• SysterYsters

    Knäckt av alla försök

    Nu har vi försökt i 10 mån och det har helt tagit slut i mig. Trodde aldrig det skulle vara så svårt och jag orkar inte höra om fler graviditeter runt mig nu. All kraft att bemöta med glädje även om man unnar sina vänner det helt och hållet. Varje person är en påminnelse att min kropp inte funkar just nu. Alla mina ex har fått barn sen långt tillbaka och det känns ännu värre av nån anledning? Också riktigt tungt när flera år yngre kompisar får barn, känns ännu mer utanför, efter och stressigt då.

    Direkt folk pratar barn är det så uppenbart elefanten i rummet, hur kan folk uttrycka sig som "när ni får barn sen" till nån som är över 30, där är det ju hög risk att personen kanske inte kan eller vill skaffa barn.

    Känner mig så infertil och varje mens är som ett straff. Känns som alla andra blir gravida hur lätt som helst och jag börjar tappa lusten nu. Jag ville att det skulle gå lätt och att det bara skulle vara en positiv upplevelse och inte såhär. Är så uppenbart att vi har sex samma datum varje månad (att göra det oftare och mer luststyrt går inte då min sambo inte har jättehög sexlust). Tänk om vi inte är kompatibla, man hör ju om folk som blir gravida direkt med ny partner. Eller så har man oftare sex då. Jag har inte längre ork att hålla reda på dagar, gissa utifrån test varje dag, känns efter i kroppen, se till att få nån typ av stämning på rätt dag trots trötthet varje kväll. Känns som inte ens kan dölja för varandra att varje förspel är pga ägglossning.

    Vågar inte prata om det med nån kompis o vi är några par nu i samma ålder, känns som att alla lite halvt försöker men ingen pratar om det. Risk att nån annan poppar en nyhet snart och jag fasar. Orkar inte ens se gravidbesked på tv. Börjar få känslan att jag inte kan bli gravid för varför skulle jag gå uppleva det när mensen kommer gång efter gång, man blir verkligen övertygad om att man bog inte kan även om jag vet att det kan ta tid. Hur kan det ta ett år när andra blir gravid av misstag?? Helt obegripligt.

    Vi har aldrig haft sex särskilt ofta så hela försökandet har nu förstört lusten. Jag orkar inte ha sex en enda gång som inte kan leda till nåt.

    Hur kan folk råka bli gravida?? Nästan ett hån att man skyddat sig hela livet och sen är det omöjligt fast man prickar exakt rätta dagar?? En stress då vi båda är över 30 också.

    Hur ska man tänka? Går ju inte o vänta in det då man har sex ca 3ggr i månaden.....

  • Svar på tråden Knäckt av alla försök
  • Helmut2

    Ägglossning konstateras säkert genom progesteronprov mittlutealt eller ca 7 dagar innan mens. Värden över 15-20 brukar indikera ägglossning. På ultraljud kan dessutom ofta ses en gulkropp.

  • Helmut2

    Ett enkelt knep är att skaffa en basal kroppstermometer och mäta temp varje morgon. Bifasisk kurva bekräftat i princip ägglossning även om man kan ha "luf" och liknande. Då kan du också lära dig när du har ägglossning i förhållande till evt LH stegring.

  • SysterYsters

    Ett till litet bakslag för mig. Visar sig att jag bara fått en mässlingdosvaccin som liten så ska eg ta en till. Såklart får man inte ta som gravid och så måste man vänta med att bli gravid efter vaccinet. Ska ringa imorgon och rådgöra om man ska ta en till dos nu.

    Står att 95% som tagit en dos är skyddade men att dos 2 är för säkerhets skull. Vet nån om man kan ta blodprov för o se om skyddet är tillräckligt? En del har ju inte fullt skydd trots att de fått 2 doser som barn. Så tänker jag att det kan va så att man är bland de 95% som har skydd på en dos.

    Ska kanske på en 60års familjeresa nästa höst o måste ju då ha fullt vaccin (en grav hade ju kanske ändrat på den planen ändå).

    Alt så struntar man i dos 2, stannar i Sverige ifall man blir gravid under vår/sommar och så tar man dos 2 efter ett ev barn kommit.

    Hemskt att planera ett år plus längre resa efter nåt som aldrig kanske händer och inte finns just nu. Känner mig paj inuti då det tydligen inte räcker med att inget händer på så lång tid men att jag även ska ta hänsyn till resor o vacciner. Känns förjävligt att missa en eller o värsta fall TRE månader. Det är totalt bortslösad tid för mig, antagligen för att det är så fix idé i huvet nu, som att jag inte kommer kunna se fram emot nånting under den tiden.

    Och samtidigt som man står o trampar o vara väntar så tickar alla andras gravmånader på o foton kommer bara öka i sociala medier. Hade jag fått ett plus innan det börjar synas rejält på alla jag känner så hade det känns 1000ggr bättre men jag börjar nästan känna nåt ångestliknande när jag inte ens kan få det.

    Jag hoppas på nån typ av bra förslag från vårdcentralen imorgon, bästa vore om det bara är 1mån väntetid efter vaccinet, det kan jag klara men 3mån kommer jag bryta ihop av.

    Vad har ni för erfarenheter av de nyare vaccinerna för mässling/röda hund? Står 1 mån på FASS under ett vaccin iaf... står också att det inte finns fall av skador, varför man heller inte rekommenderar abort bara pga vaccinering på kvinnor som råkat vara gravida. Så då borde det inte vara nån fara om man i värsta (bästa?!) Fall blir gravid direkt 1 mån efter..

  • halfbaked

    För oss tog det 14 månader med dottern och jag var helt uppgiven och började hata alla som blev gravida. Vi hade sex ofta runt äl och jag använde äl-test. När dottern var dryga året tänkte vi börja försöka igen om det skulle ta ännu längre tid. Vi låg en gång vid äl och jag blev gravid.

    Det behöver inte vara något fel på er. Snittet är på 7 månader och helt plötsligt kan det ta sig Försök att hålla ut och ställ er i kö för utredning när ni försökt 12 månader.

  • UndrandeSökare
    SysterYsters skrev 2018-01-04 20:31:34 följande:

    Ett till litet bakslag för mig. Visar sig att jag bara fått en mässlingdosvaccin som liten så ska eg ta en till. Såklart får man inte ta som gravid och så måste man vänta med att bli gravid efter vaccinet. Ska ringa imorgon och rådgöra om man ska ta en till dos nu.

    Står att 95% som tagit en dos är skyddade men att dos 2 är för säkerhets skull. Vet nån om man kan ta blodprov för o se om skyddet är tillräckligt? En del har ju inte fullt skydd trots att de fått 2 doser som barn. Så tänker jag att det kan va så att man är bland de 95% som har skydd på en dos.

    Ska kanske på en 60års familjeresa nästa höst o måste ju då ha fullt vaccin (en grav hade ju kanske ändrat på den planen ändå).

    Alt så struntar man i dos 2, stannar i Sverige ifall man blir gravid under vår/sommar och så tar man dos 2 efter ett ev barn kommit.

    Hemskt att planera ett år plus längre resa efter nåt som aldrig kanske händer och inte finns just nu. Känner mig paj inuti då det tydligen inte räcker med att inget händer på så lång tid men att jag även ska ta hänsyn till resor o vacciner. Känns förjävligt att missa en eller o värsta fall TRE månader. Det är totalt bortslösad tid för mig, antagligen för att det är så fix idé i huvet nu, som att jag inte kommer kunna se fram emot nånting under den tiden.

    Och samtidigt som man står o trampar o vara väntar så tickar alla andras gravmånader på o foton kommer bara öka i sociala medier. Hade jag fått ett plus innan det börjar synas rejält på alla jag känner så hade det känns 1000ggr bättre men jag börjar nästan känna nåt ångestliknande när jag inte ens kan få det.

    Jag hoppas på nån typ av bra förslag från vårdcentralen imorgon, bästa vore om det bara är 1mån väntetid efter vaccinet, det kan jag klara men 3mån kommer jag bryta ihop av.

    Vad har ni för erfarenheter av de nyare vaccinerna för mässling/röda hund? Står 1 mån på FASS under ett vaccin iaf... står också att det inte finns fall av skador, varför man heller inte rekommenderar abort bara pga vaccinering på kvinnor som råkat vara gravida. Så då borde det inte vara nån fara om man i värsta (bästa?!) Fall blir gravid direkt 1 mån efter..


    Ja, det stod i tidningarna i dag torsdag att pgr av mässlingsutbrottet i Sverige så uppmanar de alla som inte haft sjukdomen mässling att vaccinera sig. De som är födda efter 60-talet har fått vaccin, men bara en spruta, och man måste ta 2st med max 5 års mellanrum för att vara skyddad.

    Jag tog själv blodprov i höstas för att se om jag fortfarande var immun mot Röda hund, men upptäckte att jag förlorat immuniteten. Så jag tog då om vaccinationen, det var både Röda Hund, mässling ich påssjuka i en spruta. Man tar 1 spruta nu och nästa om 5 år. Jag tog det på en privat vaccinationsklinik. Högkostnadskort/ frikort gäller inte. Det kostar ca 400kr per spruta. Efter man tagit vaccinationen ska man vänta 3 månader med att försöka bli gravid för att inte riskera skada fostret.

    För mig var valet lätt, hellre ta vaccinationen och srn vänta i 3 månader än att bli gravid och få tex Röda hund och få ett skadat barn. Så jag tog min första spruta direkt i höstas, nästa blir om 5 år.

    Så om ni inte ör gravida nu, passa på att vaccinera er !
  • Smile1234

    Nu har jag tagit kontakt med en privat gyn. Fick mensen idag, en dag för sent.. ska få en tid på cykeldag 10-12 så dom återkommer väl på måndag.

    Är det någon av er ?förkrossade? som har varit iväg och pratat med någon professionell om detta? Känner mig ganska nedstämd och att detta med graviditet och barn börjar ta över hela mitt liv. Hur gör jag för att då kontakt med någon? Vart vänder man sig?

  • Solen2

    Även det privata gyn som du tagit kontakt med kan ha samarbete med tex kuratorer/psykologer. Som är vana vid ämnet ofrivillig barnlöshet.

  • Smile1234
    Solen2 skrev 2018-01-07 10:17:18 följande:

    Även det privata gyn som du tagit kontakt med kan ha samarbete med tex kuratorer/psykologer. Som är vana vid ämnet ofrivillig barnlöshet.


    Har fått tid 17/1 på privat klinik. Skulle vara ett visst antal dagar in på menscykeln. Ska då även passa på att fråga om något typ av samtalsstöd.
  • UndrandeSökare

    Smile1234-På mencykeldag 3 (cd3) ska man ta blodprov (fertilitetsprov) för saker som som Amh, Lh, Fsh etc så det kan vara därför ni fick en tid i början av menscykeln. Amh mäter äggreserven, dvs ungefär hur mycket ägg man har kvar, men säger tyvärr inget om kvaliteten.

Svar på tråden Knäckt av alla försök