• Anonym (Freja)

    Varför är biljettkontrollanter snällare mot barn?

    Jag upplever det generellt sett att västtrafiks kontrollanter är snällare mot barn än vuxna. Västtrafik säger själva att kontrollanterna inte ska särbehandla folk. Men bland annat idag var jag med om en incident där det var ett barn i ca 8-9-årsåldern och hade ingen biljett. Barnet åkte ensamt. Kontrollanten frågade vart barnet skulle och barnet svarade till "hållplats E". Kontrollanten sa bara att ungen skulle ha biljett nästa gång. Hallå! Att åka utan biljett är ett brott! Och vilken annan som helst hade fått en tilläggsavgift på 1200 kr! Varför är man snällare mot barn? Biljettkontrollanten ska ju bötfälla SAMTLIGA som inte har biljett..SUCK.

  • Svar på tråden Varför är biljettkontrollanter snällare mot barn?
  • Anonym (Tyuio)
    takontakt skrev 2017-08-15 22:08:07 följande:

    Så brott är ok om man är barn? var går gränsen enligt dig? tycker du det är ok om barn mördar och våldtar också? Ett brott är ett brott ta man inte tag i det kraftfull i tidig ålder kan det bli värre 


    Enligt lagen går den gränsen vid 15 år.
  • Anonym (Freja)
    takontakt skrev 2017-08-15 22:08:07 följande:

    Så brott är ok om man är barn? var går gränsen enligt dig? tycker du det är ok om barn mördar och våldtar också? Ett brott är ett brott ta man inte tag i det kraftfull i tidig ålder kan det bli värre 


    Bra skrivit!
  • takontakt
    Anonym (Tyuio) skrev 2017-08-15 22:08:50 följande:
    Bara för att man kan, betyder inte det att man måste. Eller ska för den delen.
    Jag har inte sagt att du måste,din oförmåga att bemöta nåt av de jag säger visar vem som har rätt 
  • takontakt
    Anonym (Tyuio) skrev 2017-08-15 22:10:23 följande:
    Enligt lagen går den gränsen vid 15 år.
    Den behöver vi ta bort helt, gör du ett brott ska du hållas ansvarig oavsätt ålder 
  • Anonym (Håller med)

    Åker man tåg ensam som barn så antar jag att föräldrarna talat om för barnet vilka regler som gäller. Man ska ha biljett på tåget osv..

    Inte okej att jag som vuxen ska böta för att jag av misstag (endast då) glömt att köpa biljett eller att biljettautomaten va sönder! Medan ett barn som förhoppningsvis blivit lärt lagar/regler av föräldrarna ska få komma undan. Skicka räkningen till föräldrarna, då lär sig antagligen föräldrarna att berätta för barnet vad som är rätt och fel!

  • Anonym (Tyuio)
    Anonym (Freja) skrev 2017-08-15 22:07:12 följande:

    Ringa polisen vore på sin plats då det är bedrägligt beteende att åka utan biljett!


    "Bedrägligt beteende"? Att fisa i hissen är bedrägligt beteende, ska man börja ringa polisen för det också?
  • takontakt
    Anonym (Freja) skrev 2017-08-15 22:10:51 följande:
    Bra skrivit!
    De börjar tidigt, nu får dom tjuvåka kasta sten på polis osv osv sen blir de mord och våldtäkter osv, en mycket farlig utveckling vi behöver ett samhälle som har nolltolerans mot ALLA brott specielt i tidig ålder då är de som viktigast 
  • Anonym (Tyuio)
    takontakt skrev 2017-08-15 22:11:19 följande:

    Jag har inte sagt att du måste,din oförmåga att bemöta nåt av de jag säger visar vem som har rätt 


    Oförmåga - ointresserad, potato potato
  • Woopsie

    Håller med, det bör vara lika för alla! Men har dom laglig rätt att bötfälla ett barn skulle jag vilja veta? Annars är det ju totalt meningslöst med avgift för barn öht?

  • Regndamen
    Anonym (Freja) skrev 2017-08-15 22:07:12 följande:

    Ringa polisen vore på sin plats då det är bedrägligt beteende att åka utan biljett!


    Ringa polisen på en 9-åring? Skulle du hålla fadt ungen så den inte skulle kunna smita också?
Svar på tråden Varför är biljettkontrollanter snällare mot barn?