• Ensammamma2016

    Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?

    Jag känner mig så oerhört ledsen och arg. Jag och min man har en snart 7 månader gammal pojke. Vi har alltid varit överens om att jag ska vara föräldraledig fullt ut. Men, problemet är att min man inte förstår vad det innebär att vara hemma. Allt för ofta får jag höra honom kalla mammaledigheten för en semester...

    Jag har ända från dag ett tagit samtliga nätter, varje vaken stund, vardag som helg. Vi har en oerhörd glad och snäll liten pojke men han vaknar oftast en gång i timmen och behöver hjälp att somna om. Min man märker inte detta utan sover gott bredvid medan jag sliter mig genom nätterna. Vi har bråkat om detta många gånger men han vaknar helt enkelt inte och jag vill inte låta vår son vara ledsen. Vid två tillfällen har jag väkt min man och bett om hjälp men det har bägge gångerna slutat i bråk. Till råga på allt så berättar han alltid för alla hur bra vår son sover på nätterna... Det gör mig galen, som att han inte förstår eller värdesätter vad jag gör.

    Men nu till det stora problemet. Jag sköter alla sysslor hemma i form av tvätt, disk och matlagning medan han jobbar till sena kvällar varje dag, ofta även på helgen. Igårkväll när han kom hem från jobbet var middagen serverad och efter detta så var det dags att natta vår son som i vanlig ordning är min uppgift. När vår son somnat så går jag in till köket och det första jag får höra är klagomål från min man om varför jag inte tagit reda på disken innan han kom hem. Jag blir så ledsen... Jag hade precis lagat maten när han kom samtidigt som jag underhållit vår son som helst vill vara i famnen 24/7. Att tillägga är att jag efter middag dagen innan denna stod uppe mitt i natten och tömde ur och fyllde på en ny diskmaskin för att det skulle vara rent och snyggt i köket när han vaknade. Samma natt körde jag även en tvätt och torktumlare. Allt detta medan min man sov gott. Det skulle kännas så mycket bättre om han tackat mig för allt jag gör. Jag blir så ledsen av att han tror att jag slappar och tittar på tv hela dagarna när jag i själva verket inte ens hinner med att duscha. Och nej jag tänker inte låta alla sysslor vara för att han ska förstå, jag vill bara höra om jag är ensam om denna fördelning eller om det finns fler?

  • Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?
  • Anonym (Blähää)
    Holma skrev 2016-08-13 09:27:26 följande:

    Om dom har syskon med då , är ju knappast endast dom mammor med 1 barn som sitter i city på caféer hela dagar


    Ok, men det är väl upp till dom? Du vet ju inte hur kvällarna ser ut!?
  • Holma
    Anonym (Blähää) skrev 2016-08-13 09:53:52 följande:
    Ok, men det är väl upp till dom? Du vet ju inte hur kvällarna ser ut!?
    Självklart inte men har svårt att tro att dessa lattemammor leker med sina barn på kvällarna efter att ha suttit på caféer hela dagar o kollat mobilen
  • Anonym (mor)
    Mooomin skrev 2016-08-13 09:02:07 följande:
    Ok, vilket lugnt barn du hade. Så ser inte vardagen ut för alla. Jag beskrev för dig MIN verklighet oxå, men det fick man ingen respons på..
    Ja jag har ett barn som föddes "väluppfostrad"  och liksom var så lättskött så man nästan skämdes men nästa lilla flicka var av en annan sort och tänjde vårt tålamod till det yttersta. MEN man hade ju inga distraktioner på den tiden. Man kunde inte googla! Fanns ingen dator och inget FL där man kunde spy galla. Man var liksom.........................ensam. Tänk tanken! Den svindlar eller hur?
  • Ensammamma2016
    Anonym (mor) skrev 2016-08-13 10:46:01 följande:

    Ja jag har ett barn som föddes "väluppfostrad"  och liksom var så lättskött så man nästan skämdes men nästa lilla flicka var av en annan sort och tänjde vårt tålamod till det yttersta. MEN man hade ju inga distraktioner på den tiden. Man kunde inte googla! Fanns ingen dator och inget FL där man kunde spy galla. Man var liksom.........................ensam. Tänk tanken! Den svindlar eller hur?


    Den enda som spyr galla här är du. Varför är du så arg på den generation som dina egna barn tillhör?

    Jag kan berätta att jag och min man senast för en vecka sedan satt på en parkbänk invid en lekpark med vår son och drömde oss bort till den dagen som vi kan leka där med honom, helt utan mobiltelefoner. Och vi har aldrig besökt ett fik sedan dess att vi blev föräldrar, och då bor vi ändå i centrala Stockholm. Jag tycker däremot inte att det skulle vara något fel i att fika tillsammans med sitt barn. Det viktiga är väll att man finns där för sitt barn sen om det sker på ett fik, hemma på lekmattan eller under en vagnpromenad. Ni förespråkar alla att vi ("unga generationen") ska lägga tid på våra barn men ni kastar skit när jag nämner att det är precis vad jag gör. Jag vill inte lägga mitt barn på en lekmatta medan jag tar hand om hushållet eller duschar. Jag vill spendera tiden på honom och interaktivera.

    Jag ber er vänligen men bestämt att ta era trista kommentarer till en annan tråd, här har ni dessvärre inte bidragit med någonting som belyser ämnet. Ni kallar er tekniska men nätvett har ni i a f aldrig lärt er.
  • Mooomin
    Anonym (mor) skrev 2016-08-13 10:46:01 följande:

    Ja jag har ett barn som föddes "väluppfostrad"  och liksom var så lättskött så man nästan skämdes men nästa lilla flicka var av en annan sort och tänjde vårt tålamod till det yttersta. MEN man hade ju inga distraktioner på den tiden. Man kunde inte googla! Fanns ingen dator och inget FL där man kunde spy galla. Man var liksom.........................ensam. Tänk tanken! Den svindlar eller hur?


    Hade inte jag haft tillgång till mina vänner och annat roligt på nätet hade jag nog blivit tokig med tanke på hur orörlig och därmed isolerad jag var.. Tycker det är bättre att läsa vettiga grejer på nätet samt ha kontakt med vänner än glo på tv, vilket hade varit det andra alternativet. Jag var fruktansvärt ensam.
  • Holma
    Mooomin skrev 2016-08-13 12:02:41 följande:
    Hade inte jag haft tillgång till mina vänner och annat roligt på nätet hade jag nog blivit tokig med tanke på hur orörlig och därmed isolerad jag var.. Tycker det är bättre att läsa vettiga grejer på nätet samt ha kontakt med vänner än glo på tv, vilket hade varit det andra alternativet. Jag var fruktansvärt ensam.
    Varför så ensam ?
  • Mooomin
    Holma skrev 2016-08-13 12:04:58 följande:

    Varför så ensam ?


    För att jag inte kunde gå någonstans. Foglossningen släppte inte förrän nyligen, efter 8-9 månader.
  • Anonym (60-talist)
    Mooomin skrev 2016-08-13 12:02:41 följande:
    Hade inte jag haft tillgång till mina vänner och annat roligt på nätet hade jag nog blivit tokig med tanke på hur orörlig och därmed isolerad jag var.. Tycker det är bättre att läsa vettiga grejer på nätet samt ha kontakt med vänner än glo på tv, vilket hade varit det andra alternativet. Jag var fruktansvärt ensam.
    Jag säger inte att det är fel att vara på nätet men när det går så långt som det gjorde för tjejen jag berättade om förut, ja då har det gått för långt.

    Egentligen är det inte mycket att tjafsa om då småbarnstiden är förhållandevis kort, så länge barnet har det bra så spelar det mindre roll vad den hemmavarande föräldern sysselsätter sig med.

    Jag tyckte inte att det var i närheten av ett heltidsjobb att vara mammaledig, allra minst med första barnet. Tvåan var mer krävande men jag tycker ändå att det var lugnare än att yrkesarbeta.

    Ha en fin helg nu alla mammor, pappor och barn. Oavsett om ni jobbar eller ej. 
  • Anonym (undrar)
    Anonym (mor) skrev 2016-08-13 10:46:01 följande:
    Ja jag har ett barn som föddes "väluppfostrad"  och liksom var så lättskött så man nästan skämdes men nästa lilla flicka var av en annan sort och tänjde vårt tålamod till det yttersta. MEN man hade ju inga distraktioner på den tiden. Man kunde inte googla! Fanns ingen dator och inget FL där man kunde spy galla. Man var liksom.........................ensam. Tänk tanken! Den svindlar eller hur?
    Men vad får dig att tro att ALLA som har små barn nu sitter vid datorn och mobilen hela dagarna? Jag beskrev tidigare att jag hade ett krävande barn som inte lät mig vila eller "ta hand om hemmet". Tror du jag satt vid dator och mobil? Nej, min verklighet är att jag för ca 1 vecka sedan fick min första smartphone. Fram tills dess har jag haft en gammal herderlig telefon utan internet. Jag har en dator i hemmet, men den används mest till att betala räkningar, vilket givetvis inte sker 10 timmar om dagen. Mitt facebook-konto uppdateras ca 2-3 gånger per år, typ jul och födelsedagshälsningar. Jag läser sällan vad andra skriver där. Det handlar inte om "nymodiga distraktioner" när det är ett krävande barn som inte ger mycket tid och ork till annat än just barnet. Du vill gärna få det att låta som om du är en supermänniska. Hur hade du själv klarat en föräldraledighet idag?
  • Anonym (Blähää)
    Anonym (undrar) skrev 2016-08-13 13:31:07 följande:

    Men vad får dig att tro att ALLA som har små barn nu sitter vid datorn och mobilen hela dagarna? Jag beskrev tidigare att jag hade ett krävande barn som inte lät mig vila eller "ta hand om hemmet". Tror du jag satt vid dator och mobil? Nej, min verklighet är att jag för ca 1 vecka sedan fick min första smartphone. Fram tills dess har jag haft en gammal herderlig telefon utan internet. Jag har en dator i hemmet, men den används mest till att betala räkningar, vilket givetvis inte sker 10 timmar om dagen. Mitt facebook-konto uppdateras ca 2-3 gånger per år, typ jul och födelsedagshälsningar. Jag läser sällan vad andra skriver där. Det handlar inte om "nymodiga distraktioner" när det är ett krävande barn som inte ger mycket tid och ork till annat än just barnet. Du vill gärna få det att låta som om du är en supermänniska. Hur hade du själv klarat en föräldraledighet idag?


    Du glömmer ju bort, hennes barn föddes ju "väluppfostrad"!? Hahaha.. Alla bebisar med kolik, som inte sover mycket eller vill amma mycket eller ha mycket närhet är alltså ouppfostrade! Jisses.
Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?