfbullen
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-16 08:23:36 följande:
    Hoppas på det bästa, förstås. Håller tummarna!

    Sen tycker jag att det är dumt att ni är "busiga". Jag får sexförbud två veckor efter uttag från min klinik. Sen är det kanske olika från olika kliniker, uppenbarligen. Men egentligen tycker jag att det säger sig själv att man inte ska ha sex första tiden.
    Tack!
    Tänka sig att det är skillnad från klinik till klinik. Vi fick endast sexförbud 3 dagar efter äggplock. Sedan var det fritt fram. Vi frågade specifikt om det då vi har ett aktivt sexliv.
  • Regnbågsdröm
    ivfbullen skrev 2016-04-16 08:53:22 följande:
    Tack!
    Tänka sig att det är skillnad från klinik till klinik. Vi fick endast sexförbud 3 dagar efter äggplock. Sedan var det fritt fram. Vi frågade specifikt om det då vi har ett aktivt sexliv.
    Okej. Men då förstår jag inte varför det var så "busigt"? Det lät ju liksom som att ni gjorde något ni inte fick, därför jag reagerade också.
Svar på tråden IVF mars/april