• milda matilda

    Vad tycker ni om namnet Simon?

    Som rubriken lyder: vad tycker ni om Simon som tilltalsnamn?

    Vi väntar en liten pojke när som helst och har svårt att enas om namn, vi har helt olika smak. Nu kom Simon upp som förslag och det är det första namnet som båda kan tänka sig. Jag tycker namnet är fint och det passar bra med syskonens namn som är ganska vanliga "svensson" namn, men även internationellt gångbara.

    Så rent spontant, är det fint eller fult? WT? Vilken typ av familj tror du väljer det namnet?

    Alla svar är välkomna! Och ja, jag bryr mig lite för mycket om vad andra tycker ;)

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Simon?
  • milda matilda

    Tack för alla svar, trodde faktiskt på mer negativa svar! Nu kanske vi kan enas om ett namn till slut :D

  • Anonym (Fint)

    Jag hade tänkt att det säkert skulle vara lite väl vanligt kanske, men tyckte det var så fint namn, det passar i alla åldrar, funkar internationellt, är lagom mjukt, lätt att stava och uttala. Mitt egna namn (Jessica), var hur vanligt som helst när jag växte upp, vi var tre Jessica i klassen tex. Men min son har faktiskt varit ensam om sitt namn, har aldrig varit någon på förskolan, i klassen eller bland kompisarna som hetat samma!

  • fluu

    Enkelt, bra och gångbart överallt. Fint också egentligen, jag har bara tråkiga associationer till det dock.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Whitehorse1979
    milda matilda skrev 2016-09-05 11:31:57 följande:
    Vad kul! Hur gammal är din son? Jag tänker det mer som ett 90-talsnamn, men det ligger på topp 100 2015, så helt ovanligt kan det ju inte vara :)

    Min son är 10 så nej det är inte ovanligt alls :)


    En pojke som är 1 år äldre än honom heter också Simon.

  • Anonym (Betoning)

    Det beror på hur man betonar det. Det är kanske dialektalt Öländskt (inflyttad) men här verkar man säga Simon med betoning på Si, ungefär som Malin i Saltkråkan. Urfult, tycker jag. Simon med ungefär lika betoning på Si och mon men lite mer på mon låter mycket bättre. Precis som Malin.

  • vallakra

    Tycker att det är ett riktigt tråkigt namn men om ni tycker att det är fint ska ni ju naturligtvis välja det. Vi har personer i vår omgivning som tycker att våra barns namn är urfula...

  • Simon är ett fult namn

    Simon är ett nördigt namn. Alla som heter Simon är kortklippta och har fyrkantiga glasögon och har oftast ljust hår. Vissa Simons jagar sina söner hela dagarna och säger alltid "Aah, det är mycket att göra idag" med den mest omotiverade rösten i värlshistorien.

    Den andra typen av Simon är den som skriker "NEEEEJ" när hans Sim dör i Xbox. Simon typ 2 föredrar alltså att köpa Sims till Xbox istället för PC.

  • Anonym (Förälder)
    Simon är ett fult namn skrev 2018-01-02 23:43:29 följande:

    Simon är ett nördigt namn. Alla som heter Simon är kortklippta och har fyrkantiga glasögon och har oftast ljust hår. Vissa Simons jagar sina söner hela dagarna och säger alltid "Aah, det är mycket att göra idag" med den mest omotiverade rösten i värlshistorien.

    Den andra typen av Simon är den som skriker "NEEEEJ" när hans Sim dör i Xbox. Simon typ 2 föredrar alltså att köpa Sims till Xbox istället för PC.


    Tönt.


  • Anonym (Lisa)

    Tänk bara på att inte uttala det svenskt om ni är utomlands...

  • Anonym (WTslayer)
    Simon är ett fult namn skrev 2018-01-02 23:43:29 följande:

    Simon är ett nördigt namn. Alla som heter Simon är kortklippta och har fyrkantiga glasögon och har oftast ljust hår. Vissa Simons jagar sina söner hela dagarna och säger alltid "Aah, det är mycket att göra idag" med den mest omotiverade rösten i värlshistorien.

    Den andra typen av Simon är den som skriker "NEEEEJ" när hans Sim dör i Xbox. Simon typ 2 föredrar alltså att köpa Sims till Xbox istället för PC.


    Ungen är 2 år vid detta laget så din åsikt är inte bara puckad utan helt irrelevant för frågan
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Simon?