• Anonym (Johannes)

    Irriterad på frun under graviditeten

    Sedan min fru blev gravid har hon förändrats enormt och jag har väldigt svårt att tro att det bara beror på graviditeten i sig. Jag tror snarare att hon använder den som en slags ursäkt för att få agera ut sina känslor och att folk ska tycka synd om henne. Jag ska ge några exempel.

    Till exempel så skyller hon hela tiden på att hon inte orkar göra saker, främst sånt som är fysiskt ansträngande som att gå ut och gå, städa osv. Hon sitter hellre framför tv:n och vräker i sig godis än går en runda längs sjön. Hon skyller också på alla möjliga slags krämpor, illamående, ryggvärk, magont, att hon är tung... Hon är i vecka 39 och ska snart föda, så jag förstår att det är jobbigt men samtidigt tycker jag att hennes klagande är överdrivet.

    Jag har två systrar som tillsammans gått igenom tre graviditeter och ingen av dem betedde sig såhär då. Båda systrarna tränade fram till sista månaden, var aktiva, hittade på saker med övriga familjen och sa inte en enda gång att de mådde dåligt eller hade ont. Därför har jag svårt att tro att det verkligen är så illa med min fru som hon säger, jag tror snarare att hon vill ha sympati vilket gör mig ganska avståndstagande.

    Nu är frågan, hur ska jag bemöta detta? Jag vägrar sitta där och lyssna på hennes ständiga gnällande och jamsa med henne. Ärligt talat så tror jag att hon skulle må så mycket bättre om hon istället skötte om sig bättre och inte bara klagade hela tiden.

  • Svar på tråden Irriterad på frun under graviditeten
  • Oscarsmamma84
    LFF skrev 2016-10-26 14:10:48 följande:

    Du ska

    1) Hålla käften

    2) Hålla käften lite till

    3) Var jävligt glad för dina systrars skull över att de haft problemfria graviditeter

    4) Låt din fru ta det lugnt nu innan bebisen kommer ut

    5) Håll käften igen


    Haha håller absolut med.

    Har lite empati för h-vete TS. VIssa graviditeter e hemska , kunde knappt gå i slutet så gå runt en sjö kunde jag bara fetglömma. Hade min sambo yttrat nåt om att jag gnällde hade han kunnat flytta. Ni män ska vara jäkligt tacksamma att ni slipper vara gravida o sen föda...
  • Anonym (!!)
    Oscarsmamma84 skrev 2016-10-26 14:27:24 följande:
    Haha håller absolut med.

    Har lite empati för h-vete TS. VIssa graviditeter e hemska , kunde knappt gå i slutet så gå runt en sjö kunde jag bara fetglömma. Hade min sambo yttrat nåt om att jag gnällde hade han kunnat flytta. Ni män ska vara jäkligt tacksamma att ni slipper vara gravida o sen föda...
    Empati verkar inte vara TS starka sida
    Men förhoppningsvis kanske han blir lite snällare mot sin fru efter läst svaren han fått här..

    Min sambo hade också kunnat flytta ut om han hade kastat skit på mig för att jag inte orkar träna eller ta promenader..
    Men han är förstående och försöker underlätta för mig.
    Det är ju ändå hans barn jag släpar runt på liksom
    Bara att gå upp för trappan till lägenheten är jobbigt ju, och jag är i vecka 28, vecka 39 är det nog ännu tuffare..
  • Anonym (!!)
    LFF skrev 2016-10-26 14:10:48 följande:
    Du ska

    1) Hålla käften
    2) Hålla käften lite till
    3) Var jävligt glad för dina systrars skull över att de haft problemfria graviditeter
    4) Låt din fru ta det lugnt nu innan bebisen kommer ut
    5) Håll käften igen
    Haha ja verkligen dagens bästa
  • Anonym (KvinnoMan)

    En man som begåvats med så lite inlevelseförmåga att han inte begriper att det han inte begriper, begriper han inte. Och när man står där då finns det bara en sak att göra för att uppnå åtminstone minimal värdighet och det är att inneha ödmjukhet för det man inte begriper.

  • Anonym (Jonte)

    Oj va glada alla var här då!^^

    TS jag tycker du ska försöka sätta dig in i hennes situation och tänka på att

    1. hon bär ditt barn

    2. Tar hon hand om dig när du är sjuk isf gör detsamma för henne

    3. Som tidigare folk sagt så hade dina systrar lätt och du bodde ej med dem

    4. Att vara gravid (inte för jag vet för jag kan ej bli gravid(man)) innebär det att man äter för 2 du går för 2 och bebisen tar mycket av den energi som mamman annars skulle ha

    5. Låt henne få vara den hon är och hantera situationen som hon vill för det värsta har ej börjat än (sömnlösa nätter för er båda samt en väldigt smärtsam förlossning)

    6. Älska din fru hon gör denna resa med dig inte ensam

    (har ej varit med om detta men försöker på ett snällt sätt skriva det folk sagt faast på ett något snällsre sätt)^^

    mvh

    Jonte

  • Anonym (Jonte)

    Ps. ordningen är EJ i prioritets följd utan alla är lika viktiga

  • Anonym (!!)
    Anonym (Jonte) skrev 2016-10-26 15:00:37 följande:

    Oj va glada alla var här då!^^

    TS jag tycker du ska försöka sätta dig in i hennes situation och tänka på att

    1. hon bär ditt barn

    2. Tar hon hand om dig när du är sjuk isf gör detsamma för henne

    3. Som tidigare folk sagt så hade dina systrar lätt och du bodde ej med dem

    4. Att vara gravid (inte för jag vet för jag kan ej bli gravid(man)) innebär det att man äter för 2 du går för 2 och bebisen tar mycket av den energi som mamman annars skulle ha

    5. Låt henne få vara den hon är och hantera situationen som hon vill för det värsta har ej börjat än (sömnlösa nätter för er båda samt en väldigt smärtsam förlossning)

    6. Älska din fru hon gör denna resa med dig inte ensam

    (har ej varit med om detta men försöker på ett snällt sätt skriva det folk sagt faast på ett något snällsre sätt)^^

    mvh

    Jonte


    Bra tips..


    Jag är jätteglad, extra glad när jag läst en tråd som denna med en totalt oempatisk snubbe som inte kan sätta sig in i hur det känns för sin egen fru som är gravid med hans barn.


    Och ja glad att min sambo inte beter sig så här..
    Fast hade han gjort det så hade han inte heller varit min sambo så länge till

  • Anonym (k)

    Jag hade inga svåra besvär under min grav men jag sov dåligt, var trött jämt och kämpade på och jobbade 100% fram till bf och pga av det var jag totalt utmattad. Träna orkade jag verkligen inte. Är det kanske dåligt att visa/vilja få sympati?

  • Anonym (!!)
    Anonym (k) skrev 2016-10-26 15:25:38 följande:

    Jag hade inga svåra besvär under min grav men jag sov dåligt, var trött jämt och kämpade på och jobbade 100% fram till bf och pga av det var jag totalt utmattad. Träna orkade jag verkligen inte. Är det kanske dåligt att visa/vilja få sympati?


    Självklart är det okej att vilja ha sympati och omtanke, speciellt av sin man
Svar på tråden Irriterad på frun under graviditeten