• anonym80008

    Berätta att man är gravid på intervju ?

    Hej 

    Jag har sökt ett jobb och varit på intervju. Den första intervjun hölls med ett rekryteringsföretag. Jag vet att jag har gått vidare till nästa urval och står nu mot 2 andra kandidater. 

    Jag är i vecka 29+3 och det syn inte speciellt mycket, då jag redan är överviktig. På första intervjun fick jag frågan: Har du barn? Jag svarade: Inte än. 

    På den andra intervjun kommer jag att få träffa chefen på företaget. 

    Ska jag i berätta på intervjun att jag är gravid eller ska jag avvakta till de har tagit ett beslut om vem dem ska anställa? Hur hade ni gjort? HJÄLP! 

  • Svar på tråden Berätta att man är gravid på intervju ?
  • anonym80008
    Anonym (Meen) skrev 2017-11-10 12:59:00 följande:
    Inte så nödvändigt att hänga upp sig på just det nu kanske...

    Men

    En fast tjänst är tillsvidare, på obestämd tid.

    Hon skriver klart och tydligt att det är ett tidsbegränsat arbete, då heter det tidsbegränsad anställning eller visstidsanställning men kan vara tex ett vikariat.
    Det är en tillsvidareanställning. BF är i slutet av januari.
  • Anna60

    Jag har svårt att tro att de vill anställa dig för en fast tjänst i två månader för att sedan släppa dig i ett år för föräldraledighet. Själv skulle jag nog inte ens sökt jobb i den sitsen.

  • Anonym (Berätta)

    Jag hade helt klart berättat dels med tanke på hur långt gången du är och vad ger det för förtroende för dig att börja med att ljuga/ undanhålla en sådan viktig sak. Mitt förtroende som chef för dig skulle sjunka väldigt mycket om jag får redan på det direkt när du börjar. Plus att en del företag har som regler att föräldrapenning ska ansökas om senast tre månader innan ledighet för att bli beviljad.

    Jag antar att du inte börjar jobba imorgon och att du inte kommer jobba fram till beräknad BF. Barnet kan ju trots allt komma 2 veckor innan BF och anses som fullgången. Så vad hinner du jobba 1-max 2 månader.

    Och så ska det behöva betala lön till dig när du lär upp dig för att på än gång när du lärt dig behöva lära upp ytterligare en person som ska vikariera för dig. Sen när du kommer tillbaka behöver du en ny ?inskolning? eftersom du knappt han jobba och sätta dig in i jobbet.

  • Anonym (Berätta)
    anonym80008 skrev 2017-11-10 13:07:38 följande:

    Skulle tror det, 6 månader. 


    Om du då inte berättat nåt innan utan berättat i efterhand så har deras förtroende sjunkit för dig och chansen att få vara kvar är väldigt liten då de inte behöver ange någon orsak till uppsägning. Och då tror jag även att det är svårt att i framtiden få jobb på samma ställe för de ver ju hur du beteende dig förra gångne. Har du däremot berättat och de ansåg anställer dig utifrån dina erfarenheter/meriter sitter du ju tryggare i båten.
  • pallazathena

    Håller inte med.

    Beror delvis på hur kvalificerad tjänsten är och hur svårrekryterad din kompetens är, dels på hur noggrant de håller på att inte diskriminera gravida.

    Lagligt sett får de inte förfördela dig av den anledningen och om det är tex en statlig myndighet kanske de faktiskt tar den bäst lämpade och tänker långsiktigt. Likaså om man har en särskild kompetens och de verkligen vill ha just den personen, kan vara värt att vänta på.

    Jag skulle iaf berätta eftersom man måste säga till två månader innan enl lag.

  • Anna60
    viseversa skrev 2017-11-10 13:54:35 följande:
    Du ska INTE berätta. Sen får dom inte fråga om du har barn.
    Det får dom visst det! Vad är det för trams.
  • ALM82

    Tycker att du ska berätta. "Ärlighet varar längst".
    Som någon annan skrev här ovan så kommer ju deras förtroende för dig att sjunka rätt så rejält och om du har provanställning så skulle nog inte jag som chef behålla dig för att ha undanhållt något sådant. 

Svar på tråden Berätta att man är gravid på intervju ?