• Nervernautanpå

    Insemination/ivf falun livio

    Hej!

    Någon fler som ska göra insemination/ivf på livio i falun våren 2018?

    Vi har manlig faktor och kommer påbörja insemination med donerad sperma nu mars/april 2018. Fyra försök innan ivf är planen.

    Någon annan?

  • Svar på tråden Insemination/ivf falun livio
  • askyfullofstars
    Nervernautanpå skrev 2018-03-30 20:30:41 följande:

    Nej eftersom det är konstaterat att vi har manlig infertilitet och allting ser ut att fungera på mig med ägg, ägglossning osv har dom inte sett anledning till det.


    Ok. Jag förstår. Hur tar mannen det hela?
  • Nervernautanpå
    askyfullofstars skrev 2018-03-30 20:44:45 följande:

    Ok. Jag förstår. Hur tar mannen det hela?


    Det har naturligtvis varit jättejobbigt för honom. För oss båda. Men nu har det gått ett antal år sen han fick veta och det finns 0 spermier. Så finns ingenting vi kan göra åt saken. I slutändan får man ta det för vad det är. Antingen skaffar vi barn på detta sätt eller inte alls. Och att aldrig få barn har inte känts som ett alternativ för nån av oss. För mig känns denna donation som att få någons njure... eller lunga eller ja vad som helst. Det är ju inte det egentligen. Men jag vet att mitt framtida barn kommer få världens bästa pappa och det är viktigast. Och han känner samma. Men precis i början var det jobbigare naturligtvis.
  • askyfullofstars
    Nervernautanpå skrev 2018-03-30 21:02:54 följande:

    Det har naturligtvis varit jättejobbigt för honom. För oss båda. Men nu har det gått ett antal år sen han fick veta och det finns 0 spermier. Så finns ingenting vi kan göra åt saken. I slutändan får man ta det för vad det är. Antingen skaffar vi barn på detta sätt eller inte alls. Och att aldrig få barn har inte känts som ett alternativ för nån av oss. För mig känns denna donation som att få någons njure... eller lunga eller ja vad som helst. Det är ju inte det egentligen. Men jag vet att mitt framtida barn kommer få världens bästa pappa och det är viktigast. Och han känner samma. Men precis i början var det jobbigare naturligtvis.


    Jag håller med dig helt. Jag har varit ok med donation sedan start, har tom erbjudit mig dubbeldonation om det skulle kännas bättre för mannen bara jag upplever en graviditet. Min man har varit väldigt noga med att vi ska hitta en donator som liknar honom till en början men nu struntar han i det med. Det har varit oerhört tufft för oss båda måste jag ändå säga men kärleken är stark och detta skulle knäcka många relationer men vi är fast beslutsamma om att vi ska ha en familj ihop.
  • ChansTillLiv
    askyfullofstars skrev 2018-03-30 22:53:14 följande:

    Min man har varit väldigt noga med att vi ska hitta en donator som liknar honom till en början men nu struntar han i det med.


    Det kanske fortfarande är viktigt för honom, bara att han inte prioriterar det lika högt? Ursäkta min nyfikenhet men det hade varit intressant att veta hur din man ser ut Jag tänker att det kanske finns en matchning med mig och att det isåfall kunde vara av intresse för er. Vi kan diskutera det i PM om du vill. Annars passar jag på att önska glad påsk!
  • Nervernautanpå
    askyfullofstars skrev 2018-03-30 22:53:14 följande:

    Jag håller med dig helt. Jag har varit ok med donation sedan start, har tom erbjudit mig dubbeldonation om det skulle kännas bättre för mannen bara jag upplever en graviditet. Min man har varit väldigt noga med att vi ska hitta en donator som liknar honom till en början men nu struntar han i det med. Det har varit oerhört tufft för oss båda måste jag ändå säga men kärleken är stark och detta skulle knäcka många relationer men vi är fast beslutsamma om att vi ska ha en familj ihop.


    Samma här. Min sambo känner nog att valet av donator är viktigt, därav åkte vi till danmark så man fick välja själva. Nu känns det som att det viktigaste är att det blir ett barn.
  • AnnaMaria777

    Här är en till som har manlig faktor och kör insemination i Falun. Vi har hunnit med fyra och blivit gravid på två som tyvärr slutat i missfall. Sista två gångerna har jag ätit prednisolon och fått intralipid dropp. Femte gången strax och då samma, med prednisolon och intralipid.

  • Nervernautanpå
    AnnaMaria777 skrev 2018-04-08 18:35:00 följande:

    Här är en till som har manlig faktor och kör insemination i Falun. Vi har hunnit med fyra och blivit gravid på två som tyvärr slutat i missfall. Sista två gångerna har jag ätit prednisolon och fått intralipid dropp. Femte gången strax och då samma, med prednisolon och intralipid.


    Hej! Vad tråkigt för er att det inte har gått hittills. Men man kan ju omöjligt ge upp. Jag har gjort tre försök tidigare i danmark och nu hittills ett försök i falun. Tar inte detta så får vi väl se hur dom tycker vi ska gå vidare.
  • askyfullofstars
    AnnaMaria777 skrev 2018-04-08 18:35:00 följande:

    Här är en till som har manlig faktor och kör insemination i Falun. Vi har hunnit med fyra och blivit gravid på två som tyvärr slutat i missfall. Sista två gångerna har jag ätit prednisolon och fått intralipid dropp. Femte gången strax och då samma, med prednisolon och intralipid.


    Häng på tråden ?avsaknad av spermier?, finns fler tjejer i samma sits. Vad har du för bakgrund? Ålder? Barn sedan innan?
  • AnnaMaria777
    askyfullofstars skrev 2018-04-08 20:04:52 följande:

    Häng på tråden ?avsaknad av spermier?, finns fler tjejer i samma sits. Vad har du för bakgrund? Ålder? Barn sedan innan?


    Ja, min man hade inga spermier. Jag har varit tillsammans med min man i 25 år och vi började inte pröva förrän vi var över 30. Har nyss fyllt 40. Vi har inga barn sedan innan.
  • askyfullofstars
    AnnaMaria777 skrev 2018-04-30 15:09:10 följande:

    Ja, min man hade inga spermier. Jag har varit tillsammans med min man i 25 år och vi började inte pröva förrän vi var över 30. Har nyss fyllt 40. Vi har inga barn sedan innan.


    Då förstår jag. Ni måste blivit ihop väldigt unga? :) Har ni hunnit göra en till insemination?
  • Vinci

    Hej,

    En fråga till dig, Ts, om du vill svara :)

    Vi har inte kommit lika långt, men konstaterat manlig faktor och inväntar sista formaliteterna för att få ställa oss i kö för donation. Bor mellan Falun och en annan klinik och har hittills utretts på den andra. Där har det preliminära (och rätt oklara) beskedet varit att de har "något halvårs" väntetid för donerade spermier. Därför är jag lite nyfiken på hur lång väntetid de har i Falun, om det skulle vara mer värt att försöka få komma dit. Vore snällt om du vill svara. Annars ringer vi väl dit och frågar, men det är så mycket telefonsamtal ändå, så vore skönt att ha en aning innan...

  • Nervernautanpå
    Vinci skrev 2018-05-01 08:35:28 följande:

    Hej,

    En fråga till dig, Ts, om du vill svara :)

    Vi har inte kommit lika långt, men konstaterat manlig faktor och inväntar sista formaliteterna för att få ställa oss i kö för donation. Bor mellan Falun och en annan klinik och har hittills utretts på den andra. Där har det preliminära (och rätt oklara) beskedet varit att de har "något halvårs" väntetid för donerade spermier. Därför är jag lite nyfiken på hur lång väntetid de har i Falun, om det skulle vara mer värt att försöka få komma dit. Vore snällt om du vill svara. Annars ringer vi väl dit och frågar, men det är så mycket telefonsamtal ändå, så vore skönt att ha en aning innan...


    Hej!

    Efter utredningarna på sjukhuset (gick via kvinnokliniken) så var det ingen väntetid alls i princip till falun. Vi blev klara med utredningar i december strax före jul och kom till falun i början av februari. Hade nog gått fortare om det inte varit så mycket helgdagar.
  • Vinci
    Nervernautanpå skrev 2018-05-01 08:58:00 följande:

    Hej!

    Efter utredningarna på sjukhuset (gick via kvinnokliniken) så var det ingen väntetid alls i princip till falun. Vi blev klara med utredningar i december strax före jul och kom till falun i början av februari. Hade nog gått fortare om det inte varit så mycket helgdagar.


    Tack för svar! Det låter ju väldigt lovande, kanske är värt för oss att kolla upp Falun lite närmare.
  • Nervernautanpå
    Vinci skrev 2018-05-01 18:23:33 följande:

    Tack för svar! Det låter ju väldigt lovande, kanske är värt för oss att kolla upp Falun lite närmare.


    Jag tycker det har funkat bra där. Vi har gjort två försök där. Men vet ju inte hur det är på andra ställen i landet så kan ju inte jämföra. Men ring och prata med dom i alla fall tycker jag!
  • AnnaMaria777
    askyfullofstars skrev 2018-04-30 18:33:23 följande:

    Då förstår jag. Ni måste blivit ihop väldigt unga? :) Har ni hunnit göra en till insemination?


    Vi har hunnit gjort 4, vi blev gravida två gånger men missfall. Det visade sig att jag hade höga TPO och äter kortison nu för att håll antikropparna nere... vi får se hur det går...
  • Nervernautanpå
    AnnaMaria777 skrev 2018-05-05 16:25:07 följande:

    Vi har hunnit gjort 4, vi blev gravida två gånger men missfall. Det visade sig att jag hade höga TPO och äter kortison nu för att håll antikropparna nere... vi får se hur det går...


    Okej! Vad trist. Hoppas verkligen det går vägen nästa gång! Jag väntar fortfarande på att få ta gravtest. Runt den 13 är det dags...
Svar på tråden Insemination/ivf falun livio