• Anonym (jacuzzi)

    Hur mycket pengar kan vi spara till 1 Juli 2018?!

    Hej!

    Har varit med i liknande trådar förut, och tycker det är så kul och intressant, så jag tycker det är dags igen!

    Vill Du spara till något speciellt? Betala av lån? Spara "bara för att"?

    Jag hade ett mål, att innan detta år är slut så skulle jag betala tillbaka en privat skuld på 50 000 kr.

    OM jag lyckades, så tänkte jag köpa en jacuzzi - ingen värsting, men något mysigt man kan bubbla i året runt och få lite avslappning och så skulle barnen älska det!

    Tyvärr pajade jag ryggen och är 100% sjukskriven, så tyvärr sket det sig... Men 10 000 har jag betalat av iaf!

    Så nu har jag som mål att spara så mycket pengar jag bara kan och se vad jag kan få ihop till 1 Juli! Jag har sambo och vi delar gemensamma räkningar 50/50, och det som blir kvar gör vi vad vi vill med. Mina pengar går oftast till kläder och skor (till barnen och mig) och inredning, blommor... Krimskrams, typ... Men vi har alla kläder och skor vi behöver, så nu ska jag spara de pengarna istället.

    Någon som hänger på?

  • Svar på tråden Hur mycket pengar kan vi spara till 1 Juli 2018?!
  • Anonym (Mella)
    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-04-22 10:30:31 följande:

    Jag ska nog ta upp det med honom.. nu den 25:e kommer han få sin semester från gamla jobbet i pengar. Det beloppet är vad jag får ut på 2,5 månad... och då har han inte fått lönespecen från nya jobbet heller, så då blir det ju ännu mer...

    Men som sagt, han betalar mycket på renovering av huset, men vi har skrivit upp hur mycket det kostat så att jag kan betala min del när jag kan... Dock köper ju jag det mesta till barnen, kläder & skor...


    Hade det varit jag så hade jag delat alla utgifter mat, barnkläder, boende 50%. Mest rättvist i min värld att man betalar för det man nyttjar och försörjer sina barn. Om man inte kommit löverens något annat från början. Du kan ta upp det du skriver med honom men inte kräva att han ska betala mer.
  • Anonym (Slösavillspara)

    Hej! Lönedag idag. Det första jag gjorde (efter räkningarna som var inlagda sedan innan) var att betala hyran för en stuga vi har hyrt i England i slutet av maj. Ser ut som att det ändå finns en viss sparmån ändå.

    Vi har ganska höga stående utgifter varje månad. Huset inkl drift tar nästan hela min lön. Och det är inget vi kan påverka. Har redan bytt elavtal. Sen är det de där två bilarna... Och förra månaden behövde samtliga i familjen nya skor .

  • Anonym (jacuzzi)
    Anonym (Mella) skrev 2018-04-22 15:45:33 följande:
    Hade det varit jag så hade jag delat alla utgifter mat, barnkläder, boende 50%. Mest rättvist i min värld att man betalar för det man nyttjar och försörjer sina barn. Om man inte kommit löverens något annat från början. Du kan ta upp det du skriver med honom men inte kräva att han ska betala mer.
    Han var okej med att räkna procentuellt. Denna månad förde jag över endast 2000 kr till gemensamma kontot - han 8000... usch, det känns jobbigt att man inte delar på det - men samtidigt fick han ut över 40 000 kr denna månad och jag 12 000 ungefär..
  • Anonym (jacuzzi)
    Anonym (Slösavillspara) skrev 2018-04-25 08:53:30 följande:

    Hej! Lönedag idag. Det första jag gjorde (efter räkningarna som var inlagda sedan innan) var att betala hyran för en stuga vi har hyrt i England i slutet av maj. Ser ut som att det ändå finns en viss sparmån ändå.

    Vi har ganska höga stående utgifter varje månad. Huset inkl drift tar nästan hela min lön. Och det är inget vi kan påverka. Har redan bytt elavtal. Sen är det de där två bilarna... Och förra månaden behövde samtliga i familjen nya skor .


    Ååh, har ni varit i England tidigare? Har alltid velat åka dit... Hoppas ni får bra väder!

    Samma här, eller 4-åringen behövde både nya gummistövlar, cykelhjälm och sandaler till sommaren... Som tur var vann en släkting på Bingolotto som h*n inte är i behov av... Så vi fick köpa presentkortet för 500 kr som är värt 1000 kr. Och för detta köpte vi allt jag nämnde - plus att det räckte till en fotboll till storebrorsan!

    Jag vet inte om jag skrivit det tidigare? Men min mobil gick sönder för ett tag sedan.. den bara la av och svartnade och funkade inte på flera dagar. Så jag köpte en ny.... på avbetalning.... USCH, vad jag skäms! Jag gillar verkligen inte att göra det, köpa på kredit.. jag vill köpa allt kontant, och har man inte råd så låter man bli. Men samtidigt kändes det dumt att köpa en billigare mobil som man kanske har någon månad, tills man sparat ihop till någon man faktiskt VILL ha och kommer ha i flera år... Men jag ska betala av den så fort jag bara kan. Det var en helt ny mobil, den släpptes samma dag jag beställde den... så den BORDE hålla ett bra tag nu....
  • Anonym (Slösavillspara)
    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-05-01 09:35:42 följande:

    Ååh, har ni varit i England tidigare? Har alltid velat åka dit... Hoppas ni får bra väder!

    Samma här, eller 4-åringen behövde både nya gummistövlar, cykelhjälm och sandaler till sommaren... Som tur var vann en släkting på Bingolotto som h*n inte är i behov av... Så vi fick köpa presentkortet för 500 kr som är värt 1000 kr. Och för detta köpte vi allt jag nämnde - plus att det räckte till en fotboll till storebrorsan!

    Jag vet inte om jag skrivit det tidigare? Men min mobil gick sönder för ett tag sedan.. den bara la av och svartnade och funkade inte på flera dagar. Så jag köpte en ny.... på avbetalning.... USCH, vad jag skäms! Jag gillar verkligen inte att göra det, köpa på kredit.. jag vill köpa allt kontant, och har man inte råd så låter man bli. Men samtidigt kändes det dumt att köpa en billigare mobil som man kanske har någon månad, tills man sparat ihop till någon man faktiskt VILL ha och kommer ha i flera år... Men jag ska betala av den så fort jag bara kan. Det var en helt ny mobil, den släpptes samma dag jag beställde den... så den BORDE hålla ett bra tag nu....


    Ja, vi har varit där många gånger. Min andra hälft kommer därifrån och jag bodde där i 4,5 år i min ungdom . Så nu försöker vi åka dit två gånger om året för att hälsa på släkten. Tyvärr finns inte någon möjlighet att bo hemma hos någon släkting (alla bor för litet) så vi får alltid hyra en stuga. Mysigt dock att få rå om sig själva och så får folk hälsa på oss.

    Smart med presentkortet! Det tjänade ni ju båda på.

    Mobiler är väl sånt som man ofta tar på avbetalning. Man får se det som en månadskostnad. Min är också på väg till papperskorgen. När det var kallt la den bara av, men nu är det ok för tillfället.
  • Anonym (Mella)
    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-05-01 09:28:19 följande:

    Han var okej med att räkna procentuellt. Denna månad förde jag över endast 2000 kr till gemensamma kontot - han 8000... usch, det känns jobbigt att man inte delar på det - men samtidigt fick han ut över 40 000 kr denna månad och jag 12 000 ungefär..


    Skönt att ni kom överens iallafall. Ja det var skillnad. Hoppas du kan spara något då? Själv börjar elräkningarna bli mindre nu när det blir varmare och har knappt behövt köpa mat på några veckor så det känns bra. Har en födelsedagspresent att köpa dock så det blir en extra utgift men en trevlig sådan.
  • Anonym (jacuzzi)
    Anonym (Slösavillspara) skrev 2018-05-01 13:54:21 följande:
    Ja, vi har varit där många gånger. Min andra hälft kommer därifrån och jag bodde där i 4,5 år i min ungdom . Så nu försöker vi åka dit två gånger om året för att hälsa på släkten. Tyvärr finns inte någon möjlighet att bo hemma hos någon släkting (alla bor för litet) så vi får alltid hyra en stuga. Mysigt dock att få rå om sig själva och så får folk hälsa på oss.

    Smart med presentkortet! Det tjänade ni ju båda på.

    Mobiler är väl sånt som man ofta tar på avbetalning. Man får se det som en månadskostnad. Min är också på väg till papperskorgen. När det var kallt la den bara av, men nu är det ok för tillfället.
    Åh, så mysigt.. hoppas verkligen i får bra väder!

    Jag brukar alltid köpa mobil kontant - förutom denna gång.. Men jag har kontantkort och brukar inte byta in/förnya när de gamla ''gått ut''. Jag kör slut på de och köper sedan ny, ha ha!
  • Anonym (jacuzzi)
    Anonym (Mella) skrev 2018-05-01 21:36:21 följande:
    Skönt att ni kom överens iallafall. Ja det var skillnad. Hoppas du kan spara något då? Själv börjar elräkningarna bli mindre nu när det blir varmare och har knappt behövt köpa mat på några veckor så det känns bra. Har en födelsedagspresent att köpa dock så det blir en extra utgift men en trevlig sådan.
    Jaa, det är riktigt härligt att se hur elräkningarna bara sjunker och sjunker.. Mm, jag hoppas kunna spara lite så att jag blir kvitt den där skulden någon gång...
  • Anonym (jacuzzi)

    Hur går det för er?

    Det är inte mycket, men jag har fört över 2000 kr till sparkontot. Jag hoppas jag slipper ta av det.. Tyvärr måste jag köpa en lite dyrare sak till dottern, så jag tror tyvärr att det kommer stå 0 kronor om ett tag...

  • Anonym (jacuzzi)

    Hej på er!

    Usch, förra veckan fick vi oväntade utgifter... 7000 - 10 000 kr kommer det sluta på. Vår katt blev hastigt sjuk och vi var tvungna att ta bort honom.. :´( :´(

Svar på tråden Hur mycket pengar kan vi spara till 1 Juli 2018?!