• Miss EM

    Tredje kuren letrozole, någon som vill följas åt?

    Hej :)

    Har konstaterad pco, jag och min sambo har försökt att skaffa barn i c:a 2 år nu.

    Skall börja på tredje kuren utav letrozole nu,

    är det någon som sitter i samma sits som mig som skulle vilja följas åt? :)

  • Svar på tråden Tredje kuren letrozole, någon som vill följas åt?
  • Miss EM
    violla skrev 2017-09-21 19:40:51 följande:
    Jag har använt clearblue advanced fertilitetsmonitor sedan dag 8 i cykeln och har fått höjningen för östrogen för 5 dagar sedan, men inget för ägglossning :/
    Har inget blodprov inbokat. Har ätit enkel dos denna gången.
    Men det kanske är det som är problemet, just att få blåsorna att släppa. Kanske måste se om jag kan gulla till mig att få prova ovitrelle nästa gång.
    Okej, den har jag aldrig provat. något att rekomendera? :)
    okej, ja prova om du kan ta ovitrelle. annars kanske dem kan öka dosen på letrozolen? om det inte funkade nu sist du åt dem?

  • minipeach86

    Hej tjejer, jag vill också gärna vara med här i tråden om det går bra Glad Jag har PCOS (som upptäcktes i tidiga tonåren) och ska börja min första Letrozolkur nu om några dagar. Jag slutade med preventivmedel i januari, men fortfarande ingen egen mens. Har stimulerat fram blödning tre gånger under sommaren med Provera (2 ggr) och ProgesterAll (1 gång), men cykeln har inte hoppat igång. Har nu precis avslutat ytterligare en omgång med Provera (dag 10 idag). Mycket förväntan och hoppas mensen kommer igång de närmsta dagarna! Skulle kännas så skönt att kunna följas åt med er och finna stöd genom denna tid med så mycket sköra förhoppningar. Man vet ju aldrig hur lång tid det kommer ta.

    Har ett par frågor som ni som vill gärna får svara på.. nämligen, ni som har PCO(S) här och har testat pergotime/letrozol fler än 1 gång (alltså inte lyckats på första försöket/försöken), har ni också problem med övervikt? Hur grav PCO(S) har ni?
    Och nu minns jag inte vem av er som skrev att Otrivellesprutan är väldigt dyr, men vad kostar den?  Förvånad

    Lycka till alla fina tjejer! {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Pergobebis)
    minipeach86 skrev 2017-09-21 23:19:29 följande:

    Hej tjejer, jag vill också gärna vara med här i tråden om det går bra Glad Jag har PCOS (som upptäcktes i tidiga tonåren) och ska börja min första Letrozolkur nu om några dagar. Jag slutade med preventivmedel i januari, men fortfarande ingen egen mens. Har stimulerat fram blödning tre gånger under sommaren med Provera (2 ggr) och ProgesterAll (1 gång), men cykeln har inte hoppat igång. Har nu precis avslutat ytterligare en omgång med Provera (dag 10 idag). Mycket förväntan och hoppas mensen kommer igång de närmsta dagarna! Skulle kännas så skönt att kunna följas åt med er och finna stöd genom denna tid med så mycket sköra förhoppningar. Man vet ju aldrig hur lång tid det kommer ta.

    Har ett par frågor som ni som vill gärna får svara på.. nämligen, ni som har PCO(S) här och har testat pergotime/letrozol fler än 1 gång (alltså inte lyckats på första försöket/försöken), har ni också problem med övervikt? Hur grav PCO(S) har ni?
    Och nu minns jag inte vem av er som skrev att Otrivellesprutan är väldigt dyr, men vad kostar den?  Förvånad

    Lycka till alla fina tjejer! {#emotions_dlg.flower}


    Jag har "bara" PCO och inte PCOS(men har en himla massa små ägg i mina äggstockar..), är inte överviktig, har dock haft anorexi och det beror antagligen på det, hade jag varit frisk tror jag att jag hade vägt ca 10-15kg mer och därmed varit lite överviktig.

    Ovitrelle kostar ca 350 tror jag, men den går på högkostnadsskyddet så den går snabbt ner i pris om du även hämtar ut andra tabletter :) 

    Hoppas det går bra för dig, ska du börja med 2,5 eller 5mg letrozol?
  • Anonym (Pergobebis)

    Jag var på ett "akut" VUL igår för att kolla äggblåsorna, var rädd att ena hade släppt redan, men de båda var kvar och låg på 18.5 och nästan 23mm. Tog sprutan nu idag, morgonen efter, då borde de kanske legat på 19-20 och 24-25mm. Vet inte hur stor risk det är för tvillingar, men med tanke på att det inte tagit sig alls de senaste 3 cyklerna så vore det ju "typiskt" om det tog sig dubbelt upp nu. Tvillingar hade ju varit superhäftigt, men jag önskar mig nog trots allt en enkel och komplikationsfri graviditet :) Så jag är lagom nervös nu, orolig både för att det ska bli tvillingar eller ingenting alls. Nästa månad kommer falla in när min man är bortrest en hel vecka, kommer ha ägglossning MITT i veckan, så jag vet inte hur vi ska lösa det, vilket stressar mig ännu mer och känner bara att det MÅSTE ta sig nu. :/

  • Miss EM
    minipeach86 skrev 2017-09-21 23:19:29 följande:

    Hej tjejer, jag vill också gärna vara med här i tråden om det går bra  Jag har PCOS (som upptäcktes i tidiga tonåren) och ska börja min första Letrozolkur nu om några dagar. Jag slutade med preventivmedel i januari, men fortfarande ingen egen mens. Har stimulerat fram blödning tre gånger under sommaren med Provera (2 ggr) och ProgesterAll (1 gång), men cykeln har inte hoppat igång. Har nu precis avslutat ytterligare en omgång med Provera (dag 10 idag). Mycket förväntan och hoppas mensen kommer igång de närmsta dagarna! Skulle kännas så skönt att kunna följas åt med er och finna stöd genom denna tid med så mycket sköra förhoppningar. Man vet ju aldrig hur lång tid det kommer ta.

    Har ett par frågor som ni som vill gärna får svara på.. nämligen, ni som har PCO(S) här och har testat pergotime/letrozol fler än 1 gång (alltså inte lyckats på första försöket/försöken), har ni också problem med övervikt? Hur grav PCO(S) har ni?

    Och nu minns jag inte vem av er som skrev att Otrivellesprutan är väldigt dyr, men vad kostar den?  

    Lycka till alla fina tjejer! 


    Hej och välkommen hit :) kul att du hittade oss!

    Jag har pcos men inget problem med övervikt, väger runt 55 kg.

    Jag har ingen mens alls och på så vis ingen ägglossning utav mig själv, använder mig utav provera för att få blödning. Är inne på omgång 4:a med provera och letrozole.

    Stort lycka till med dina första kur med letrozole! :)
  • Hormonkarusellen
    Miss EM skrev 2017-09-22 09:34:19 följande:

    Hej och välkommen hit :) kul att du hittade oss!

    Jag har pcos men inget problem med övervikt, väger runt 55 kg.

    Jag har ingen mens alls och på så vis ingen ägglossning utav mig själv, använder mig utav provera för att få blödning. Är inne på omgång 4:a med provera och letrozole.

    Stort lycka till med dina första kur med letrozole! :)


    Samma här, väger runt 52kg till knappt 170cm så snarare för liten vikt. Dock upplever jag det hår okontrollerbara sötsuget som många pratar om med pco, alltså det finns ingen botten. Varje dag... känns som att det är dåligt för kroppen även om det i mitt fall inte syns på vikten. Men om det är fler som upplever så kan jag alla dagar i veckan förstå att många får en viss övervikt. Det godissuget går inte att stoppa med den bästa vilja i världen. Sedan äter jag , skulle jag påstå, väldigt bra mat i övrigt så jag hoppas det väger upp....

    Såg någon skrev om 2,5 eller 5mg letrozol, visste inte att det fanns olika! Undrar vilken jag har, och om dubbel är 5 eller 10 för mig nu då?

    Vad tar ni andra? Och som jag undrade innan, dubbel dos - båda tabletterna samtidigt?
  • Repet
    minipeach86 skrev 2017-09-21 23:19:29 följande:

    Hej tjejer, jag vill också gärna vara med här i tråden om det går bra Glad Jag har PCOS (som upptäcktes i tidiga tonåren) och ska börja min första Letrozolkur nu om några dagar. Jag slutade med preventivmedel i januari, men fortfarande ingen egen mens. Har stimulerat fram blödning tre gånger under sommaren med Provera (2 ggr) och ProgesterAll (1 gång), men cykeln har inte hoppat igång. Har nu precis avslutat ytterligare en omgång med Provera (dag 10 idag). Mycket förväntan och hoppas mensen kommer igång de närmsta dagarna! Skulle kännas så skönt att kunna följas åt med er och finna stöd genom denna tid med så mycket sköra förhoppningar. Man vet ju aldrig hur lång tid det kommer ta.

    Har ett par frågor som ni som vill gärna får svara på.. nämligen, ni som har PCO(S) här och har testat pergotime/letrozol fler än 1 gång (alltså inte lyckats på första försöket/försöken), har ni också problem med övervikt? Hur grav PCO(S) har ni?
    Och nu minns jag inte vem av er som skrev att Otrivellesprutan är väldigt dyr, men vad kostar den?  Förvånad

    Lycka till alla fina tjejer! {#emotions_dlg.flower}


    När jag fick diagnosen så hade jag enligt läkaren tydlig PCOS, hade massor med ägg, väldigt högt insulin, sockerbegäret var superjobbigt och har haft dålig hy hela mitt liv. Har och kämpat med övervikt så länge jag kan minnas (hör förmodligen ihop med sockerberoende). 

    Efter att jag fick diagnosen så la jag om hela min kost till strikt LCHF då jag läste att det skulle kunna hjälpa.  Första två veckorna va väldigt svåra för mig, men sen, vilken skillnad. Jag mår bara bättre och bättre, och för första gången i mitt liv så går jag ner i vikt och är snart normalviktig (enligt BMI), huden har blivit mycket bättre osv osv.

    Det bästa (kanske) var att när jag va hos läkaren igår på vul så såg han inte lika många ägg som vanligt, utan allting såg "helt normalt" ut. vilket för mig var ett kvitto på att jag är på rätt väg.

    Trots det så kommer jag fortsätta bli behandlad, för bara för att PCOS:en är mer en PCO så betyder det ju inte att jag plötsligt blir gravid på egen hand om jag slutar med hormoner....

    Hoppas det går bra för dig, och att du lyckas på första försöket!
    Snart måste det vara vår tur!
  • Repet
    Miss EM skrev 2017-09-20 21:39:22 följande:
    Skönt med positivt ÄL.test! :) hmm...okej, nej precis inte ta så bra att ta den med för många ägg. Svåra val! oj kostar den så mycket? det visste jag faktiskt inte...  Du får återkomma vad du kom fram till!
    Jag väntade till efter VUL... å de spelade ingen roll sa läkaren.
    Hade en stor fin blåsa och en bra utvecklad slemhinna.
    Kostnaden är ju egentlingen inte så stor 350kr ungefär, men den här månaden har jag haft två VUL (kostar 200 st i vår region) och då också två sprutor, de blir ju mycket i längden liksom, så tyckte att det skulle vara onödiga pengar om det inte såg bra ut. 

    Men läkaren sa också att jag skulle kunna sluta gå dit på vul varje månad (om det inte tar sig denna månad, då han ansåg att jag har svarat så bra på medicineringen och att det sett så lika ut varje månad. vilket är väldigt skönt så jag börjar nytt jobb om två veckor, vilket inte ger mig riktigt samma flexibilitet att gå ifrån/jobba hemma osv.

    Men han sa också att om det inte funkar denna månad så ska vi bara prova en gång till, sen ställs vi i kö för IVF istället, för att minska den psykiska påfrestningen som det är med en hormonbehandling.

    Hur har ni diskuterat gällande sånt? 
    Snart måste det vara vår tur!
  • Hormonkarusellen
    Repet skrev 2017-09-22 12:42:34 följande:

    När jag fick diagnosen så hade jag enligt läkaren tydlig PCOS, hade massor med ägg, väldigt högt insulin, sockerbegäret var superjobbigt och har haft dålig hy hela mitt liv. Har och kämpat med övervikt så länge jag kan minnas (hör förmodligen ihop med sockerberoende). 

    Efter att jag fick diagnosen så la jag om hela min kost till strikt LCHF då jag läste att det skulle kunna hjälpa.  Första två veckorna va väldigt svåra för mig, men sen, vilken skillnad. Jag mår bara bättre och bättre, och för första gången i mitt liv så går jag ner i vikt och är snart normalviktig (enligt BMI), huden har blivit mycket bättre osv osv.

    Det bästa (kanske) var att när jag va hos läkaren igår på vul så såg han inte lika många ägg som vanligt, utan allting såg "helt normalt" ut. vilket för mig var ett kvitto på att jag är på rätt väg.

    Trots det så kommer jag fortsätta bli behandlad, för bara för att PCOS:en är mer en PCO så betyder det ju inte att jag plötsligt blir gravid på egen hand om jag slutar med hormoner....

    Hoppas det går bra för dig, och att du lyckas på första försöket!


    Wow vad starkt av dig! Förstår verkligen sockerbegäret även om jag inte dras med övervikt, men kroppen kan ju må på insidan ändå tänker jag..

    försöker äta någorlunda enligt GI, tror verkligen på att kosten kan hjälpa men jag lyckas inte sluta äta sötsaker. Kan lchf vara en väg även utan övervikt?

    Superstarkt jobbat att gå ner de kilo som krävdes till normalt BMI, jag är superimponerad eftersom jag vet hur ett sötbegär kan styra en
  • Repet
    Hormonkarusellen skrev 2017-09-22 14:06:08 följande:
    Wow vad starkt av dig! Förstår verkligen sockerbegäret även om jag inte dras med övervikt, men kroppen kan ju må på insidan ändå tänker jag..

    försöker äta någorlunda enligt GI, tror verkligen på att kosten kan hjälpa men jag lyckas inte sluta äta sötsaker. Kan lchf vara en väg även utan övervikt?

    Superstarkt jobbat att gå ner de kilo som krävdes till normalt BMI, jag är superimponerad eftersom jag vet hur ett sötbegär kan styra en
    Tack! vet inte om det är styrka eller desperation dock Obestämd hade nog aldrig gjort det om vi inte hade problem att få barn.
    Men nu i efterhand så är det väldigt skönt att inte vara slav under sockret...

    Läste mycket och lyssnade på föreläsningar av denna läkaren Dr. Michael Fox. Å vad jag kan förstå så handlar det både om att de som har övervikt kan bli hjälpt av att gå ner i vikt. Men främst att hormonbalansen ska bli stabilare, och det gäller ju för alla, oavsett vikt, så det kanske kan hjälpa för dig även om du redan är normalviktig.

    Viktigt att påpeka är ju att jag har ju inte fått det riktigta resultatet än, för jag har ju inte lyckats bli gravid, vilket var målet från början ju, men varje dag som jag inte är gravid är ju en dag närmare att jag blir gravid....
    Snart måste det vara vår tur!
Svar på tråden Tredje kuren letrozole, någon som vill följas åt?