• Ensammamma2016

    Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?

    Jag känner mig så oerhört ledsen och arg. Jag och min man har en snart 7 månader gammal pojke. Vi har alltid varit överens om att jag ska vara föräldraledig fullt ut. Men, problemet är att min man inte förstår vad det innebär att vara hemma. Allt för ofta får jag höra honom kalla mammaledigheten för en semester...

    Jag har ända från dag ett tagit samtliga nätter, varje vaken stund, vardag som helg. Vi har en oerhörd glad och snäll liten pojke men han vaknar oftast en gång i timmen och behöver hjälp att somna om. Min man märker inte detta utan sover gott bredvid medan jag sliter mig genom nätterna. Vi har bråkat om detta många gånger men han vaknar helt enkelt inte och jag vill inte låta vår son vara ledsen. Vid två tillfällen har jag väkt min man och bett om hjälp men det har bägge gångerna slutat i bråk. Till råga på allt så berättar han alltid för alla hur bra vår son sover på nätterna... Det gör mig galen, som att han inte förstår eller värdesätter vad jag gör.

    Men nu till det stora problemet. Jag sköter alla sysslor hemma i form av tvätt, disk och matlagning medan han jobbar till sena kvällar varje dag, ofta även på helgen. Igårkväll när han kom hem från jobbet var middagen serverad och efter detta så var det dags att natta vår son som i vanlig ordning är min uppgift. När vår son somnat så går jag in till köket och det första jag får höra är klagomål från min man om varför jag inte tagit reda på disken innan han kom hem. Jag blir så ledsen... Jag hade precis lagat maten när han kom samtidigt som jag underhållit vår son som helst vill vara i famnen 24/7. Att tillägga är att jag efter middag dagen innan denna stod uppe mitt i natten och tömde ur och fyllde på en ny diskmaskin för att det skulle vara rent och snyggt i köket när han vaknade. Samma natt körde jag även en tvätt och torktumlare. Allt detta medan min man sov gott. Det skulle kännas så mycket bättre om han tackat mig för allt jag gör. Jag blir så ledsen av att han tror att jag slappar och tittar på tv hela dagarna när jag i själva verket inte ens hinner med att duscha. Och nej jag tänker inte låta alla sysslor vara för att han ska förstå, jag vill bara höra om jag är ensam om denna fördelning eller om det finns fler?

  • Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?
  • Holma
    infochristina skrev 2016-08-13 08:58:34 följande:
    I vår stad hänger de flesta nyblivna mammor på stadens gallerior och fik. Man ser dem överallt med mobilen i näven. Nä i lekparkerna är de inte,
    Lika här , o många gånger ser man en mamma med barnvagn mitt i stan med näsan i mobilen , tittar inte bara går o flera gånger har jag sett bilar tvärnita för dom . Kolla på lekland tex , barnen springer o gör vad dom vill o föräldrarna sitter med kaffe en dator mobil eller surfplatta o skiter fullständigt i hur barnen beter sig
  • Anonym (60-talist)
    infochristina skrev 2016-08-13 08:58:34 följande:
    I vår stad hänger de flesta nyblivna mammor på stadens gallerior och fik. Man ser dem överallt med mobilen i näven. Nä i lekparkerna är de inte,
    Nej, i lekparkerna gapar sandlådorna tomma utom när något dagis/fritids med knallgula reflexvästar är där på utflykt.
    Det är precis samma fenomen i min stad.
  • Mooomin
    Anonym (mor) skrev 2016-08-13 00:49:36 följande:

    Jag bara beskriver min verklighet. Jag hade OERHÖRT mkt tid över när jag var barnledig och jag hade ofta rätt ....ja tråkigt! Lycklig som en lärka..................men lite uttråkad stundtals. Jag är en person som är väldigt organiserad och jag kunde inte sysselsätta mig med tvätt av små babykläder i timtal (T EX) Vi hade tvättmaskin i bostaden och det tog max fem minuter att lägga in babykläderna och trycka på "start"


    Ok, vilket lugnt barn du hade. Så ser inte vardagen ut för alla. Jag beskrev för dig MIN verklighet oxå, men det fick man ingen respons på..
  • Anonym (mor)

    Men så sorgligt på ngt vis ändå att 80-talet (1980) känns nästan stenåldern! Vi levde våra liv UTAN dator och mobil och det var ju ändå rätt nyss!? Eller?

  • Holma
    Mooomin skrev 2016-08-13 09:02:07 följande:
    Ok, vilket lugnt barn du hade. Så ser inte vardagen ut för alla. Jag beskrev för dig MIN verklighet oxå, men det fick man ingen respons på..
    Klart det inte ser ut så för alla , jag har 4 barn o har med alla haft massa tid över , jag tror det är mycket hur man gör det själv
  • Anonym (60-talist)
    Anonym (mor) skrev 2016-08-13 09:03:00 följande:

    Men så sorgligt på ngt vis ändå att 80-talet (1980) känns nästan stenåldern! Vi levde våra liv UTAN dator och mobil och det var ju ändå rätt nyss!? Eller?


    Jag tycker inte det känns som stenåldern.
    Vi hade det vi behövde, eller hur?

    Jag satt faktiskt vid en dator för första gången på 80*talet, dock inget internet men ändå. Vi hade olika skivor till olika program på jobbet, det var så fantastiskt minns jag!
    Min äldsta föddes 1981 och frågar vi honom så är det lääääänge sedan men för egen del? Nja, det känns inte som igår men så himla länge sedan är det inte heller.
  • Mooomin
    Holma skrev 2016-08-13 09:10:11 följande:

    Klart det inte ser ut så för alla , jag har 4 barn o har med alla haft massa tid över , jag tror det är mycket hur man gör det själv


    Jaså? Vissa saker kan man ju inte påverka. Hur skulle du gjort med ett barn som inte sover långa stunder i sträck så att du kan sova eller fixa något hemma, och när han sover vill han göra det på bröstet. Och så ville han amma all vaken tid. Hur hade du fått mycket gjort hemma då? Och om du dessutom inte kunde varken bära honom för att han skulle vara lugn eller sluta skrika, eller om du inte kunde gå för den delen. Hur hade du lagat mat?

    Jag vet jättemånga vars vardag ser ut så, och då kan de gå och bära..
  • Holma
    Mooomin skrev 2016-08-13 09:21:31 följande:
    Jaså? Vissa saker kan man ju inte påverka. Hur skulle du gjort med ett barn som inte sover långa stunder i sträck så att du kan sova eller fixa något hemma, och när han sover vill han göra det på bröstet. Och så ville han amma all vaken tid. Hur hade du fått mycket gjort hemma då? Och om du dessutom inte kunde varken bära honom för att han skulle vara lugn eller sluta skrika, eller om du inte kunde gå för den delen. Hur hade du lagat mat?

    Jag vet jättemånga vars vardag ser ut så, och då kan de gå och bära..
    Jag skrev inte att allt är hur man gör det själv
  • Anonym (Blähää)
    infochristina skrev 2016-08-13 08:58:34 följande:

    I vår stad hänger de flesta nyblivna mammor på stadens gallerior och fik. Man ser dem överallt med mobilen i näven. Nä i lekparkerna är de inte,


    Varför ska nyblivna mammor vara i lekparken? Vad ska ett spädbarn där att göra? Spelar det ett vagnbarn någon roll vart vagnen rullas? Den första tiden är mammornas, det är jättebra att de träffas och inte isolerar sig.
  • Holma
    Anonym (Blähää) skrev 2016-08-13 09:24:09 följande:
    Varför ska nyblivna mammor vara i lekparken? Vad ska ett spädbarn där att göra? Spelar det ett vagnbarn någon roll vart vagnen rullas? Den första tiden är mammornas, det är jättebra att de träffas och inte isolerar sig.
    Om dom har syskon med då , är ju knappast endast dom mammor med 1 barn som sitter i city på caféer hela dagar
Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?