• Anonym (Anneli)

    Ni totalt otränade, vad springer ni 5 km på?

    Jag ska lära mig jogga nu på 5 veckor. Om 5 veckor ska jag springa 5 kilometer, en vadslagning. Jag är helt otränad, väger för mycket och orkar i nuläget ca 2 kilometer på 15 minuter. Hur "snabbt" kan jag träna upp mig till att sproinga halvmilen på om 5 veckor. Vill ha solskenshistorier och pepp så jag kan klara vadet. (Under 35 minuter)

  • Svar på tråden Ni totalt otränade, vad springer ni 5 km på?
  • sextiotalist
    Flisan79 skrev 2016-04-18 14:28:38 följande:
    Det är ganska precis så min app fungerade. Man började med att springa en minut och sen gick man två min. Sen ökade tiden successiv. Bra både för flås och knän.
    exakt, minns första gången jag var ute och sprang, jag trodde jag skulle dö. Men jag kom från nästan minus till att springa millopp året därpå. Jag är exemplet på att alla, såvida de inte har någon skada eller sjukdom, kan klara av ett mil-lopp.
  • Erkki

    Sök på C25K så har du ett bra upplägg. Helt otränad är 7min/ km inte en otänkbar tid att fixa men akta benhinnorna.

  • Anonym (Anneli)

    Tack för alla era trevliga svar och peppning! Vi är ett tjejgäng som ska springa i lag i Vårruset. Har äntligen fattat att det inte blir nån gemensam lagtid, så det gör inget om jag "sinkar laget". Däremot har våra gubbar slagit vad om att vi inte kommer att komma under den där sabla tiden. Jag ska försöka tänka på era ord om att tiden är onödigt att fokusera på i nuläget. Det kommer vara en bedrift för mig att ta mig runt bara. De andra är mer fit, men ska försöka strunta i det.
    Tack alla!

  • Anonym (P)

    Jag var helt otränad och tränade nog iofs lite längre än 5 veckor, kanske 10, men tränade inte superintensivt, och sprang sedan ett 5 km-lopp på 31-32 minuter. Det viktigaste är nog att tycka att det är roligt och inte jämföra dig för mycket med andra. Sedan sägs det ju att intervallträning gör att man får upp farten.
    Lycka till!

  • Anonym (mor)
    nevermind skrev 2016-04-18 22:10:16 följande:

    Jag orkar inte ens springa 200 meter så är jag helt slut. Så 5 km skulle väl ta ett par dagar. ????


    Lite som han som åkte vasaloppet och klagade för kompisen att det inte fanns ngn blåbärssoppa. -"Men det bjuds det ju på hela vägen! sa kompisen -"Ja första dan ja...........!
  • Duckan

    Två saker till ts, glöm inte att stretcha efter varje pass och se till att du har bra skor.

    Jag tog själv hem 10k appen nu. Haft en lång paus pga skada och måste ta det lugnt i början nu. Får se vad jag tycker om det.

  • Anonym (Tingeling)

    Ta det steg för steg så att du inte råkar skada dig. Det vore väl snöpligt nu när du har ett sånt fint mål att se fram emot!


    Sätt delmål som att orka 5min utan att stanna, orka 1km utan att stanna, orka 10 min utan att stanna, orka 2km, orka 3km, orka 4km, orka 30 min, orka 5km osv. Och gärna komplettera med övningar för löpare som utfall, övningar som stärker sätet, ryggen (så att man orkar ha en bra hållning) vissa stretchövningar mm. Det gör under för helheten när man inte bara springer på utan även stärker upp där det behövs.

    Bra skor + sport-bh är ett måste! Lycka till!!

  • Passionsfrukt

    Mitt tips är, som andra redan sagt, att inte fokusera alltför mycket på tiden.
    Jag tränar kampsport sedan flera år och klarar det mesta, men springa kan jag inte! En kilometer kunde jag springa, sedan höll jag på dö. Det var först förra sommaren som jag kom på knixet: att sakta farten rejält. Jogga långsamt.
    Min styrka ligger i uthållighet, inte i snabbhet! Om jag satsade på att träna löpning ordentligt skulle jag säkert kunna jobba upp snabbheten också, men det känns inte aktuellt just nu.

    Men iaf: ta ner farten! Om du orkar springa 3 km otränad så är du ju skitduktig redan! Jogga, och du kommer att orka ända fram! Sedan kan du sakta ta upp farten, och när du väl springer loppet om 5 veckor så kommer du dessutom att drabbas av "grupptrycket" och orka hela halvmilen med dina vänner!

    Lycka till!

    ...och investera i bra skor, dina knän kommer att tacka dig!

  • 10oktober

    Hej! Hoppar in i tråden. Såg tipset om c25k och var ju bara tvungen att testa! Jag sprang mycket för två somrar sen och sprang halv-Lidingöloppet som är 15 km! Innan jag började träna för det hade jag aldrig sprungit mer än 4km i mitt liv. Så om jag klarade det så klarar du 5 km TS! :) men sen dess har jag inte kommit igång med löpningen igen.

    Har kört de två första passen nu och är nöjd hittills! Men måste verkligen köpa nya skor innan knäna pajar!

Svar på tråden Ni totalt otränade, vad springer ni 5 km på?