• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Linnnn

    Jag kommer att laga egen mat erijon. Med de andra barnen har jag oftast kokat ihop något av det vi äter, men haft några kuber i frysen som reserv om det är något som inte passar. Har inte kommit igång än eftersom J äter så lite. Däremot har han inte bara fått slät puré utan faktiskt lite bitar redan från början eftersom han provsmakat vår mat och jag bara mosat med gaffel.

  • Linnnn

    Åh vad roligt! Står han och gungar eller tom kryper? Tror inte att J är där om en månad, men vi får väl se

  • LitenBlomma
    Linnnn skrev 2018-03-22 12:55:35 följande:

    Åh vad roligt! Står han och gungar eller tom kryper? Tror inte att J är där om en månad, men vi får väl se


    Gungar lite än så länge.

    Fy vad jobbigt det är att amma vissa måltider... Han river, sliter, trycker och bökar. Nu är han 6 månader så vi kör gröt, Little Farmer, till frukost med färsk mosad frukt till. Mosad mat från oss till lunch eller middag med fruktmos som efterrätt. Gröt på kvällen. Inga mängder, så mycket som han är intresserad av. Resten amning.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Musetti

    Haha wow! Riktiga armhävningar LitenBlomma :) :) :)

    Tycker det är svårt att veta om Ilse är mätt när vi ger henne puré. Med amningen eller flaskan så slutar hon ju av sig själv när hon inte vill ha mer men med fruktmoset sätter hon lätt i sig hela skålen eller (i stort sätt hela) klämmisen.

    Jag lyssnar på en podd som tog upp ämnet BLW - Baby Led Weaning, barnstyrd matintroduktion, som går ut på att barnet själv ska upptäcka mat genom plockbitar i egen takt (i ganska stora bitar!). Tyckte det lät intressant och kommer nog köra det parallellt med fruktmos, om det funkar.

  • erijon
    LitenBlomma skrev 2018-03-22 14:28:48 följande:

    Gungar lite än så länge.

    Fy vad jobbigt det är att amma vissa måltider... Han river, sliter, trycker och bökar. Nu är han 6 månader så vi kör gröt, Little Farmer, till frukost med färsk mosad frukt till. Mosad mat från oss till lunch eller middag med fruktmos som efterrätt. Gröt på kvällen. Inga mängder, så mycket som han är intresserad av. Resten amning.


    Wow vad duktig! Längtar tills Edvin gör så. Han sitter ännu bara korta stunder och balanserar själv. Tippar ofta fram/åt sidan, tar inte emot sig själv. Så han kan inte lämnas sittande..

    Idag åt han för första gången 1/2 portion gröt!! hipps ekologiska, naturell havregröt från 6mån. Så imorgonbitti ska jag försöka igen! Gav detta ikväll strax innan amningen för natten (han ligger och ammar nu) i hopp om att han sover mer än 2-3 timmarna i stöten inatt. Iallafall första passet.

    Han har somnat vid 19 och vaknat hungrig vid 21 sista kvällarna.. sen fortsätter det med 2 timmar emellan, eventuellt en gång med tre (men har vart fler tillfällen med 1-1,5h emellan, eller en vakentimma mitt i natten.. ) den sömnbristen börjar påverka mitt tålamod som ni kanske förstår. TIll råga oå det är den blivande sjuåringen inte i sina lugnaste dagar..

    En stor eloge till dig LitenBlomma som orkar med 6st ;D
  • Linnnn

    Vad det händer grejer med våra små!

    Det är svårare att amma J nu också. Det får inte vara för mycket som stör runtomkring och jag kan inte göra något annat samtidigt (typ skriva inlägg här eller läsa) för då slutar han äta. Har lagat mat utan salt till J två dagar och då har han ätit kanske en matsked. Har haft ett gäng jobbiga nätter då han ätit mest hela tiden (jag har lagt mig vid 20.30-21 för att orka), men inatt har han sovit mycket bättre så hoppas det blir en bra period ett tag nu. Han åt väldigt lite förra veckan då han var sjuk, så kanske fanns lite att ta igen.

  • erijon

    Chockerande! Igårkväll vaknade Edvin redan efter en timma och ville amma. Jag som hade gett en halv portion gröt utöver amningen.. men han låg och skrek med sin tiger (dinglis) och napp i munnen, som att han drömde hemska drömmar.

    Sen vill jag påstå att han sov rätt bra?! Vaknade första gången efter 20,30 vid 01, tror jag? Och vid 03 kom han över till vår säng.

    Han blir också störd vid amning eller matning i stol. När han ammar tar han alltid min tröja och drar över ansiktet haha. Han verkligen gosar :)

  • erijon
    LitenBlomma skrev 2018-03-22 14:28:48 följande:

    Gungar lite än så länge.

    Fy vad jobbigt det är att amma vissa måltider... Han river, sliter, trycker och bökar. Nu är han 6 månader så vi kör gröt, Little Farmer, till frukost med färsk mosad frukt till. Mosad mat från oss till lunch eller middag med fruktmos som efterrätt. Gröt på kvällen. Inga mängder, så mycket som han är intresserad av. Resten amning.


    Äter han hela portioner av er vanliga mat eller smakar han bara? Tycker det är svårt med Edvin. Han vill så gärna ha vår mat och när han får smaka Vidar han tydligt att han vill ha mer, men vi har ju salt i liksom.. så vågar inte ge honom mer än max en sked (fast han får ju oftast smaka sås tex från fingret eller från vår gaffel. Så han får ju ofta smaka flera gånger under en måltid )

    Om det inte vore för saltet skulle jag absolut ge en hel porton från vår mat, det skulle han säkert älska!

    Försöker iallafall laga bra mat (smaker som vi ofta äter själva) åt honom och frysa in. Men man ska orka stå och laga separat oxkså. Går ju sällan samtidigt eftersom spisen bara har 4 plattor och vi äger inte 700 kastruller (har för lite förvaring för att kunna köpa fler också).

    Edvin fick iallafall en halv portion gröt tilö frukost med banan/hallon. Han SLUKADE det och ammade efter! Äntligen släpper hans gröt-hat. Eller så är hipps gröt godaste enligt honom.
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här