• Anonym (Förstående)

Är otrohet alltid fel?

Nu har jag följt forumet en tid och slås av hur otroligt fördömande och kategoriska de flesta är mot otrohet. Samtidigt berättar väldigt många om att de lever i förhållanden där sexlivet går på sparlåga och att det gör dem frustrerade. Hur går det ihop? Tror folk verkligen att sexdriften är en fråga om val? Och inte en av människans primära drifter?

Vill betona att jag inte stödjer otrohet som är flagrant, förnedrande för någon av parterna, rent griseri. Men om otrohet är ett sätt att kunna behålla en familj, är det då också fel, tycker ni?

Är ute efter en uppriktig diskussion. Jag är inte otrogen själv, jag har inte råkat ut för otrohet i mina egna relationer, men jag har bevittnat ett antal kraschade äktenskap bland släkt och vänner p.g.a. otrohet. Ofta har jag tyckt att den bedragna parten överreagerat och oftast har de frånskilda fått det sämre på olika sätt efter skilsmässan.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är otrohet alltid fel?
  • Anonym (Förstående)
    PeterGB3G skrev 2017-07-06 21:41:50 följande:

...

Sanningen är att ingen VET vad dom "skulle" gjort förrän det har hänt eller dom har gjort det själva.

....

Stort tack för ett intressant inlägg. I detta och andra trådar. Dina inlägg får mig ofta att se något nytt.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Förstående) skrev 2017-07-07 21:25:53 följande:

Jag vill tacka alla som delat sina personliga berättelser i tråden. Det har varit väldigt lärorikt att läsa. Det går inte att undvika att ana en del av de starka känslorna som ligger bakom.

Jag kan till viss del förstå alla er som så kategoriskt hävdar att otrohet alltid är fel, men jag kan inte se det på samma sätt. I de fall där vi pratar om riktiga players, där man är förvånad över att de någonsin lyckas få såpass mycket förtroende hos en kvinna att hon velat gifta sig med dem, ja där är jag inte förvånad när det uppdagas att han är otrogen efter bara något år. Dem har jag mindre medkänsla för när frun sparkar ut dem med ändan först.

Men sedan har jag sett flera fall där kärleksfulla makar och goda fäder får sina liv raserade på grund av en älskarinna. Det är väldigt lätt att i det läget utnämna honom till en bov: hur kunde han, vilken skitstövel, vilket svek. Han får hela bekantskapskretsen och släkten mot sig. Och visst, han är skitstövel sett till gärningen att skaffa sig en älskarinna.

Men det är inte hela sanningen. Innan han föll för frestelsen kanske det fanns 1, 3, 5, ja ibland 10 år när sexlivet inte funkade alls eller knappt, när han inte ens fick någon ömhet, när de nästintill levde åtskilda och separata liv under samma tak. När han till slut faller för frestelsen (typiskt: en yngre kvinna på jobbet/konferensen/träningen som visar honom den uppmärksamhet som han inte får hemma) så har det varit en lång och plågsam process av fjärmande från partnern hemma. En del av ens livskraft dör under den tiden. En ny relation kan få den livskraften att vakna upp på nytt. Vi pratar för det mesta om otrohet som om det bara handlar om sex, men det gör det ju inte.

Ni säger att den otrogne borde vara vara rakryggad och lämna i stället för att bedra. Ja jag håller med, om man är typ 25, inte har några gemensamma barn och inte har skapat ett gemensamt hem. Om man älskar sin familj, sina barn, ja även sin icke-sex-intresserade fru/man, trivs med tillvaron som man har byggt upp under kanske 20+ år ? ja, hur lätt är det att bara lämna allt? Inte särskilt. ?Äta kakan och ha den kvar?-syndromet? Javisst, men det är orättvist att förenkla det till det. Tycker jag.

Jag vet att otrohetsaffärer kommer i olika skepnader. Ingen är den andra lik. Men ett sådant här scenario som jag beskrev kan i varje fall få mig att känna medkänsla för alla involverade.

Du har ju beskrivit kakan, det är ingen förenkling bara för att det inte går att se allt i svart och vitt. Det kan också vara den icke-sex-intresserade fru/man som är missnöjd i förhållandet.

• Anonym (en kille)

Otohet är alltid fel, men det betyder inte att man inte kan öppna upp sitt förhållande för fler parter, så länge man gör det där som ingen på FL någonsin verkar göra med sin partner.

• vargbjörn
    Anonym (en kille) skrev 2017-07-08 02:01:46 följande:

Otohet är alltid fel, men det betyder inte att man inte kan öppna upp sitt förhållande för fler parter, så länge man gör det där som ingen på FL någonsin verkar göra med sin partner.

Så det är inte otrohet om man berättar eller vad. ??
  • John22
    vargbjörn skrev 2017-07-08 05:43:53 följande:
    Så det är inte otrohet om man berättar eller vad. ??
    Det är inte otrohet om man kommer överens om att det är okej att ha andra sexpartners.
  • vargbjörn
    John22 skrev 2017-07-08 07:06:19 följande:

Det är inte otrohet om man kommer överens om att det är okej att ha andra sexpartners.

Ok hajjar
  • Anonym (´´´´´)

Jag röstade nej. Min vännina är partner med en gift man. Han är gift med en kvinna som sedan många år tillbaka har sjunkit in i Alzheimers dimmor och bor på ett särskilt boende. De bor inte i Sverige och det är mannens och deras gemensamma försäkringar och tillgångar som betalar för vården. De kan inte skilja sig och rent ekonomiskt få det att fungera med hennes vård. Han är också bunden till henne som den kvinna han har älskat och delat sitt liv med. Dock så ser han det inte som fel att gå vidare och leva fullt ut med en ny partner (min väninnna) och jag håller med.   

• Anonym (Vovov)
    John22 skrev 2017-07-08 07:06:19 följande:

Men om den ena säger till den andra. Att man kommer träffa andra om vi inte ligger. Och hon säger surt ok. E det då ltrogenhet??
  • John22
    Anonym (Vovov) skrev 2017-07-08 07:38:40 följande:
    Men om den ena säger till den andra. Att man kommer träffa andra om vi inte ligger. Och hon säger surt ok. E det då ltrogenhet??
    Nej, det är inte otrohet eftersom hon har gett sitt godkännande. Är hon inte bekväm med det får hon avsluta förhållandet.
  • Anonym (beror på)

Ja, otrohet för att man inte är nöjd med sitt sexliv hemma är fel. Man får göra något åt saken helt enkelt.
    Tala om att man inte trivs och gå i terapi om det behövs. Gör slut om det inte går att lösa till en acceptabel nivå för båda. Det är inte kul att säga till sin partner att vi har för lite sex och resten av vårt liv tillsammans väger inte upp den bristen tillräckligt, men det måste ju göras om ens sexdrift är större än att man klarar sig på det man får hemma.

Men, det finns undantag. Jag känner en man vars fru är 11 år äldre än han. I ganska ung (54) ålder fick hon alzheimers. Hon mindes till slut inte vem han var, eller trodde att han var hennes bror.
    Att då försöka ha sex med henne är elakt och var aldrig ett alternativ för honom, en han älskar henne fortfarande och har henne hemma. Han har det gott ställt så det finns en kvinna där som tar hand om hans fru när han jobbar. Allt är anpassat hemma, hon kan inte sätta på spisen etc och hon har aldrig varit sån att hon går sin väg så han oroar sig inte så, men har ändå larm på som sätts igång om hon öppnar dörren osv.

De sover inte ihop, men det finns två sängar i hennes rum för ibland är hon mörkrädd och vågar inte sova ensam i sitt rum.

Den mannen har en kvinna vid sidan av. Kvinnan är fullt medveten om situationen och det är även barnen som är inblandade.
    Mannen har jobbat hårt med sin känsla av att vara otrogen, men han kunde inte tänka sig ett liv helt utan sex i de kanske 40 år som hans fru kan leva. I det unika fallet anser jag att otroheten inte är otrohet egentligen.

Svar på tråden Är otrohet alltid fel?