• Anonym (Snåljåpar)

    Vad är det snålaste du varit med om?

    En del människor är så ruskigt snåla att det blir komiskt. Vad är det värsta du varit med om?

    Det här hände mig i helgen. Jag och ett par bekanta skulle åka till samma ställe och de hade bil. Jag åkte till dem så åkte vi bil tillsammans dit. Jag föreslog att vi skulle dela på bensinkostnaden. Det visade sig att de ville ha milersättning på 40 kronor/mil för bensinen är den minsta kostnaden med att ha bil. Det blir ju värdeminskning, reparationer och service då man kör också.

  • Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?
  • nevermind

    Svärfar...

    Han var förrådschef på reglementet. Vilket innebar att min sambo alltid gick i förvarets kallingar, strumpor och långkallingar. De vanliga kläderna var antingen för stora eller för små. Gubben köpte för stort med flit sen fick han ha det tills de gick sönder typ.

    Svärfar sa till min sambo när han var liten att kolla på marken efter mynt.

    När sambons föräldrar separerade var mamman hemma med en nyfödd, de två äldre barnen bodde hos pappan men åt hos mamman varje mellis och kväll. Hon fick inte en spänn i matkostnad, trots att hon betalade fullt underhåll.

    När vi bodde i hans bostadsrätt för några år sen började det brinna i köket. Polisen och brandkåren konstaterade elfel= inte vårt fel alls. Svärfars försäkringsbolag fixade helt nytt kök med nya vitvaror, nya tapeter i hela lägenheten, nytt trägolv (det gamla var väldigt redigt) och nya möbler. Svärfar hade gnällt mycket om hur kass lägenheten var, så för honom var ju den här renoveringen suverän. Priset? 1 500 i självrisk. Som han tyckte att vi skulle betala. Sambon vägrade.

    Sist jag träffade honom skulle vi äta lunch. Han fick inte beställa från barnmenyn så då vägrade han äta alls. Satt och glodde på oss när vi käkade. Tog inte ens nåt att dricka.

  • Anonym (Alva)
    Anonym (Släkt) skrev 2017-02-27 16:08:13 följande:

    Min syster fick en jätteflashig vagn av några släktingar som har en barnvagnsbutik när hon väntade barn. Hon fyllde 30 år, så det blev hennes present.

    Ett halvår senare knäcks pinnen som håller i framhjulet på en resa (bagagehantering). De får en ny likadan vagn. Lagar den gamla, och säljer den (informerar såklart köparen om att vagnen är lagad, det var en stark och bra lagning) för 5000 kr.

    Fyra år senare väntar jag mitt tredje barn. Vi renoverar vårt hus, och min man lämnar mig i sjätte månaden.

    Jag säljer huset med förlust, och måste ta en massa lån. Vagnen jag sparat till bebisen från förra barnet har havererat då NÅGON haft ett tomt akvarium på vagnen, så chassit är snett och går inte att laga.

    När jag så sitter i min misär (jag mådde skitdåligt, ensam med tre barn och nyförlöst, dålig föräldrapenning, lån på det jävla huset och hyra för nya lägenheten) och då kommer syrran och är ledsen för att de inte kan få fler barn, och hon ska nog sälja deras fina vagn, men det skär i hjärtat, och hon vill gärna att jag tar den istället.

    Hon ville ha 7500 kr för den. 

    Jag blir rätt chockad och säger att jag inte har några sådana pengar, men hon ringer till pappa och gråter och så går han med på att låna mig pengar till den... Men inte till en som kostade tusen kr på Blocket som jag ville ha.

    Hon och hennes man tjänar över 80 tusen i månaden tillsammans, så det var inte för att hon behövde pengarna som hon gjorde det, utan för att hon var för snål för att ge mig den.

    Men hon är sån.


    Är ni fortfarande vänner?!
  • Anonym (J)
    Anonym (Släkt) skrev 2017-02-27 16:08:13 följande:

    Min syster fick en jätteflashig vagn av några släktingar som har en barnvagnsbutik när hon väntade barn. Hon fyllde 30 år, så det blev hennes present.

    Ett halvår senare knäcks pinnen som håller i framhjulet på en resa (bagagehantering). De får en ny likadan vagn. Lagar den gamla, och säljer den (informerar såklart köparen om att vagnen är lagad, det var en stark och bra lagning) för 5000 kr.

    Fyra år senare väntar jag mitt tredje barn. Vi renoverar vårt hus, och min man lämnar mig i sjätte månaden.

    Jag säljer huset med förlust, och måste ta en massa lån. Vagnen jag sparat till bebisen från förra barnet har havererat då NÅGON haft ett tomt akvarium på vagnen, så chassit är snett och går inte att laga.

    När jag så sitter i min misär (jag mådde skitdåligt, ensam med tre barn och nyförlöst, dålig föräldrapenning, lån på det jävla huset och hyra för nya lägenheten) och då kommer syrran och är ledsen för att de inte kan få fler barn, och hon ska nog sälja deras fina vagn, men det skär i hjärtat, och hon vill gärna att jag tar den istället.

    Hon ville ha 7500 kr för den. 

    Jag blir rätt chockad och säger att jag inte har några sådana pengar, men hon ringer till pappa och gråter och så går han med på att låna mig pengar till den... Men inte till en som kostade tusen kr på Blocket som jag ville ha.

    Hon och hennes man tjänar över 80 tusen i månaden tillsammans, så det var inte för att hon behövde pengarna som hon gjorde det, utan för att hon var för snål för att ge mig den.

    Men hon är sån.


    Hoppas du tackade nej till vagnet och umgås inte med den där vidriga människan.
  • Anonym (J)
    linani skrev 2017-02-27 17:45:18 följande:

    Var på utlandsresa med ett kompisgäng. En kille hade med sig en ny flickvän som inte beställde mat på restaurang, eller bara tog en liten förrätt, "för hon var inte så hungrig". Sedan åt hon ändå av sin killes rester, och frågade oss andra om det var ok att hon tog av vårt bröd som blev över.


    Konstigt. Men vet du att hon var snål eller fattig? Det är inte samma sak...
  • nevermind
    Anonym (J) skrev 2017-02-27 18:37:59 följande:
    Hoppas du tackade nej till vagnet och umgås inte med den där vidriga människan.
    Håller med! Undrar vad det är för fel på den där farsan också. Hur tänkte han??
  • Anonym (hm)
    nevermind skrev 2017-02-27 17:58:46 följande:

    Svärfar...

    Han var förrådschef på reglementet. Vilket innebar att min sambo alltid gick i förvarets kallingar, strumpor och långkallingar. De vanliga kläderna var antingen för stora eller för små. Gubben köpte för stort med flit sen fick han ha det tills de gick sönder typ.


    fattar inget, vad tjänade han på att köpa för stort med flit? Vilka vanliga kläder?
  • Anonym (hm)
    Anonym (Madde) skrev 2017-02-27 12:20:23 följande:

    Alltså jag blir ärligt talat upprörd över att läsa om vilka människor det finns. Snåla psykfall. Sjukt pinsamma beteenden, hur kan de leva med sig själva? Hur kan de gå upp ur sängen på morgnarna utan att översköljas av all SKAM?


    gissar att det i många fall av de här historierna kanske inte handlar om snålhet, utan någon slags okunskap eller oförmåga att se hela bilden och förstå och se vad som är rättvist
  • Anonym (???)
    Anonym (Släkt) skrev 2017-02-27 16:08:13 följande:

    Min syster fick en jätteflashig vagn av några släktingar som har en barnvagnsbutik när hon väntade barn. Hon fyllde 30 år, så det blev hennes present.

    Ett halvår senare knäcks pinnen som håller i framhjulet på en resa (bagagehantering). De får en ny likadan vagn. Lagar den gamla, och säljer den (informerar såklart köparen om att vagnen är lagad, det var en stark och bra lagning) för 5000 kr.
    Fyra år senare väntar jag mitt tredje barn. Vi renoverar vårt hus, och min man lämnar mig i sjätte månaden.
    Jag säljer huset med förlust, och måste ta en massa lån. Vagnen jag sparat till bebisen från förra barnet har havererat då NÅGON haft ett tomt akvarium på vagnen, så chassit är snett och går inte att laga.

    När jag så sitter i min misär (jag mådde skitdåligt, ensam med tre barn och nyförlöst, dålig föräldrapenning, lån på det jävla huset och hyra för nya lägenheten) och då kommer syrran och är ledsen för att de inte kan få fler barn, och hon ska nog sälja deras fina vagn, men det skär i hjärtat, och hon vill gärna att jag tar den istället.
    Hon ville ha 7500 kr för den. 
    Jag blir rätt chockad och säger att jag inte har några sådana pengar, men hon ringer till pappa och gråter och så går han med på att låna mig pengar till den... Men inte till en som kostade tusen kr på Blocket som jag ville ha.

    Hon och hennes man tjänar över 80 tusen i månaden tillsammans, så det var inte för att hon behövde pengarna som hon gjorde det, utan för att hon var för snål för att ge mig den.

    Men hon är sån.


    Men VARFÖR i hela friden gick du med på det!? Och varför gjorde din pappa som han gjorde? Och är du vän med din vidriga syster idag??
  • ostpaj

    Mitt barns pappa tog pengar från vår dotters spargris för att köpa cigg. Flera gånger. Först sedlarna. Sen alla tior och femmor. Och nej, han la aldrig tillbaka dem.

  • Anonym (???)
    linani skrev 2017-02-27 17:45:18 följande:

    Var på utlandsresa med ett kompisgäng. En kille hade med sig en ny flickvän som inte beställde mat på restaurang, eller bara tog en liten förrätt, "för hon var inte så hungrig". Sedan åt hon ändå av sin killes rester, och frågade oss andra om det var ok att hon tog av vårt bröd som blev över.


    Hon kanske var fattig? Och vad gör det om hon äter rester som ändå skulle slängas?
Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?