• LitenBlomma

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Här kan vi fortsätta prata om bebisarna som nu är utanför magen!


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här
  • Linnnn

    Matschemat här ser ut ungefär som Charlies. Skillnaden är att J dricker vatten till alla måltider, sover en gång till (strax före/efter middagen) och inte ammar så ofta på natten. Jag ska jobba några dagar framöver och då gissar jag på att pappan erbjuder i första hand frukt, men kanske också lite småplock som smörgåsrån. Har försökt med bröstmjölk i nappflaska, men det var ingen favorit, så känns inte värt besväret att pumpa ut. Runt 8 mån "får" man väl börja ge mer mjölkprodukter, t ex blanda yoghurt med frukten? Pannkakor/bananpannkaka (smidigt för dem att äta själva), mackor, äggröra, omelett är väl andra mellisförslag utöver frukt.

  • erijon
    Linnnn skrev 2018-05-28 14:36:51 följande:

    Matschemat här ser ut ungefär som Charlies. Skillnaden är att J dricker vatten till alla måltider, sover en gång till (strax före/efter middagen) och inte ammar så ofta på natten. Jag ska jobba några dagar framöver och då gissar jag på att pappan erbjuder i första hand frukt, men kanske också lite småplock som smörgåsrån. Har försökt med bröstmjölk i nappflaska, men det var ingen favorit, så känns inte värt besväret att pumpa ut. Runt 8 mån "får" man väl börja ge mer mjölkprodukter, t ex blanda yoghurt med frukten? Pannkakor/bananpannkaka (smidigt för dem att äta själva), mackor, äggröra, omelett är väl andra mellisförslag utöver frukt.


    Ja eller redan vid 6 mån om man kollar smoothies med yoghurt, små bägare från nestlé i affärerna.

    I två dagar nu har jag tagit bort amningen vid 13 och gett något mindre mellanmål. Igår blev det en klämmis med yoghurt-smoothie och idag en avokado mosad med en halv banan och några småskedar turkisk yoghurt. Några droppar lime också. JAG tyckte det var kanon. Jag kan inte säga vad Edvin tyckte. Han spotta och fräste. Men han såg glad ut och gapade etfyer med och åt upp allt.. avokado har han alltid älskat meb dessvärre aldrig banan. Banan funkar bra mixat med andra frukter men ensam har han inte gillat det, konstigt nog. Alla bebisars favorit liksom. Jag märkte att Edvin då gärna vill Anna vid 15 och inte gärna ha något annat. Helt okej för mig!

    Så om detta håller i sig ammar jag ju ?bara? morgon, mellis kl 15 och till natten (och om det blir på natten) vilket känns SÅ bra. Sen tror jag säkert att jag ganska snart byter ut där vid 15 till något annat också, men för odlingen vill han senare då ändra om hans tider lite. Tror inte han kommer äta såhär ofta om han äter mer mat/frukt/yoghurt och liknande.

    Känns bra att jag lyckades. Gällande brösten märker jag ingen skillnad.
  • Trolltrio

    Min skrutt vill helst bara amma med. Max en smakportion gröt till frukost om han.är riktigt medgörlig, oftast en halv. Sen några skedar mat vid lunch och middag. Mellis erbjuder jag frukt eller macka, smulas mest sönder I'm det inte är apelsin som är favoriten. I övrigt ammar han fritt. Oftast 3-5 går på natten med.

  • Linnnn

    Idag drog sig J upp till stående själv fast jag för en vecka sen skrev att han inte var i närheten av att klara det... Ibland går det fort

  • Linnnn

    Skönt att det går åt det håll du vill erijon!

    Och vad skönt att ni redan fått erbjudande om förskoleplats Musetti! Jag har inte ens ställt J i kö än. Tänkte jag skulle ta besöken till hösten, men här finns inte flera alternativ inom tio minuters gångavstånd precis...

    J har också börjat sova på mage ibland. Går ju inte att styra och rätt sött med rumpan i vädret.

Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här