• CFly

    Grattis Kvinnor - Ni har fått en ny myndighet

    Grattis Kvinnor.
    Ni har fått en ny myndighet. 

    Man tror väl inte på allvar att jämställdhetsmyndigheten även om den heter så fint kommer göra någonting som gynnar könet män om det inte samtidigt gynnar kvinnor?

    Uppdraget är att förändra mansnormen. Man går alltså in på att förändra män. Det är uppdraget. 

    På vilket sätt är det jämställdhet? 
    I min värld är jämställdhet där båda könens för och nackdelar tittas på och jämkas ihop så båda könen får en bra och rättvis värld att leva i. Inte mörka kvinnonormens problem och ensidigt fokusera på mansnormen. 

    Tanken är bra med en myndighet. Men jag tror inte det kommer bli så. Det är en kvinnomyndighet utklädd till en jämställdhetsmyndighet. 

    Så grattis kvinnor.

  • Svar på tråden Grattis Kvinnor - Ni har fått en ny myndighet
  • CFly

    Läser man strategin från regeringen så står även: 

    Även män och pojkar kan vara utsatta för våld från närstående, inklusive hedersrelaterat våld och förtryck, samt prostitution och människohandel för sexuella ändamål. Omvänt kan kvinnor och flickor utsätta närstående för våld, exempelvis i hederssammanhang, och begå brott som rör prostitution och människohandel för sexuella ändamål.

    När det gäller våld från närstående inklusive hedersrelaterat våld och förtryck, sexualbrott samt prostitution och människohandel för sexuella ändamål syftar insatser inom strategin till att även motverka mäns och pojkars utsatthet för våld respektive kvinnors och flickors utövande av våld. 

    Föreställningar om hur män är och bör vara kan upprätthållas av både män och kvinnor. Hinder för beteenden och handlingar som tar avstånd från våld kan ligga både hos män och pojkar själva och i deras omgivning. Insatser för att ändra förväntningar på män och pojkar kan således behöva rikta sig även till kvinnor och flickor. 

    Det som är intressant är hur man på jämställdsmyndighetens hemsida helt o hållet lyckats "glömma" bort denna vinkling och bara vinklat det som att det är männen som ska påverkas och det är männens våld som ska fixas.

  • Konservativ
    Tuss 1 skrev 2018-01-07 16:08:48 följande:

    Kommer ju att gynna männen med. Tex när vi får lika lön. Då kommer männen att få möjlighet att ta ut lika många föräldradagar. Bara en sån sak!


    Kvinnor har redan lika lön. Men de är för lata och tror att stekta sparvar ska komma flygande.
  • Anonym (FPL)
    CFly skrev 2018-02-01 10:44:11 följande:

    Läser man strategin från regeringen så står även: 

    Även män och pojkar kan vara utsatta för våld från närstående, inklusive hedersrelaterat våld och förtryck, samt prostitution och människohandel för sexuella ändamål. Omvänt kan kvinnor och flickor utsätta närstående för våld, exempelvis i hederssammanhang, och begå brott som rör prostitution och människohandel för sexuella ändamål.

    När det gäller våld från närstående inklusive hedersrelaterat våld och förtryck, sexualbrott samt prostitution och människohandel för sexuella ändamål syftar insatser inom strategin till att även motverka mäns och pojkars utsatthet för våld respektive kvinnors och flickors utövande av våld. 

    Föreställningar om hur män är och bör vara kan upprätthållas av både män och kvinnor. Hinder för beteenden och handlingar som tar avstånd från våld kan ligga både hos män och pojkar själva och i deras omgivning. Insatser för att ändra förväntningar på män och pojkar kan således behöva rikta sig även till kvinnor och flickor. 

    Det som är intressant är hur man på jämställdsmyndighetens hemsida helt o hållet lyckats "glömma" bort denna vinkling och bara vinklat det som att det är männen som ska påverkas och det är männens våld som ska fixas.


    Precis! Det är hemskt att det är så. Varför fokuseras det inte åt båda hållen? Jag förstår inte? Är de som leder detta alla radikalfeminister? Allt hänger ju ihop, och alla måste få hjälp med sin utsatthet för att skapa ett jämstält samhälle.
  • Tuss 1
    Konservativ skrev 2018-02-01 10:59:19 följande:

    Kvinnor har redan lika lön. Men de är för lata och tror att stekta sparvar ska komma flygande.


    Nä dessvärre är det inte så ännu. Antar att jag är precis lika lat som du. Och jag klarar mig bra. Det är väl iofs lite av många mäns skräck. Kvinnor klarar sig bra utan män. Vi är inte längre beroende av era pengar. Vi förväntar oss dessutom att ni tar lika stort ansvar för barn och hushållssysslor. Det är idag inte ok att behandla kvinnor som förr. Jobbigt? Som tur är finns det många härliga män som kan hantera detta. Jag har turen att dela mitt liv med en av dem.

    Och ja jag byter mina däck själv.....
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Konservativ skrev 2018-02-01 10:59:19 följande:

    Kvinnor har redan lika lön. Men de är för lata och tror att stekta sparvar ska komma flygande.


    Nej. Kolla lönestatistik för olika branscher.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Tuss 1 skrev 2018-02-03 15:01:17 följande:

    Haha ärligt vad snackar du om? Narcissist för att jag förespråkar lika lön. Och kan försörja mig själv. Wonder woman! Jo jag tackar! Vem bryr sig om vilken kvinna du söker? Och att du missar poängen med mitt inlägg och samtidigt tar dig rätten att trycka till mig säger antagligen mer om dig än om mig. Jag är i ärlighetens namn inte brydd i vad du söker, inte för fem öre. Har inga svårigheter att hitta män. Så du behöver inte berätta vad du och många andra söker. Jag har också vissa krav. Är du jävligt intresserad av vilka?

    Poängen är att män inte har samma makt över kvinnor när vi är självständiga pga egen ekonomi. Vissa har svårt att greppa det. Samt att många män känner sig hotade av självständiga kvinnor. Det är ett faktum.

    Jag och många med mig väntar inte på sparvar som ska flyga in i munnen. Vi jagar våra sparvar själva. Vi är också jävligt less på förtryck, tafsande, misshandel, hot och mord. Är det jävligt svårt att förstå? Sen är det givetvis fel oavsett vilket kön som utför dådet. Men eftersom män är fysiskt överlägsna så är kvinnor mer drabbade. Ok?


    Sanningen är att kvinnor jagat sparvar och slitit hårt alla tider. De har bara varit överklassens kvinnor som blivit försörjda.
  • Tuss 1
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2018-02-03 21:06:02 följande:

    Sanningen är att kvinnor jagat sparvar och slitit hårt alla tider. De har bara varit överklassens kvinnor som blivit försörjda.


    Ja det är sant.
  • poppa01
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2018-02-03 21:01:23 följande:
    Nej. Kolla lönestatistik för olika branscher.
    kvinnor jobbar mindre och väljer sämre yrken som ger mindre pengar...det har inget med kvinnoförtryck att göra.
  • Anonym (FPL)
    Konservativ skrev 2018-02-01 10:59:19 följande:
    Kvinnor har redan lika lön. Men de är för lata och tror att stekta sparvar ska komma flygande.
    Du måste skoja? Kvinnor för lata? 
  • Konservativ
    Anonym (FPL) skrev 2018-02-04 03:06:10 följande:
    Du måste skoja? Kvinnor för lata? 
    De som klagar på att kvinnor får sämre lön är det definitivt. Läs inlägg nr. 76.
Svar på tråden Grattis Kvinnor - Ni har fått en ny myndighet