• smurfen 11

    ivf / äd 2016/ 2017?

    Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

  • Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-02-19 09:26:15 följande:
    God morgon! här skrivs det en del! 14 poster sen jag var inne sist :) skumläst allt nu 

    Ja ok tack för att du tog dig tid att läsa! Men nu är det så att andra säger att det är ägget så det är svårt att veta vem som har rätt, men visst är det konstigt att de säger så olika?

    Jag fick mens när jag var 14 tror jag, minsn ej exakt men det var npg slutet av sjuan början av åttan-ish. Min mor och syter har inte haft några problem med att bli gravida alls. Syster blev ju gravid igen för inte så längesen men det blev ju inget av det. Men hon har ju två barn som kom till nyligen. Hon fick sin mens tidigt och visar inga tecken på att bli mindre fertil. Hon blir 40 om en månad.... Jag och hon kom ju tät ett år 4 mån efter jag föddes. Sen fick mamma en spiral så det blev inget fäorrän lillebror. Och jag tror att hon lyckades bli gravid trots spiral. Det har syster också blivit. men jag: NADa, inget, cero. Det sägs att man brås på sin mor oftast....

    Apropå missfallsutredning så ska jag till gyn i veckan igen för att ta fler blodprover och ska nog fråga honom angående missfall. Jag har ju fått fyra st. Då borde man ju få missfallsutredning? Gör de det på oss som är så gamla?

    Förresten smurfen om gyn såg en del folliklar vid UL på dig så tror jag inte att du har mindre ägg eller att du kommer in i klimakteriet snart! Sedan är det ju kvalitet, dessvärre kan man ju omöjligt veta detta... Men jag hoppas verkligen att nästa försök blir lyckad!

    Vi har bestämt att det blir mars och det blir Triangeln. Fick ett gott intryck av Nordic IVF dock, men det är lite trist att man ska betala för konsultation, så det är ett minus. Triangeln har i princip gett tummen upp så fort de får de nyaste blodprovsresultaten. Fick alla andra tillbaka nu och allt var negativt. Vilket jag visste, skulle inte tro att man gick och fick HIV på senaste... :)

    Håller tummar för dig i mars att du kan prova trots flytt etc. Smurf!
    Haha, spamma tråden, precis vad jag gör nu!

    Får inga meddelanden att inlägg skrivits så ligger massa inlägg här sen, men så kul läsa.

    När vi ska på vårt ivf möte ska jag fråga det där om tidig/ sen mens och ägg mm. Redan nu har jag en jättelång lista med frågor :)

    Du ska absolut fråga om utredning, det ska de ge dig efter tre mf. En vän till mig. blir 42 i maj, fick sitt andra mf innan jul, och henne har de börjat utreda lite nu. Så åldern verkar inte påverka utredning.

    Får se om det blir mars...är så satans mycket med flytt, och äp kommer isf samma vecka har jag räknat ut, därför hade ju denna månad varit bra, men som sagt, det sket sig tyvärr !

    Ok, start i mars då :), blir det trepack? Undra om vår nya klinik gör såna grejer på äggen som på dina ägg, andra länder är ju lite mer vågade med ivf.

    På onsdag ska jag kolla äggledarna ! Är lite nervös inför det, att det ska göra ont. Kanske ska dricka vin innan :)
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-02-19 10:55:03 följande:
    Hej!

    Tja, enligt min diabetesläkare finns det inget påtagligt skäl att diabetes ska göra det svårare att bli gravid, men att "det är en komplicerat system med många felkällor" detta med fortplantningen... svårt att veta alltså, det KAN ju finnas ngt som gör det svårare f diabetiker, som vi inte vet om. Sen om man blir gravid så måste blodsockret kontrolleras á la fascist, men det gissar jag att du redan har stenkoll på? Verkar som att dina betaceller blev lite trötta under förra graviditeten då? Vad har läkarna sagt? Alltså om orsaken nu, gissar att man lättare utvecklar diabetes om man haft grav-varianten?

    Jo då, vi väntar svar på gentest av vårt enda halvkassa embryo under nästa vecka, men jag tänker inte så mkt på det utan planerar för fullt inför ÄD istället. Vi ska sätta oss och fylla i ansöknings/anmälningsblanketterna idag.

    Verkar som att det blir full action i mars alltså, Furry och Smurfen, o Jessy också kanske, eller var det april för dig? Spännande!!!
    Har ni hört mer om ägget? Håller tummarna!

    Sak ni åka till Ava för ett första möte eller blir det skype?
  • Superfurry

    Inga elever i skolan menar jag!! De flesta levde som tur var haha men det var bara lärare och annan personal där hehe freudianskt stavningsfel :)

    Smurfen: önskar jag kunde hjälpa dig angående recept men jag vet dessvärre inte hur det ligger till med finländska recept, danska tar dem här i Skåne iaf.... Så ni har inte bestämt Sverige eller Finland än? kram

  • Maran73

    Hallå på er!

    Håller med, så kul m många inlägg!

    Furry, jag hade "mens" i knappt ett dygn sist jag blev gravid... och läst att det är vanligt med en sparsam blödning ungefär när mensen skulle kommit, i tidig graviditet. Så... omöjligt är det inte. Vad gäller "känningar" så är det ju samma hormoner som spökar (förutom HCG) så där vette sjutton. Själv fick jag mens igår och har haft, och har, suuuuperömma bröst! Typ "men jag KAN ju inte vara gravid nu!" så det känns väldigt lika ibland tycker jag. Ha ha, kan riktigt se hur drinkarna liksom råkade åka ner i din hals! Drick på säger jag, det är det man gör hela tiden som räknas, inte någon gång ibland!! Men det är högst personligt förstås hur man tänker runt det.

    Smurfen, hör väl något om embryot i slutet på veckan el början av nästa. Håller inte andan utan fokuserar på den nya plan A istället, skickat in första omgången papper idag och de ska sätta igång och leta efter en lämplig donator. Tyyyypiskt nog var min gyn sjuk idag och är troligtvis borta hela veckan. Mannen ska kontakta den andra gyn vi var på för UL och se om han kan skriva remiss för spermatest. Vill gärna lämna prov innan vi åker på bröllopsresa den 9 mars! Är ju borta 2,5 vecka sedan... Bett gamla kliniken om resultat på alla blodprover, de vet att vi valt en annan klinik men tror det beror på att vi vill ha en som ligger närmare... orkar inte förklara varför vi inte är nöjda, var lättare med nödlögn... Så, hoppas de inte är motsträviga för att vi bytt!

  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-02-20 14:58:30 följande:

    Tack för all din info m mediciner, kromosomtester mm

    Denna gång blev det ju ingen ivf som sagt, om vi fortsätter i Finland får de posta det till mig, verkar som de i Finland inte visste om det. Men ska inte min gyn här kunna skriva ut från deras recept? Alltså nu menar jag utan förmån, bara skriva av vad de skrivit?

    Tappat bort mig lite bland inläggen, ska ni göra ivf eller ÄD?


    De ska absolut kunna skriva om receptet!!! Men är det ett EU recept som är korrekt utfärdat SKA apoteket expediera det, vid tveksamheter ska de även kontakta förskrivaren...
  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-02-20 17:39:58 följande:

    Hallå på er!

    Håller med, så kul m många inlägg!

    Furry, jag hade "mens" i knappt ett dygn sist jag blev gravid... och läst att det är vanligt med en sparsam blödning ungefär när mensen skulle kommit, i tidig graviditet. Så... omöjligt är det inte. Vad gäller "känningar" så är det ju samma hormoner som spökar (förutom HCG) så där vette sjutton. Själv fick jag mens igår och har haft, och har, suuuuperömma bröst! Typ "men jag KAN ju inte vara gravid nu!" så det känns väldigt lika ibland tycker jag. Ha ha, kan riktigt se hur drinkarna liksom råkade åka ner i din hals! Drick på säger jag, det är det man gör hela tiden som räknas, inte någon gång ibland!! Men det är högst personligt förstås hur man tänker runt det.

    Smurfen, hör väl något om embryot i slutet på veckan el början av nästa. Håller inte andan utan fokuserar på den nya plan A istället, skickat in första omgången papper idag och de ska sätta igång och leta efter en lämplig donator. Tyyyypiskt nog var min gyn sjuk idag och är troligtvis borta hela veckan. Mannen ska kontakta den andra gyn vi var på för UL och se om han kan skriva remiss för spermatest. Vill gärna lämna prov innan vi åker på bröllopsresa den 9 mars! Är ju borta 2,5 vecka sedan... Bett gamla kliniken om resultat på alla blodprover, de vet att vi valt en annan klinik men tror det beror på att vi vill ha en som ligger närmare... orkar inte förklara varför vi inte är nöjda, var lättare med nödlögn... Så, hoppas de inte är motsträviga för att vi bytt!


    Ja har också hört det, mensen varade egentligen bara tre dagar då jag inte hade nåt mer än en liten spotting igår. Men temperaturen är låg den var 36.2 idag så jag tror inte det är nåt. Säkert bara nåt som sitter kvar sen sista försök och alla hormoner.... Ja jag ska inte dricka på LÄNGE nu inte alls kul att vara bakfull blä!

    Hoppas du får goda nyheter om din embryo!! Men också bra att ha en ny plan A. JAg hoppas verkligen innerligt att vi alla lyckas till slut här!

    EGO: vaknade med lite sorg i hjärtat idag. Ännu en vän (denna gång en vän som bor i USA) har nu skaffat nr två, helt oplanerat. Hon var dessutom en riktig vild själ när jag träffade henne. Festade hårt åt bara junk... hon är ifs 37 så inte så gammal som mig, men ja. Det verkar gå så lätt för alla utom för oss. Ibland faller man tillbaka i sorg och tvivlande över sin egen förmåga att gå vidare. Jag har varit så frisk hela livet, aldrig något mer än influensa nån magsjuka och lite förkylningar. Nån knäoperation, men i övrigt frisk som en nötkärna. Tänker att detta med svårt att bli med barn är min dåliga "sjukdomskarma" nåt ska man lida av tänker jag.

    Jaja får ryka upp mig snart! Karmapolisen får snart ge nåt tillbaka!

    Sorry för deppinlägg men det blir så påtagligt ibland detta när andra bara blir gravida utan att ens ha planerat det. Och lägger upp gravidbilder på Insta flera ggr om dagen :(

    Ha det fint tjejer, hoppas jag inte deppade ner er ;) kram
  • Jessy01

    Cindy hej välkommen och hoppas det går vägen med Blasto!!

    Varit lite frånvarande...lite depp...PMS av bara h...vete. Men nu mens kommit och det känns bättre Börjar mars den 23 ca...ska nu ta en kur med Doxyferm och flagyl....inte för att jag har ngt men bara för att ifall det hjälper...känns som man köper allt nu för tiden man läser....

    Furry hahaha skrattade gott åt dina ej levande i skolan
    Och yes dusch är ok även bastu då kan huden andas!

    Nu glömde jag av men Smurfen skulle du vänta till April pga flytt?
    Blir det IVF Nordic?

    Maran spännande!

    Förlåt om jag inte kommer ihåg att svara på ngt!

    Kram kram!

  • UndrandeSökare

    Roligt att detta är en sån aktiv tråd !

    Smurfen och Superfurry -Vi ska göra ÄD hos AvaRiga, har aldrig gjort vare sig ivf eller ÄD tidigare, men haft 5 missfall med egna ägg och går direkt på ÄD eftersom det är större chanser med unga ägg.

    Har funderat på flera olika kliniker och kollat runt men valet föll på AvaRiga, eftersom det dels är lätt att ta sig dit med båt eller flyg (på bara 1 timme) inget visum behövs (som man behöver till tex Ryssland) och det var så lätt att få kontakt med dem genom att börja chatta med en av deras koordinatorer på hemsidan.

    Man får snabbt svar på alla frågor och de är vana vid svenska patienter och vet hur saker fungerar här med mediciner, byåkrati etc. Sen tänkte jag att det var lättare att hitta ljusa donatorer där, ljus hy, blont hår, blå ögon etc än i vissa andra länder längre söderut i Europa. Slutligen kan de ju erbjuda färska ägg och PGS som jag är intresserad av, och många verkar vara nöjda med den kliniken.

    Men jag håller med om att det inte är ett lätt val att välja klinik för det finns verkligen många att välja på !

    Hoppas det går bra för er alla här !

  • UndrandeSökare

    Maran73 - Hoppas ni får det bra på bröllopsresan! Till vilket land reser ni?

    Hoppas det går bra med bytandet av klinik också.

    Väldigt många verkar nöjda med AvaRiga som ni skulle byta till eller hur? (vi har också valt dem).

  • Maran73

    Hej alla!

    Som vanligt tack för alla tummar.

    Deppigt är det ibland, och då hoppas jag att Furry och samtliga ventilerar här tills ni blir blå i ansiktet! Själv tycker jag snarast att det är bra, absolut inte att ni är deppiga förstås utan att man får en känsla av "men åh, det är fler än jag som känner/tänker så här!".

    Undrande, vi åker t Tanzania på safari en vecka och sedan blir det strandhäng och paraplydrinkar på Zanzibar en vecka till. Sååååå härligt ska det bli!!

    Ja, AVA Riga verkar få mkt bra "betyg"! Mkt därför vi (jag...) valde dem. Verkar som att vi "slåss" om samma donatorer, haha. Tänk om vi får halvsyskon! Fniss. Fast nej, de delar ju inte på äggen mellan par kom jag på.

    Har valt en donator redan, jäklar vad snabbt det går! Beh plan ska vi få om några dagar. Jagar tid f remiss spermaprov nu samt väntar på att IVF Riga ska skicka resultat på blodproverna vi tagit. Inte ett ljud har jag hört, normalt svarar de mkt snabbt men nu när de inte tjänar pengar på oss är det förstås inte lika viktigt! Morr!! Skickat påminnelsemejl idag... men tippar på att vi får vänta tills de behagar skicka våra journaler. Morr igen!

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?