• Anonym (Freja)

    Varför är biljettkontrollanter snällare mot barn?

    Jag upplever det generellt sett att västtrafiks kontrollanter är snällare mot barn än vuxna. Västtrafik säger själva att kontrollanterna inte ska särbehandla folk. Men bland annat idag var jag med om en incident där det var ett barn i ca 8-9-årsåldern och hade ingen biljett. Barnet åkte ensamt. Kontrollanten frågade vart barnet skulle och barnet svarade till "hållplats E". Kontrollanten sa bara att ungen skulle ha biljett nästa gång. Hallå! Att åka utan biljett är ett brott! Och vilken annan som helst hade fått en tilläggsavgift på 1200 kr! Varför är man snällare mot barn? Biljettkontrollanten ska ju bötfälla SAMTLIGA som inte har biljett..SUCK.

  • Svar på tråden Varför är biljettkontrollanter snällare mot barn?
  • Anonym (Freja)
    Anonym (AAA) skrev 2017-08-16 09:08:20 följande:

    Jag ser ofta hur kontrollanterna släpper igenom diverse invandrare i alla möjliga åldrar som fullt medvetet åker utan biljett. Allt för att kontrollanterna inte orkar ta striden. Det kan vara tonårsgäng, vuxna män, barn, mammor med småbarn etc. Dock ytterst sällan svenskar.


    Det är INTE OK att kontrollanterna gör så! Jag tycker du ska anmäla till västtrafik om du ser något sånt igen. ALLA ska betala, inte bara vissa. Detta barnet såg svenskt ut iaf..
  • Anonym (Tyuio)
    Anonym (AAA) skrev 2017-08-16 09:08:20 följande:

    Jag ser ofta hur kontrollanterna släpper igenom diverse invandrare i alla möjliga åldrar som fullt medvetet åker utan biljett. Allt för att kontrollanterna inte orkar ta striden. Det kan vara tonårsgäng, vuxna män, barn, mammor med småbarn etc. Dock ytterst sällan svenskar.


    I Stockholm har kontrollanterna alltid med sig väktare. Vilket gör det mycket lättare för dem att "ta striden". Visst ska man göra sitt jobb, men inte till vilket pris som helst. De som medvetet åker utan biljett tenderar att ofta bli ganska aggressiva när de åker dit. Om man då vet att man måste hantera personen helt själv så kan jag faktiskt förstå varför man ser genom fingrarna.
  • Glinda från Oz

    Du har helt rätt ts, jag blir så arg då barn särbehandlas. Bara en sådan sak att de går i skolan istället för att jobba. Eller slippa betala för mat, husrum, inga räkningar alls ovs Det är fruktansvärt orättvist! Nu när jag tänker på det gör min dotter mindre hemma än vad jag gör, det måste det bli ändring på! Varför ska hon få slappa bara för att hon är fem år?!

  • Anonym (Freja)
    Glinda från Oz skrev 2017-08-16 09:58:17 följande:

    Du har helt rätt ts, jag blir så arg då barn särbehandlas. Bara en sådan sak att de går i skolan istället för att jobba. Eller slippa betala för mat, husrum, inga räkningar alls ovs Det är fruktansvärt orättvist! Nu när jag tänker på det gör min dotter mindre hemma än vad jag gör, det måste det bli ändring på! Varför ska hon få slappa bara för att hon är fem år?!


    Vilken otroligt korkad jämförelse du gör. Så då tycker du att barn ska få snatta på ica också eftersom de är, just barn? Du tycker inte barn ska få några konsekvenser för sitt handlande? Och så undrar man varför barn och ungdomar inte kan bete sig idag?
  • Anonym (Freja)
    Anonym (Tyuio) skrev 2017-08-16 09:44:26 följande:

    I Stockholm har kontrollanterna alltid med sig väktare. Vilket gör det mycket lättare för dem att "ta striden". Visst ska man göra sitt jobb, men inte till vilket pris som helst. De som medvetet åker utan biljett tenderar att ofta bli ganska aggressiva när de åker dit. Om man då vet att man måste hantera personen helt själv så kan jag faktiskt förstå varför man ser genom fingrarna.


    Då ringer man polisen om personen uppträder aggressivt. Man låter inte alla andra betala.
  • Anonym (Tyuio)
    Anonym (Freja) skrev 2017-08-16 10:57:59 följande:

    Då ringer man polisen om personen uppträder aggressivt. Man låter inte alla andra betala.


    Då måste man ändå se till att hålla kvar personen i 30-90 min. Hur gör du det utan att riskera något?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Freja) skrev 2017-08-16 10:57:00 följande:

    Vilken otroligt korkad jämförelse du gör. Så då tycker du att barn ska få snatta på ica också eftersom de är, just barn? Du tycker inte barn ska få några konsekvenser för sitt handlande? Och så undrar man varför barn och ungdomar inte kan bete sig idag?


    Du har rätt igen, förr högg man av handen på den som snattade, folk idag är så bortskämda. Jag trodde du ville ha det lika för barn och vuxna? Det känns rimligt, barn borde också vara straffmyndiga som i USA och hamna i fängelse eller dömmas till döden. Helt rätt igen ts.
  • Swagger
    Anonym (Freja) skrev 2017-08-15 20:32:04 följande:
    Jag upplever det generellt sett att västtrafiks kontrollanter är snällare mot barn än vuxna. Västtrafik säger själva att kontrollanterna inte ska särbehandla folk. Men bland annat idag var jag med om en incident där det var ett barn i ca 8-9-årsåldern och hade ingen biljett. Barnet åkte ensamt. Kontrollanten frågade vart barnet skulle och barnet svarade till "hållplats E". Kontrollanten sa bara att ungen skulle ha biljett nästa gång. Hallå! Att åka utan biljett är ett brott! Och vilken annan som helst hade fått en tilläggsavgift på 1200 kr! Varför är man snällare mot barn? Biljettkontrollanten ska ju bötfälla SAMTLIGA som inte har biljett..SUCK.

    Därför att det är just barn. Barn förväntas ha vuxna som tar hand om dem just för att de är barn som inte kan ta hand om sig själva alltid. Att deras föräldrar kanske brister i sitt ansvar ska inte belasta barnen alltför mycket.
  • Anonym (afafa)

    Så länge barnet är omyndigt lyder det under föräldrarnas (eller i vissa fall sociala myndigheters) ansvar. Således borde väl kontrollanten tagit reda på var föräldrarna befinner sig eller begärt kontaktuppgifter, för att sedan kontakta föräldrarna eller ansvarig förmyndare och förklarat läget, alt. krävt ut avgift. Och därefter hade förmyndaren fått ta konsekvensen och därefter, rimligen utkräva en förklaring av barnet och kanske andra bestraffningar, utebliven veckopeng, m.m. som konsekvens.

    Barn ses väl som skörare än vuxna och bemöts och behandlas väl därefter. TS kan nog föreställa sig att man både pratar till och bemöter barn på andra sätt än vuxna, och det är väl så det går i huvudet på kontrollanten du upplevde.

    Men det finns säkerligen kontrollanter som behandlar barn lika hårt som vuxna i kollektivtrafiken, men då finns det likväl passagerare som reagerar på att bemötandet varit för hårt och att barnet borde undantagits. Flera sidor av samma mynt....Dug

  • Anonym (A)

    Jag har varit med om barn (6-7år) som blivit avslängd för att den saknat busskort (dock av busschauffören). Kontrollanter som skrikit på barn för att det gått att bevisa att busskortet är deras. Så det finns olika "mindre snälla" varianter.

    För min del om jaf blivit tillsagd av en främling när jag var typ 8a så hade det tagit hårt. Det där barnet kanske aldrig glömmer busskortet igen.

Svar på tråden Varför är biljettkontrollanter snällare mot barn?