• Anonym (jacuzzi)

    Hur mycket pengar kan vi spara till 1 Juli 2018?!

    Hej!

    Har varit med i liknande trådar förut, och tycker det är så kul och intressant, så jag tycker det är dags igen!

    Vill Du spara till något speciellt? Betala av lån? Spara "bara för att"?

    Jag hade ett mål, att innan detta år är slut så skulle jag betala tillbaka en privat skuld på 50 000 kr.

    OM jag lyckades, så tänkte jag köpa en jacuzzi - ingen värsting, men något mysigt man kan bubbla i året runt och få lite avslappning och så skulle barnen älska det!

    Tyvärr pajade jag ryggen och är 100% sjukskriven, så tyvärr sket det sig... Men 10 000 har jag betalat av iaf!

    Så nu har jag som mål att spara så mycket pengar jag bara kan och se vad jag kan få ihop till 1 Juli! Jag har sambo och vi delar gemensamma räkningar 50/50, och det som blir kvar gör vi vad vi vill med. Mina pengar går oftast till kläder och skor (till barnen och mig) och inredning, blommor... Krimskrams, typ... Men vi har alla kläder och skor vi behöver, så nu ska jag spara de pengarna istället.

    Någon som hänger på?

  • Svar på tråden Hur mycket pengar kan vi spara till 1 Juli 2018?!
  • Anonym (nästa mål - kontantinsats)
    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-06-15 20:06:17 följande:

    Hej på er!

    Usch, förra veckan fick vi oväntade utgifter... 7000 - 10 000 kr kommer det sluta på. Vår katt blev hastigt sjuk och vi var tvungna att ta bort honom.. :´( :´(


    Tråkigt. Både med katten och med kostnaden.

    Försöker själv spara till en ny och större kontantinsats så att vi kan flytta till större och bättre. Startade på minus i vintas med kreditkortskulder och bolån på mer än marknadsvärdet. Amorterat och sparat och ligger just nu plus minus noll. Lite stolt över att jag lyckats sanera min ekonomi men målet känns ändå väldigt långt bort just nu.
  • Anonym (jacuzzi)
    Anonym (nästa mål - kontantinsats) skrev 2018-06-15 22:57:13 följande:

    Tråkigt. Både med katten och med kostnaden.

    Försöker själv spara till en ny och större kontantinsats så att vi kan flytta till större och bättre. Startade på minus i vintas med kreditkortskulder och bolån på mer än marknadsvärdet. Amorterat och sparat och ligger just nu plus minus noll. Lite stolt över att jag lyckats sanera min ekonomi men målet känns ändå väldigt långt bort just nu.


    Har du något mål på hur mycket du vill spara varje månad, och när du vill att allt ska vara ihop sparat?

    Tack så mycket.. Ja, det var jobbigt att vara med om det.. Men ändå skönt för honom att det gick snabbt, så jag hoppas att han inte led så mycket..
  • Anonym (Slösavillspara)

    Nu börjar det närma sig juli 2018. Vi ligger ganska stabilt, har inte lyckats spara så mycket som vi hade tänkt, men sparkontot går ändå något uppåt. Jag hoppas kunna fortsätta fylla på där och ändå resa som vi brukar. Vi har gjort sista avbetalningen på ena bilen, så den utgiften kommer vi slippa sen. Om inte skrället går sönder...

  • Anonym (Mella)
    Anonym (Slösavillspara) skrev 2018-06-17 11:08:34 följande:

    Nu börjar det närma sig juli 2018. Vi ligger ganska stabilt, har inte lyckats spara så mycket som vi hade tänkt, men sparkontot går ändå något uppåt. Jag hoppas kunna fortsätta fylla på där och ändå resa som vi brukar. Vi har gjort sista avbetalningen på ena bilen, så den utgiften kommer vi slippa sen. Om inte skrället går sönder...


    Ett råd fortsätt spara undan samma summan varje månad till bilen.
  • Anonym (nästa mål - kontantinsats)
    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-06-17 10:37:35 följande:

    Har du något mål på hur mycket du vill spara varje månad, och när du vill att allt ska vara ihop sparat?

    Tack så mycket.. Ja, det var jobbigt att vara med om det.. Men ändå skönt för honom att det gick snabbt, så jag hoppas att han inte led så mycket..


    Ja, har rätt höga mål. Mitt mål är att spara 50% av min nettolön under minst ett år. Vet inte hur realistisk det är. Har billig hyra men har bil, som kostar. Har inte fast jobb så det är också omöjligt att säga hur det utvecklar sig. Det blir såklart en rätt knaper tillvaro men boendesituationen är akut och jag känner mig motiverad. Vi får se. Inbillar mig att man blir peppad om man under någon månad märker att det går.

    Vad har du för mål? Läste att du blivit sjukskriven. Är du det fortfarande?
  • Anonym (jacuzzi)
    Anonym (nästa mål - kontantinsats) skrev 2018-06-18 21:44:12 följande:

    Ja, har rätt höga mål. Mitt mål är att spara 50% av min nettolön under minst ett år. Vet inte hur realistisk det är. Har billig hyra men har bil, som kostar. Har inte fast jobb så det är också omöjligt att säga hur det utvecklar sig. Det blir såklart en rätt knaper tillvaro men boendesituationen är akut och jag känner mig motiverad. Vi får se. Inbillar mig att man blir peppad om man under någon månad märker att det går.

    Vad har du för mål? Läste att du blivit sjukskriven. Är du det fortfarande?


    Jag är fortfarande sjukskriven.. Är under utredning och slussas hit och dit, med alla vårdköer går det inte speciellt fort..

    Mitt mål var att betala av min privata skuld innan 31/12-17, men det gick åt skogen.. Nästa mål var att betala tillbaka innan 1/7-18, men det gick också åt skogen.. Men skulden har minskat i alla fall, när jag startade tråden hade jag betalt av 10 000 kr av totalt 50 000 kr.. Sen i början på året fick jag oväntade pengar av mitt försäkringsbolag eftersom jag varit sjukskriven över 90 dagar. Så med lite pengar jag lagt undan och de oväntade pengarna, betalade jag av 20 000 kr. Så nu är det 20 000 kvar..

    Nu fick vi ju dock en oväntad utgift eftersom våran katt dog.. Tack och lov var han ju försäkrad, så de betalade drygt 2500 kr (20% av kostnaden) och vi har lite drygt 6000 kr att betala, som vi delar på.

    Spännande.. Jag tror att man kommer långt med envishet.. Får man fråga hur mycket du får ut efter skatt och hur mycket dina kostnader är på?
  • Anonym (nästa mål - kontantinsats)
    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-06-20 08:00:29 följande:

    Jag är fortfarande sjukskriven.. Är under utredning och slussas hit och dit, med alla vårdköer går det inte speciellt fort..

    Mitt mål var att betala av min privata skuld innan 31/12-17, men det gick åt skogen.. Nästa mål var att betala tillbaka innan 1/7-18, men det gick också åt skogen.. Men skulden har minskat i alla fall, när jag startade tråden hade jag betalt av 10 000 kr av totalt 50 000 kr.. Sen i början på året fick jag oväntade pengar av mitt försäkringsbolag eftersom jag varit sjukskriven över 90 dagar. Så med lite pengar jag lagt undan och de oväntade pengarna, betalade jag av 20 000 kr. Så nu är det 20 000 kvar..

    Nu fick vi ju dock en oväntad utgift eftersom våran katt dog.. Tack och lov var han ju försäkrad, så de betalade drygt 2500 kr (20% av kostnaden) och vi har lite drygt 6000 kr att betala, som vi delar på.

    Spännande.. Jag tror att man kommer långt med envishet.. Får man fråga hur mycket du får ut efter skatt och hur mycket dina kostnader är på?


    Det är väl superbra att du betalat av mer än hälften av skulden. Du har uppnått halva målet! :)

    Själv stampar jag still. Fick en totalt oväntad utgift på nästan 10 000. Både månadens sparande och semestern hotad och måste välja bort endera. Skulle jag levt själv skulle jag lätt offrat semestern men har man barn så är det ett svårare val. Åh vad jobbigt.

    Vill inte outa vad jag tjänar eller mina omkostnader mer än att jag tjänar medel och omkostnader i medelklass. Har billigt boende men har bil. Och ensamstående vilket såklart gör livet dyrare.
  • Anonym (Slösavillspara)

    Känner att vi slösar mer än sparar den här månaden. Men det var delvis planerat. Vi har några eftersläpande räkningar från vår semester i maj och sen ska vi renovera två rum i vårt hus, så jag har köpt färg och varit på Ikea en sväng. Detta är sådant vi har pratat om länge och det får tas från buffertkontot.

    Tur att vi inte har några utsvävningar planerade till sommarsemester. Vi har tom redan varit på Liseberg.

    Tror att jag måste flytta fram sparmålet till dec 2018...

  • Anonym (jacuzzi)
    Anonym (nästa mål - kontantinsats) skrev 2018-06-26 21:52:43 följande:

    Det är väl superbra att du betalat av mer än hälften av skulden. Du har uppnått halva målet! :)

    Själv stampar jag still. Fick en totalt oväntad utgift på nästan 10 000. Både månadens sparande och semestern hotad och måste välja bort endera. Skulle jag levt själv skulle jag lätt offrat semestern men har man barn så är det ett svårare val. Åh vad jobbigt.

    Vill inte outa vad jag tjänar eller mina omkostnader mer än att jag tjänar medel och omkostnader i medelklass. Har billigt boende men har bil. Och ensamstående vilket såklart gör livet dyrare.


    Ja precis, jag får försöka tänka så.. Men ofta blir det att man tänker negativt och man känner att man misslyckats.. Jag har mobilen kvar som jag ska betala av, men det ska jag göra i Juli och om det finns pengar kvar då så betalar jag restskatten även då, annars blir det i Augusti. Inte så jätte mycket, ca. 3000 kr.. Men det är ju pengar jag kunnat betala tillbaka istället.

    Hur gamla är dina barn? Bor ni nära något ställe som inte kostar så mycket?
  • Anonym (jacuzzi)
    Anonym (Slösavillspara) skrev 2018-06-27 08:25:32 följande:

    Känner att vi slösar mer än sparar den här månaden. Men det var delvis planerat. Vi har några eftersläpande räkningar från vår semester i maj och sen ska vi renovera två rum i vårt hus, så jag har köpt färg och varit på Ikea en sväng. Detta är sådant vi har pratat om länge och det får tas från buffertkontot.

    Tur att vi inte har några utsvävningar planerade till sommarsemester. Vi har tom redan varit på Liseberg.

    Tror att jag måste flytta fram sparmålet till dec 2018...


    Mina barn (9 och 4) är ganska nöjda och tjatar inte om att vi måste åka på semester. De är nöjda med att vara hemma eller hälsa på någon i närheten. Igår var de iväg med sin morfar och hans fru till ett ställe som jag själv älskade när jag var liten - och även som vuxen eftersom det är så himla mysigt.. Det finns stora lekplatser, massor med skog och promenadstråk både högt och lågt, vatten att leka i och en massa djur. Nu på sommaren är det även loppis där så de fick köpa lite småsaker. De var hur nöjda som helst!

    Sen brukar vi turas om med kompisar att hälsa på, antingen kommer de till oss eller så åker vi till dem.. Det tar 1 timme.

    Så det går nog att hitta på roliga saker utan att man blir ruinerad.
Svar på tråden Hur mycket pengar kan vi spara till 1 Juli 2018?!