• Anonym (Snåljåpar)

    Vad är det snålaste du varit med om?

    En del människor är så ruskigt snåla att det blir komiskt. Vad är det värsta du varit med om?

    Det här hände mig i helgen. Jag och ett par bekanta skulle åka till samma ställe och de hade bil. Jag åkte till dem så åkte vi bil tillsammans dit. Jag föreslog att vi skulle dela på bensinkostnaden. Det visade sig att de ville ha milersättning på 40 kronor/mil för bensinen är den minsta kostnaden med att ha bil. Det blir ju värdeminskning, reparationer och service då man kör också.

  • Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?
  • risenta
    Anonym (S) skrev 2017-02-27 23:37:51 följande:

    Min partner ber mig swisha 10kr för saker, och jag får aldrig bara "ta" något som är hans i kylskåpet medans han äter upp allt som är mitt.


    Och du är fortfarande ihop med honom??
  • Anonym (???)
    Anonym (Kul...) skrev 2017-02-28 21:48:03 följande:

    När mina svärföräldrar vann en halv miljon fick jag en ful ljuslykta. " Ja, nu när vi har vunnit lite pengar. Åsa ( min svägerska) tycker den är fin." Fan, så löjligt.


    Jaha så du tycker du ska ha tillgång till pengar som dom vunnit. En halv miljon är inte speciellt mycket btw och det var DERAS vinst inte din. Påminner om alla människor som blev "bästisar" med min mamma efter hon sålt sin 4a i Vasastan i Sthlm. Då var det folk som tyckte hon skulle betala gemensamma resor eller till och med veterinärkostnaden för någons gamla katt. Tur att mamma stod på sig och sa NEJ jag har inte sålt en lägenhet för att försörja alla andra. Detta är min pension som jag ska leva på resten av mitt liv.
  • Anonym (Snåljåp)
    silhuett skrev 2017-02-28 18:32:02 följande:

    En sak jag har irriterat mig på är en vän som ofta ville gå ut och gå på bio/äta mat och när man själv säger att man inte har råd så svarar vännen då glatt "Jag bjuder dig!". Sen nästa gång när man själv har råd och ska ut och hitta på nått med samma vän så säger denne "Du kan väl bjuda mig? Jag bjöd ju dig sist".

    I så fall ska man inte säga att man vill bjuda vännen, utan då säger man rakt ut "Jag kan betala för dig nu, så kan du göra samma för mig vid ett annat tillfälle", eller liknande. Eller så säger man helt enkelt att man kan låna ut pengar.


    Detta var nog det sjukaste jag läst. Klart att man bjuder tillbaka ifall man själv blivit bjuden och har råd?! Det är inte din vän som är snål, utan du som tycker att dina vänner ska betala för dig hela tiden utan att du ska betala tillbaka. Usch för såna människor som dig!
  • silhuett
    Anonym (Snåljåp) skrev 2017-03-01 06:58:54 följande:

    Detta var nog det sjukaste jag läst. Klart att man bjuder tillbaka ifall man själv blivit bjuden och har råd?! Det är inte din vän som är snål, utan du som tycker att dina vänner ska betala för dig hela tiden utan att du ska betala tillbaka. Usch för såna människor som dig!


    Läs mitt svar till en annan längre upp. (För övrigt blev jag inte bjuden "hela tiden" men de få gånger det hände påminde hon om det bästa gång vi skulle göra nått. Jag har bjudit henne många gånger på diverse saker, men av princip tänker jag inte bjuda när någon pressar mig till det. )
  • Anonym (lol)
    silhuett skrev 2017-02-28 19:03:47 följande:
    Att jag har råd att betala 150 kr för en biobiljett till mig själv en kväll betyder inte att jag har råd att betala 300. Inte när man är student och mamma.. 

    Jag har flera gånger "bjudit" henne på andra saker (t.ex. inte bett om att hon ska betala tillbaka alla de gånger hon har sagt att hon vill låna pengar), men numera bjuder jag eller "lånar ut" bara om jag känner att jag har råd, för jag räknar liksom med att hon inte betalar tillbaka..
    Ok då förstår jag. Skulle be henne skaffa lite självinsikt. Parasitvarning.
  • nevermind
    Anonym (Suck) skrev 2017-03-01 05:02:16 följande:

    Min svåger är sjukt snål, det är så illa så att till och med hans egen mamma kallar honom för Ove Sundberg... Han har orsakat många "men hur kan man vara så jävla snål!?"-situationer genom åren men en av dem som stör mig mest är följande:

    Min man och jag hade nyligen gift oss och fått en fin inredningsdetalj i bröllopspresent. Tyvärr får svågerns barn tag i den så den går sönder (svågern är även lat och orkar sällan säga till sina barn). Jag blir ledsen och min man säger åt sin bror att han måste ersätta grejen, dvs köpa en ny exakt likadan.

    Faktiskt så går svågern till butiken där grejen var inhandlad men köper den inte eftersom "den var för dyr och inte värd pengarna". Gaaaaaaah, det är inte upp till dig att avgöra din korkade jävla snåljåp! Och det är inte som så att han har ontvom pengar, tvärtom så är både han och hans fru högavlönade.

    15 år senare har han varken bett om ursäkt eller köpt ny grej. Och jag är fortfarande sur


    Tar nästan för givet att din man bad honom fara och flyga. Vilken jävla idiot. Jag hade aldrig träffat honom igen faktiskt.
  • Anonym (lol)
    Anonym (Kul...) skrev 2017-02-28 21:48:03 följande:

    När mina svärföräldrar vann en halv miljon fick jag en ful ljuslykta. " Ja, nu när vi har vunnit lite pengar. Åsa ( min svägerska) tycker den är fin." Fan, så löjligt.


    Vad hände med -tanken som räknas? Du uppfattar honom som snål för att du förväntat dig något större för att han har vunnit massa pengar? Låter som om det  är du som är girig, mer än han som är snål.
  • Anonym (???)
    Anonym (lol) skrev 2017-03-01 08:41:19 följande:
    Vad hände med -tanken som räknas? Du uppfattar honom som snål för att du förväntat dig något större för att han har vunnit massa pengar? Låter som om det  är du som är girig, mer än han som är snål.
    Håller med. Sen är dock inte en halv miljon en massa pengar. 10 mille är en massa pengar. Men hade jag vunnit en halv miljon hade dom snart varit borta då jag har en massa saker som behövs till hemmet.
Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?