• Anonym (Va?)

    Religösa! Liv efter döden?

    Ni som har en stark tro, tror ni på liv efter döden?

  • Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?
  • Trent
    Bröstlängtan skrev 2018-07-03 18:38:36 följande:

    Kära trent! Religion och tro handlar inte om bevis! Det är liksom det som är grejen .


    Skriv inte Kära till mig. Jag är inte din kära.

    Väldigt många troende håller inte med dig. Men det är oväsentligt.

    Du är bara bekväm. Med ditt sätt att se på saken så handlar det om att tro på det man vill tro på. Om du tycker att det verkar vettigt så fortsätt gärna.

    Och var drar du gränsen mellan religion och icke-religion?
  • Bröstlängtan
    Trent skrev 2018-07-03 19:38:19 följande:

    Skriv inte Kära till mig. Jag är inte din kära.

    Väldigt många troende håller inte med dig. Men det är oväsentligt.

    Du är bara bekväm. Med ditt sätt att se på saken så handlar det om att tro på det man vill tro på. Om du tycker att det verkar vettigt så fortsätt gärna.

    Och var drar du gränsen mellan religion och icke-religion?


    Okej!

    Jag har doktorerat i Religionsvetenskap. Jag har definitiv kontroll på begreppen!

    Fortsätt du köra din Wikipediagrej (som kan vara skrivet av vem som helst) och tro på den"kunskap" du får därifrån.

    Jag avslutar här!
  • Trent
    Bröstlängtan skrev 2018-07-03 20:13:38 följande:

    Okej!

    Jag har doktorerat i Religionsvetenskap. Jag har definitiv kontroll på begreppen!

    Fortsätt du köra din Wikipediagrej (som kan vara skrivet av vem som helst) och tro på den"kunskap" du får därifrån.

    Jag avslutar här!


    Vad har en doktorstitel i religionsvetenskap med detta att göra? Försöker du visa att du har koll på begreppen skulle du inte behöva dra det kortet. Försöker du "skrämmas" går det också dåligt.

    Jag kan på sätt och vis förstå att du avslutar diskussionen då din ståndpunkt är hopplös. Men det är trist att du väljer att köra så mycket härskartekniker.
  • Bröstlängtan
    Trent skrev 2018-07-03 21:04:12 följande:

    Vad har en doktorstitel i religionsvetenskap med detta att göra? Försöker du visa att du har koll på begreppen skulle du inte behöva dra det kortet. Försöker du "skrämmas" går det också dåligt.

    Jag kan på sätt och vis förstå att du avslutar diskussionen då din ståndpunkt är hopplös. Men det är trist att du väljer att köra så mycket härskartekniker.


    Skrämmas? Härskarteknik? Nej! Jag ville bara vara tydlig och berätta att jag vet skillnaden mellan troende, agnostiker och ateist. Dessa begrepp skiljer sig ganska mycket från varandra. Jag är agnostiker vilket ligger ganska långt från ateism. Ateistens världsbild är inte lika öppen och nyanserad som agnostikerns.

    Tänkte egentligen bara tala om att wiki inte är någon tillförlitlig källa till kunskap. Ledsen om jag skrämt dig eller gjort dig upprörd. Inte min mening.

    Ha en fin sommar
  • oanonym
    Bröstlängtan skrev 2018-07-04 09:57:59 följande:

    Skrämmas? Härskarteknik? Nej! Jag ville bara vara tydlig och berätta att jag vet skillnaden mellan troende, agnostiker och ateist. Dessa begrepp skiljer sig ganska mycket från varandra. Jag är agnostiker vilket ligger ganska långt från ateism. Ateistens världsbild är inte lika öppen och nyanserad som agnostikerns.

    Tänkte egentligen bara tala om att wiki inte är någon tillförlitlig källa till kunskap. Ledsen om jag skrämt dig eller gjort dig upprörd. Inte min mening.

    Ha en fin sommar


    Är du teist eller ateist?

    Att vara agnostiker säger inget om den frågan.
  • Bröstlängtan
    oanonym skrev 2018-07-04 10:36:57 följande:

    Är du teist eller ateist?

    Att vara agnostiker säger inget om den frågan.


    Man kan väl enklast för klara det genom att säga att agnostikern ligger någonstans mellan ateism och teism.
  • oanonym
    Bröstlängtan skrev 2018-07-04 11:08:51 följande:

    Man kan väl enklast för klara det genom att säga att agnostikern ligger någonstans mellan ateism och teism.


    Själv tycker jag att tror man inte på någon gud så är man ateist. Det spelar ingen roll hur öppen man tycker frågan är. Man kan vara svag ateist, stark ateist och allt däremellan.
  • Bröstlängtan
    oanonym skrev 2018-07-04 11:22:24 följande:

    Själv tycker jag att tror man inte på någon gud så är man ateist. Det spelar ingen roll hur öppen man tycker frågan är. Man kan vara svag ateist, stark ateist och allt däremellan.


    Jag varken tror eller tror inte...jag vet inte. Jag håller frågan öppen.

    Men det är fint att vi kan tycka och tro olika. Olikheter är bra!
  • oanonym
    Bröstlängtan skrev 2018-07-04 11:52:49 följande:

    Jag varken tror eller tror inte...jag vet inte. Jag håller frågan öppen.

    Men det är fint att vi kan tycka och tro olika. Olikheter är bra!


    Vet inte vad? Ateism och teism har inget med vetande att göra.
  • Bröstlängtan
    oanonym skrev 2018-07-04 12:00:10 följande:

    Vet inte vad? Ateism och teism har inget med vetande att göra.


    Vet inte om det finns något att tro på, eller inte tro på?
Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?