Anonym (Förstående) skrev 2017-07-07 21:25:53 följande:
Jag vill tacka alla som delat sina personliga berättelser i tråden. Det har varit väldigt lärorikt att läsa. Det går inte att undvika att ana en del av de starka känslorna som ligger bakom.
Jag kan till viss del förstå alla er som så kategoriskt hävdar att otrohet alltid är fel, men jag kan inte se det på samma sätt. I de fall där vi pratar om riktiga players, där man är förvånad över att de någonsin lyckas få såpass mycket förtroende hos en kvinna att hon velat gifta sig med dem, ja där är jag inte förvånad när det uppdagas att han är otrogen efter bara något år. Dem har jag mindre medkänsla för när frun sparkar ut dem med ändan först.
Men sedan har jag sett flera fall där kärleksfulla makar och goda fäder får sina liv raserade på grund av en älskarinna. Det är väldigt lätt att i det läget utnämna honom till en bov: hur kunde han, vilken skitstövel, vilket svek. Han får hela bekantskapskretsen och släkten mot sig. Och visst, han är skitstövel sett till gärningen att skaffa sig en älskarinna.
Men det är inte hela sanningen. Innan han föll för frestelsen kanske det fanns 1, 3, 5, ja ibland 10 år när sexlivet inte funkade alls eller knappt, när han inte ens fick någon ömhet, när de nästintill levde åtskilda och separata liv under samma tak. När han till slut faller för frestelsen (typiskt: en yngre kvinna på jobbet/konferensen/träningen som visar honom den uppmärksamhet som han inte får hemma) så har det varit en lång och plågsam process av fjärmande från partnern hemma. En del av ens livskraft dör under den tiden. En ny relation kan få den livskraften att vakna upp på nytt. Vi pratar för det mesta om otrohet som om det bara handlar om sex, men det gör det ju inte.
Ni säger att den otrogne borde vara vara rakryggad och lämna i stället för att bedra. Ja jag håller med, om man är typ 25, inte har några gemensamma barn och inte har skapat ett gemensamt hem. Om man älskar sin familj, sina barn, ja även sin icke-sex-intresserade fru/man, trivs med tillvaron som man har byggt upp under kanske 20+ år ? ja, hur lätt är det att bara lämna allt? Inte särskilt. ?Äta kakan och ha den kvar?-syndromet? Javisst, men det är orättvist att förenkla det till det. Tycker jag.
Jag vet att otrohetsaffärer kommer i olika skepnader. Ingen är den andra lik. Men ett sådant här scenario som jag beskrev kan i varje fall få mig att känna medkänsla för alla involverade.
Du har ju beskrivit kakan, det är ingen förenkling bara för att det inte går att se allt i svart och vitt. Det kan också vara den icke-sex-intresserade fru/man som är missnöjd i förhållandet.