• Äldre 20 Feb 11:06
    15462 visningar
    48 svar
    48
    15462

    Stora tråden om IVF med PGD

    Hej!

    Finns det några andra där ute som ska/har gjort PGD som vill följas i den här tråden? Kanske redan finns någon aktiv tråd jag missat?

    Om mig, jag fick veta att jag har  polycystisk njursjukdom (ADPKD) för ca ett år sedan. Det finns därför en 50% risk att mina framtida barn får sjukdomen. Har därför blivit erbjuden att göra PGD. Jag och min sambo ska på första samtalet i veckan. 
    Är det någon som varit i samma sits och vill dela med sig av sin historia? Hur länge brukar man få vänta från första samtalet till man kan sätta igång med själva IVFn?

  • Svar på tråden Stora tråden om IVF med PGD
  • Äldre 5 Dec 16:37
    #11

    Hej!

    Hoppas det fortfarande finns lite liv i den här tråden, fick samtal idag om att vi fått grönt ljus från klinisk genetik och får sätta igång med första försöket av PGD i januari! ???? det innebär att det från första besöket när remissen skickades har tagit 6månader..

    Marialilla hur har det gått för er? Hört något mer?

  • Äldre 5 Dec 16:39
    #12
    Marie90 skrev 2018-12-05 16:37:57 följande:

    ..... försöket av PGD i januari! ???? det ....


    ???? Skulle vara en glad gubbe =D
  • Äldre 11 Dec 19:37
    #13

    Vi kommer göra vårt 3:e PGD-försök (Huddinge) i början av 2019. Har en lång resa på ca 10 år bakom oss med ofrivillig barnlöshet, 6 missfall, 1 lyckad graviditet, missfallsutredning, konstaterad translokation på makens kromosomer, kamp för att remiss ska skrivas för PGD, väntetid och tillslut misslyckade PGD-försök. På två försök har vi haft 9 embryon som gått till frysning av dessa har endast 1 st varit ok vid PGD-analys och därmed kunnat återföras, tyvärr ingen graviditet! Har som sagt ett litet halmstrå kvar, vårt 3:e och sista PGD-försök. Efter det får man nog inse att inget mer finns att göra och man får börja bearbeta att det inte blir något syskon.

  • Äldre 11 Dec 19:41
    #14

    Vi kommer göra vårt 3:e PGD-försök (Huddinge) i början av 2019. Har en lång resa på ca 10 år bakom oss med ofrivillig barnlöshet, 6 missfall, 1 lyckad graviditet, missfallsutredning, konstaterad translokation på makens kromosomer, kamp för att remiss ska skrivas för PGD, väntetid och tillslut misslyckade PGD-försök. På två försök har vi haft 9 embryon som gått till frysning av dessa har endast 1 st varit ok vid PGD-analys och därmed kunnat återföras, tyvärr ingen graviditet! Har som sagt ett litet halmstrå kvar, vårt 3:e och sista PGD-försök. Efter det får man nog inse att inget mer finns att göra och man får börja bearbeta att det inte blir något syskon.

  • Äldre 11 Dec 19:42
    #15

    Följer. Synd att det inte finns möjlighet att vara anonym då jag inte vill lämna ut mig.

  • Äldre 11 Dec 21:40
    #16

    Åh nej vad tråkigt att höra Zinna80..

    Vi ska göra vårat första pgd försök i januari på Huddinge så vi kanske ovetandes träffas i väntrummet!

    Hoppas verkligen det går vägen för er nu, har man kämpat så länge och mycket som ni så borde det gå tycker man ju..

    Har har processen varit för dig under själva behandlingen? Lång eller kort behandling?

  • Äldre 11 Dec 21:45
    #17
    EE2017 skrev 2018-12-11 19:42:49 följande:

    Följer. Synd att det inte finns möjlighet att vara anonym då jag inte vill lämna ut mig.


    men ?EE2017? är väl ganska anonymt? Eller du tänker att om de berättar vart i landet eller så du är så kan någon som känner dig förstå att det är du?

    Jag hoppas det går bra för dig i pgd / ivf / vad du nu går igenom och att du hittar något stöd i gruppen även om du inte vill dela med dig av dina egna erfarenheter :)
  • Äldre 11 Dec 23:08
    #18
    Marie90 skrev 2018-12-11 21:40:55 följande:

    Åh nej vad tråkigt att höra Zinna80..

    Vi ska göra vårat första pgd försök i januari på Huddinge så vi kanske ovetandes träffas i väntrummet!

    Hoppas verkligen det går vägen för er nu, har man kämpat så länge och mycket som ni så borde det gå tycker man ju..

    Har har processen varit för dig under själva behandlingen? Lång eller kort behandling?


    Jag hoppas att vi kommer igång så fort som möjligt nästa år. Spännande för er att få sätta igång. Får jag fråga vad anledningen är till att ni ska göra PGD?

    Ja man kan tycka att det borde gå vägen till slut. Vi har gjort den långa behandlingen. Det har funkat bra och jag har mått bra. Första gången togs det ut 16 ägg och vid andra försöket 10 ägg. Fysiskt har det inte varit några problem men däremot är det oerhört påfrestande psykiskt.
  • Äldre 13 Dec 09:26
    #19
    Zinna80 skrev 2018-12-11 23:08:21 följande:

    Jag hoppas att vi kommer igång så fort som möjligt nästa år. Spännande för er att få sätta igång. Får jag fråga vad anledningen är till att ni ska göra PGD?

    Ja man kan tycka att det borde gå vägen till slut. Vi har gjort den långa behandlingen. Det har funkat bra och jag har mått bra. Första gången togs det ut 16 ägg och vid andra försöket 10 ägg. Fysiskt har det inte varit några problem men däremot är det oerhört påfrestande psykiskt.


    Jättespännande! :)

    Vi kommer göra den korta behandlingen, ingen aning om hur jag kommer må min största panik är att jag är spruträdd haha.. Tur jag har nära familjemedlemmar som kan diabetessprutor så jag kan få hjälp ;)

    Min man har en ovanlig genförändring som egentligen inte är dödlig men eftersom dom är så få som har den och den inte kan ärvas ner från ett friskt barn sen så vill dom ?utrota? den..

    Vi har verkligen haft tur, har tagit 6månader(i januari) från första besöket på klinisk genetik till att vi får sätta igång..

    Kan tänka mig att det psykiska är värst, fysiska besvär kan man härda ut på ett annat sätt.. Har ni fått bra stöd från kurator osv?
  • Äldre 27 Dec 17:38
    #20

    Hej!

    Vill bara återkoppla kring tidsaspekt runt PGD. I början av januari la vi fram önskemål om tid hos läkare vid Akademiska sjukhuset avseende remiss om PGD. Vi fick en tid i slutet av januari & fick därefter en tid hos Karolinska i Huddinge/Solna i april. I december fick vi besked om att vår metod var färdig (genom inlogg på 1177) och fick påbörja den långa metoden direkt. Så nu kör jag nässpray & sprutor till mitten av januari då det blir äggplock & alla eventuella ägg fryses ned i fem veckor i väntan på ett FET.

    Förutom en gnagande oro har jag också några frågor. Min största fundering är rörande min stimulering. Vi har ju två, alternativt tre försök i Sverige & det gör ju det än viktigare att optimera våra chanser. Sist vi gjorde IVF kände jag inte av stimuleringen & vi fick ut 10 ägg vilket ledde till 3 blastocyster. Är nu inne på att försöka övertyga läkaren om att stimulera mig mycket hårdare. Är beredd på att ta risken med överstimulering och har dessutom nyligen läst en studie från Sahlgrenska som visat att det är optimalt med upp till 18 ägg från tidigare 10 ägg.

    Min fråga är således om jag ska vara enträgen i min önskan om en ordentlig stimulering eller om det är dumt. Finns det risk att de avbryter försöket om det blir för många ägg/de ser tecken på överstimulering?

    Hoppas alla som läser tråden haft en överkomlig jul, även om jag antar att den varit mest ledsam...

Svar på tråden Stora tråden om IVF med PGD