• vinterbebis12

    Syskonförsök via IVF våren 2018

    Här kan vi som försöker få syskon via IVF samlas för att prata och stötta varandra. Jag ruvar på en blastocyst som vi hoppas ska bli syskon till våra två barn som också kommit till via IVF.

  • Svar på tråden Syskonförsök via IVF våren 2018
  • Etta
    myran skrev 2018-05-17 14:58:57 följande:

    Ja du, gjorde vul igår, i princip för att konstatera missfallet och se så allt var ute. Läkaren tittar länge och säger sen "jag ser en normal graviditet" och pekar ut embryo och gulesäck :O Jag hamnade typ i chock. Det gick ännu inte att se hjärtat så jag ska tillbaka om en dryg vecka. Håller tummarna för att det är ok men vågar inte hoppas på något. Denna hemska ovisshet och väntan, som om det inte räckte med ruvningen!!! Vågar inte vara glad. Håll tummarna!


    Men hurra!! Precis så var det för mig i min graviditet med första barnet! Åkte in för att få bekräftat och för att jag blödde så otroligt mkt också var jag fortfarande gravid! Fast eftersom det var senare så kunde de konstatera hjärtslag, så det var ju väldigt skönt! Men fick sen gå på extrakontroller pga fastställa orsak till blödningen så jag kunde typ inte heller slappna av förrän i v 30 eller nåt trots att alla kontroller efter såg normala ut. Håller alla tummar jag kan att det ser bra ut!!
  • Etta
    vinterbebis12 skrev 2018-05-17 21:29:20 följande:

    Samma som jag har hört, uppåt 50 % chans med en blastocyster har läkarna sagt till oss. Håller tummarna! Kram


    Låter hoppfullt inför vår återföring med fryst blasto! Jag har ju också hört att det är bra odds och att man alltid brukar ta dem innan, så blev förvånad när min läkare nu verkade förespråka nytt färskförsök innan vi testade med frysisarna. Började nu fundera på om de ej är av bra kvalité?
  • myran
    vinterbebis12 skrev 2018-05-17 16:18:01 följande:

    Åh men vad glad jag blir! Klart det ska gå bra men förstår att du inte vågar hoppas. Med första barnet var det först efter förlossningen som jag andades ut. Med andra var jag mycket lugnare. Hoppas så att du får bra besked om en vecka!


    Jo jag hade ju önskat mig en lugn graviditet som jag kunde njuta av eftersom den första till stor del var en orolig ångeststräcka då det gick illa för så många av mina gravida kompisar (inga ivf utan vanliga grav) och jag hade haft MA innan. Men men, det viktiga är ju att det blev och går bra.
  • myran
    Etta skrev 2018-05-17 22:00:39 följande:

    Men hurra!! Precis så var det för mig i min graviditet med första barnet! Åkte in för att få bekräftat och för att jag blödde så otroligt mkt också var jag fortfarande gravid! Fast eftersom det var senare så kunde de konstatera hjärtslag, så det var ju väldigt skönt! Men fick sen gå på extrakontroller pga fastställa orsak till blödningen så jag kunde typ inte heller slappna av förrän i v 30 eller nåt trots att alla kontroller efter såg normala ut. Håller alla tummar jag kan att det ser bra ut!!


    Etta det låter hoppfullt! Men ovissheten är ett litet helvete...
  • Iva Lina

    Hoppar in i ert forum, gjorde mitt första äggplock idag, jag va super nervös och rädd innan men det gick väldigt bra. Nu är jag väldigt svullen och törstig, funderar på om jag har samlat på mig en massa vätska i buken, hur mycket är normalt?

  • vinterbebis12
    Iva Lina skrev 2018-05-18 20:49:46 följande:

    Hoppar in i ert forum, gjorde mitt första äggplock idag, jag va super nervös och rädd innan men det gick väldigt bra. Nu är jag väldigt svullen och törstig, funderar på om jag har samlat på mig en massa vätska i buken, hur mycket är normalt?


    Välkommen! Jag blev rätt svullen sist men har ej varit kraftigt överstimulerad. Har svårt att säga vad som är normalt...Har du ont? Läs på om överstimulering och ring gynakuten om du tycker symptomen stämmer.
  • Iva Lina
    vinterbebis12 skrev 2018-05-18 21:59:18 följande:
    Välkommen! Jag blev rätt svullen sist men har ej varit kraftigt överstimulerad. Har svårt att säga vad som är normalt...Har du ont? Läs på om överstimulering och ring gynakuten om du tycker symptomen stämmer.
    Tack! Jo det va just överstimulering jag funderade på eftersom jag gick upp drygt ett kg på bara några timmar. Men jag är ensam hela helgen med en 4 åring så jag ville avvakta tills jag va säker på att jag måste åka in. Men sen tyckte jag att smärtan blev något mindre och jag gick inte upp mer i vikt så jag kände mig lugn med att gå och lägga mig. Och har sovit så himla bra, har sovit super dåligt i 2 veckor eftersom jag varit så rädd inför ÄP. Vikten har också sjunkit nu och magen är mindre svullen.   
  • Liten elak och intelligent

    Blandade känslor efter dagens besök då återföring skulle ske. Fem  av sju befruktade ägg fortsatte utvecklas. Av dem blev två stycken helt optimala och verkligen toppenblastocyster. En skulle jag få tillbaka och en skulle frysas Tre av dem ska få till imorgon på sig för att se om de också är värda att frysa. 


    Men.....jag hade vätska i buken. Det i kombination med hur det såg ut med mina höga östrogenvärden, många äggblåsor, att man fick coasta osv gjorde att man bedömer att det är risk för överstimulering . Därmed Ingen återföring och totalfrys. :-/ Det är på ett sätt jättebra att man inte riskerar min hälsa men ändå så snopet.....


    Så....nu slutar jag med Lutinus och inväntar mens och senare ägglossning.... Så får man återföra en fryst blastocyst istället.

  • Iva Lina
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-19 14:57:14 följande:

    Blandade känslor efter dagens besök då återföring skulle ske. Fem  av sju befruktade ägg fortsatte utvecklas. Av dem blev två stycken helt optimala och verkligen toppenblastocyster. En skulle jag få tillbaka och en skulle frysas Tre av dem ska få till imorgon på sig för att se om de också är värda att frysa. 


    Men.....jag hade vätska i buken. Det i kombination med hur det såg ut med mina höga östrogenvärden, många äggblåsor, att man fick coasta osv gjorde att man bedömer att det är risk för överstimulering . Därmed Ingen återföring och totalfrys. :-/ Det är på ett sätt jättebra att man inte riskerar min hälsa men ändå så snopet.....


    Så....nu slutar jag med Lutinus och inväntar mens och senare ägglossning.... Så får man återföra en fryst blastocyst istället.


    Ah jag förstår verkligen att du blir besviken, men skönt att man prioriterar din hälsa. Vi ska ha återföring på måndag em. Hade ÄP i fredags och eftersom kliniken är stängd på helgen så får vi reda först på måndag fm om äggen inte befruktas eller delat på sig. Jag kan inte ha ljudet på på mobilen när jag jobbar, kommer kännas jobbigt om man har ett missat samtal från dolt nummer på måndag.
Svar på tråden Syskonförsök via IVF våren 2018